Spillrom
Sjiraffen9
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede9
Mobilspill
Pågående8 167

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Guggen2008-12-13 02:08
Antall innlegg: 164

Hvem
Hvem er vi?

Vattnisse2008-12-13 02:18
Antall innlegg: 83

Hvem spør?

Torill2008-12-13 11:32
Antall innlegg: 3664

Guggen - tenker du statistisk? Eller filosofisk?

Rabiaz2008-12-13 11:36
Antall innlegg: 897

Guggen spør vel...
Vi er vel et resultat av evolusjonen? Verre er det ikke.

Guggen2008-12-13 12:21

Blir bare så imponert over mennesket noen ganger.. noen ganger ikke.
Hva er det lille ekstra som får oss til å leve og tenke. Hvorfor dunker hjertet egentlig? All fornuft sier jo at den vesle muskelen ikke skal kunne svive av seg selv i 70-80 år.
Mange av oss er svært skarpe, men vi vet altså ingenting om hva som egentlig driver oss. Morsomt egentlig:)

gompedyret2008-12-13 12:28
Antall innlegg: 4381

Det blir vanskelig å svare uten å vite hva du legger i uttrykket "vi". Vi kan f.eks. være en gjeng mennesker som liker å spille norsk ordspill.

Vi kan jo også være nordmenn generelt, men dette blir litt lite presist siden vi har flere "gjestespillere" her av ulik nasjonalitet.

Eller som Rabiaz foreslår, menneskeheten generelt? Da kan vi sies å være en karbonbasert livsform med intelligens kapabel til avansert kultur og teknologi, hjemmehørende på en liten steinplanet rundt en type G-stjerne i utkanten av Orionarmen i galaksen som av lokalbefolkningen kalles Melkeveien.

Guggen2008-12-13 13:03

Kall det hva du vil, men hva gjør at vi lever og tenker? (mener generelt ja:)

Rabiaz2008-12-13 14:14

synapser i hjernen

Guggen2008-12-13 19:42

Ja, elektriske impulser og nerver er en ting, men hvordan holdes de i gang et helt liv?
Hvor henter vi energien fra? (Både den synlige og den usynlige) Noen som har sett auraen til et annet menneske?
Der er det energi i massevis:)

mysteria - Ikke medlem lenger2008-12-14 00:12
Antall innlegg: 1124

Jeg har masse usynlig energi. Særlig før 07:00. Den ligger latent, klar for oppdrag etter 09:00.

gompedyret2008-12-14 01:41
Antall innlegg: 4381

Jeg har også masse usynlig energi. Særlig etter 12:00. Den ligger latent, klar for oppdrag etter klokka 14:00. :D

Forøvrig er det et interessant spørsmål. Mest fordi det er et evighetsspørsmål. Vitenskapen er i full gang med å nøste opp kroppens hemmeligheter, men vi vil sikkert trenge flere hundre års intensiv forskning før vi* kan nærme oss en total forståelse av alt som gjør oss til oss.

Forøvrig synes jeg kanskje det eksemplet med hjertet er ganske dårlig. Det er tross alt en ren muskel, hvis eneste jobb er å slå regelmessig og ellers holde kjeft. Da er det mer spennende med levra, bukspyttkjertelen eller den mentale mesterkokken, hjernen.

* menneskeheten.

mysteria - Ikke medlem lenger2008-12-14 01:50
Antall innlegg: 1124

gompe: godt med jordnære realister som deg :-D

Seierherren - Ikke medlem lenger2008-12-14 03:19
Antall innlegg: 104

Takker, Gompedyret. Fint at det kommer en kompromissløs kyniker med blodmaterialistisk verdensanskuelse på banen når slike håpløse romantikere som Guggen føler seg lekent filosofiske i natten. Her nytter det ikke å komme trekkende med chakraer og kinesologiske krumspring; her i gården er det kun håndfast materie og målbar energi som gjelder. Nei, takke oss til elektroner og fotoner, ja kanskje til og med en aldri så liten kvark på morgenkvisten.

Der kom semikolon jaggu til sin rett, gitt. Bare det i seg selv skulle gi noe svar på spørsmålet. Jeg foreslår å lansere en ny type eksistensialfiliosfi, strengt begrenset innen semikolonets logikk.

Verdasdespot2008-12-14 10:35
Antall innlegg: 5

Hvem vi er? Vi er eskapister. Or just killing time.

Rabiaz2008-12-14 10:35

Energien kommer fra ATP. Som kommer av næringen vi får i oss, hovedsaklig karbohydrater, proteiner og fett.

Hva som holder oss igang: Nerveimpulser som dannes i mors mage.

Eksistensen er det Gud som har bestemt.

Kvadrat - Ikke medlem lenger2008-12-14 13:20
Antall innlegg: 110

Du skriver som en medisiner, Rabiaz. Men hvilken retning har energien dypest sett - forme, omforme, destruere? Synes det er litt deprimende at vi som sivililsasjon er kommet nærmere en helhetlig altruistisk orientering. Det noen bygger opp ser ut til å destrueres før sitt sten er lagt på verket. Er det noen her som tror på "oss" og vår framtid som menneskehet?

Rabiaz2008-12-14 15:47

En medisiner må jo skrive som en medisiner, Kvadrat ;)

Energiens retning består både i å forme, omforme og destruere. Like mye på alle tre, vil nok jeg si.

Rokiskis2008-12-14 17:04
Antall innlegg: 69

..og destruere betyr altså : ødelegge, bryte ned. Norske ord som det ikke er noe i veien for å bruke.

bestemoro2008-12-14 17:09
Antall innlegg: 66

vi er her i "tiden".
hentet ut av "evigheten".
som vi går tilbake til.
hvor var vi før?
hva/hvem var vi da?
enn neste gang vi får tilmålt ny tid?

slengbukse2008-12-14 17:25
Antall innlegg: 69

Mat er energi. Namnam.

Jeg tror ikke at det er noe spesielt med "oss" som menneskehet. Vi er en brikke i evolusjonen. Jeg vedder litt på at vi er en blindvei. Jeg tror uansett mer på livet som helhet, og selv om vi ødelegger for oss selv, vil det alltid være andre dyr som står klar til å ta over.

Et utmerket eksempel er Chernobyl. Ingen mennesker lever i området rundt der, men det har blitt et fristed for dyr. De har ikke noen problemer med sykdommer og misdannelser, de som er syke og misdannede dør, de sterkeste overlever. Og de klarer seg så fordømt godt uten oss mennesker.

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?