Spillrom
Sjiraffen | 1 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 1 |
Mobilspill
Pågående | 8 173 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Waltie | 2008-12-23 23:26 | |
![]() | Hvorfor ikke PCEN? Jeg har hatt en del innlegg før om inkonsekvenser i fullformsordlista. Stort sett får jeg bare tilbake forsvarstaler for denne, eller bare at "det er det beste vi har". Men jeg kunne tenke meg et BEGRUNNET svar på følgende: Når PC er lov å legge, må man gå ut fra at det er lagt til i ordlista som et substantiv. Hvorfor er det da ikke tatt med bestemt form entall, for ikke å snakke om flertallsformene? Hva er GRUNNEN til at man ikke kan skrive flere PCER? Det finnes substantiv som ikke HAR flertallsform, som SMØR, SUKKER og andre utellelige ting. Likevel mener jeg å ha sett bingoen SMØRENE. Hvorfor er slike absurditeter mulig, mens tellelige konkreter ikke blir tilgodesett med flere former? Ellers god jul. | |
Alfa93 | 2008-12-23 23:27 | |
![]() | PCen skrives slik: PC-EN Ord med bindestrek godtas dessverre ikke;) God jul til deg også, og alle andre og, så klart!! | |
Seierherren - Ikke medlem lenger | 2008-12-23 23:45 | |
![]() | Finnes det noen logikk bak at f. eks. wcene skrives uten bindestrek, men pc-ene med? | |
tsw000 - Ikke medlem lenger | 2008-12-23 23:58 | |
![]() | Hvorfor må alle spørre spillverter - eller hvem de spør - om inkonsekvenser i ordlisten (som der er mange av, bl.a. den som er nevnt i innlegget her)? Dette er ikke noe ordspilldeltagere eller verter kan gjøre noe med! Ordspill har valgt én online-liste, som de nesten måtte, og da må det være automatisk. Leksikografene som jobber med ordbøker ville være en bedre adressat. I alle fall - en ordbok vil alltid mangle ting og ha mangler, det ligger i sakens natur. Men er enig i at det er irriterende med inkonsekvenser som at CV og PC har bindestrek i bøyde former!! God jul alle! | |
Vib_eke - Ikke medlem lenger | 2008-12-24 00:29 | |
![]() | Som tsw000 skriver, vi spillverter har ikke noe med ordlisten å gjøre. For å få et begrunnet svar må du henvende deg til språkrådet. Det gjelder alle spørsmål som gjelder fullformordlisten. | |
Seierherren - Ikke medlem lenger | 2008-12-24 01:00 | |
![]() | Haha.. ok. Jeg spør fordi jeg er kuriøst interessert, slik mange andre her sikkert også er. Da bør det være kurant å stille spørsmål i forum for å se om noen kan svare. Om vedkommende er spillvert eller ikke er meg temmelig likegyldig. Så til saken. Det dreier seg altså om inkonsekvenser? Ok, takk for oppklaringen :) | |
katinka | 2008-12-24 02:41 | |
![]() | Mulig jeg er helt på ordviddene her, men Waltie, når du sier at sukker og smør ikke har flertallsformer, hva mener du da? Et smør, smøret, alle smør? Eller kanskje som du har sett på ett brett: smørene? Og sukker kan man kanskje også tenke seg opptrer i flertall nå og da... Men forøvrig er jeg enig i inkonsekvensen i ordlista. Kan man legge wca, bør man kunne legge pcen. Og ørten andre ord. Ørten, for eksempel.. God jul! | |
katinka | 2008-12-24 02:45 | |
![]() | Au. Skrivefeil i forrige innlegg. Jeg skrev ett der jeg skulle ha skrevet et. Og ørten er kanskje godtatt? usj... jeg bøyer meg skamfull i støvet nå.. | |
Waltie | 2008-12-25 19:28 | |
![]() | Katinka: Som norsklærer er jeg ganske stø på ordklassene. Og det finnes en del utellelige substantiv. Blant disse er SMØR det enkleste å huske. Man kan ha ulike TYPER smør, eller måle og veie det, eller ha det i ulike bokser og spann, men å bøye det i flertall? Nei. Hva skal det hete da? Et smør - smøret er greit, da er det entall. Men flere smør - alle smørene/smøra? Nei, det er og blir meningsløst. | |
kingspencer | 2008-12-25 22:44 | |
![]() | Some of us who play Scrabble in English wonder why XI is in the dictionary, but TV is not! There is no logic for many of the inclusions and exclusions. In English, WC, PC, TV, UFO, and many other short words are not acceptable in Scrabble :-( | |
BonDia | 2008-12-25 23:40 | |
![]() | En annen inkonsekvens som jeg finner ganske merkelig er at man kan skrive KM (forkortelse for kilometer), men