Spillrom
Sjiraffen | 9 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 9 |
Mobilspill
Pågående | 8 817 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Kraxmaskin | 2008-03-29 20:19 | |
![]() | Følges Fullformordlista? Hei! Det står at Fullformordlista følges slavisk i ordspill.no, med unntak av forkortelser og symbolbetegnelser. Følgende ord står i Fullformordlista, men har ikke blitt akseptert: CAD DENT HINT JUG KOKSE MET Siden kortord som PC, PS og til og med INST er godkjent, så hvorfor er da ikke kortordet MET akseptert? KOKSE står som verb i Fullformordlista, men godtas likevel ikke. Har jeg misset noe ved "lovligheten" av disse ordene, eller har ordspill.no misset litt i importen fra lista? Er det flere som har oppdaget slike ord, som burde vært akseptert? | |
Mooseman | 2008-03-30 13:04 | |
![]() | Det har vært et par andre tråder her rundt dette temaet, og ja, det er oppdaget noen andre ord også som ikke kan legges, pluss noen 'rare' som faktisk funker. Fullformordlista sies å skulle oppdateres våren 2008, altså ikke så lenge til, så da får vi håpe at mange flere ord er med når det skjer. | |
JayBro | 2008-03-30 18:43 | |
![]() | kraxmaskin: Meningen er å følge Fullformsordlisten slavisk, med de unntakene (blant annet dem du nevner) som står i Spillereglene. Vi har imidlertid oppdaget og blitt gjort oppmerksomme på noen unntak; foruten de ordene du lister opp gjelder det også noen ord på to bokstaver, noen litt lenger ord...og ikke minst, ordet "SANT" mangler helt i Fullformsordlisten! Som du sikkert kan tenke deg jobber vi på spreng med å skjønne hva som kan ha gått galt. Fullformsordlisten er gigantisk, og ordene som står oppført i den har en rekke betegnelser/tagger som vanskeliggjør utarbeidelse av tekniske "regler" for hvilke ord vi skal godkjenne. Men vi jobber altså med saken, og håper å få mer på plass om ikke alt for lenge. Norsk ordbank, som lager Fullformsordlisten, holder på med oppdateringen nå, som blant annet vil gjøre SUSHI ohg WOK gangbare ord i Ordspill. De kan ikke gi noe bestemt tidspunkt for når oppdateringen er klar, men lover å sende oss "deloppdateringer" underveis, så kanskje er det ikke så lenge til ovennevnte ord blir lov å skrive. | |
Ernie | 2008-03-30 20:52 | |
![]() | Et ord jeg reagerte på som jeg ikke fikk skrive var SØVNE. Ernie | |
DGF | 2008-03-30 21:02 | |
![]() | Hva med WEB WAP | |
Kraxmaskin | 2008-03-30 21:49 | |
![]() | JayBro skriver i denne tråden at ordet SANT mangler i Fullformordlista. Men SANT står faktisk, som bøyning av SANN (tredje kolonne, ID = 57523). Så hvis ordet ikke går i Ordspill, bør det likevel gjøre det. Til GDF: Ordet WEB skrives ifølge ordlista WEBB, og det blir godkjent :) | |
JayBro | 2008-03-30 22:00 | |
![]() | Du har rett, Kraxmaskin, mine sviktende norskkunnskaper som fikk meg til å søke på "SANT" som oppslagsord. Men det viser seg uansett at det ikke går å legge i Ordspill, noe som er veldig merkelig - og som vi altså jobber med. | |
bentebkv | 2008-03-30 22:13 | |
![]() | Og WOK! Eneste ordet på W jeg klarer å huske på :p | |
JayBro | 2008-03-30 22:17 | |
![]() | Jeg kan ikke love noe, men høyst sannsynlig blir WOK med i den kommende oppdateringen av ordlisten vår. | |
als | 2008-03-30 22:19 | |
![]() | her er nokre andre nei-ord arvedel syrom lom | |
vimsod | 2008-03-30 23:06 | |
![]() | andre ord som ikke godtas: TOPPSKATT NEDBRENT OPPBRENT Og hvorfor godtas CF? Har sett definisjonen, men aldri hørt det brukt. Ellers takk for et spennende spill. Ser fram til nynorskvarianten "ordspel.no", med eget forum for Osloborgere (Tigeren?)! | |
Mooseman | 2008-03-30 23:28 | |
![]() | CF er veldig vanlig innen varehandelen, det beskriver hvem som har ansvar for frakt av varer til bestemmelsestedet Samme gjelder CIF. Veldig vanlig innen bedriftsøkonomi Toppskatt, ned/oppbrent er helt klart sammensatte ord, på lik linje med BILDØR og PATCHWORKTEPPE ;) | |
monabeth - Ikke medlem lenger | 2008-03-30 23:43 | |
![]() | Jeg som har jobbet innenfor transportbransjen i mange år er godt kjent med CF CIF FOB osv. Dette må oppgis i alle transport og tollpapirer. Slik er det med mange ord. Vi har norske ord som bare brukes i fiskerinæring, jordbruk osv. Ingen av oss kan regne med å kunne alle ord, men jeg har lært mye nytt her inne, spennende og slå opp ord jeg ikke visste om:) Som å webbe f.eks, som er å impregnere webstoff som er et gult striestoff som brukes i militæret - til belter og slikt hmm, kjekt å vite:) | |
StineMari | 2008-03-31 00:25 | |
![]() | Det er flere ord jeg også ikke har klart å skrive: Barnas dags femi wap wok ca cm cl mc Dette er jo ganske vanlige ord og forkortelser som burde være med i ordlista.. hvorfor er de da ikke det? | |
monabeth - Ikke medlem lenger | 2008-03-31 01:22 | |
![]() | fler av disse vil nok ikke komme med senere heller barnas er genitiv (eieform) som ikke kan legges femi skal skrives feminin wap og wok kommer nok, da disse er nye ord ca, cm, cl og mc er forkortelser, og det er det ikke lov å legge noen få ord, som på folkemunnet kalles forkortelser kan legges, da de ikke i ordboka regnes som forkortelser, som wc, pc, ps, cd og noen til jeg er ikke sikker, men tror det er fordi vi sier de som de skrives og at de nå regnes som egene ord,(de skrives jo heller aldri i sin fulle form) men de du nevner over her sies jo ikke slik, vi sier cirka, centimeter, centiliter, motorsykkel | |
fesjå | 2008-03-31 09:45 | |
![]() | Jeg hadde "bondeknøl" her om dagen, men det ble jo ikke godkjent... Synd at sammensatte ord ikke går. | |
monabeth - Ikke medlem lenger | 2008-03-31 10:06 | |
![]() | Det er ikke opprettet noen ordbok i Norge med sammensatte ord. UiO arbeider med saken, en ekstremt stor oppgave. Det kan muligens komme en utgave rundt 2014. Det må være en ordliste som styrer dette. Et program kan ikke vurdere lovligheten av sammensetningene. Da ville vel skistokk bli akseptert på lik linje med skistav, det vil vi ikke.... | |
kallekanin09 | 2008-03-31 15:18 | |
![]() | Jeg vil gjerne ha en korreksjon på statistikken her inne. I oversikten over hvor mange kamper man har vunnet etc, står ordet "vunnede". Dette ordet eksisterer ikke i det norske språket. Anbefaler dere å rette alle til "vunnet", "tapt", "uavgjort" og "avbrutt". Det er ingen problem å bruke entallsformen selv om det gjelder et antall kamper :-) | |
Webbow | 2008-04-03 19:56 | |
![]() | Jeg vil også påpeke at dere opererer med to forskjellige betegnelser på det dere kaller "ranking", som vel egentlig er plassering, noe en kan finne på "min side". Etter et spill betegnes poengene dine som "rating", noe som vel er det korrekte. | |
Webbow | 2008-04-03 19:59 | |
![]() | En annen ting jeg stusser veldig ved, er at en tråd jeg startet, som oppfordret folk til å legge inn ord som blir refusert, ble stengt. Det må da være et ypperlig sted for de som utarbeider fullformsordboka å droppe innom for å se om de har gått glipp av noe. Ordene jeg la inn var forøvrig salsa og ska | |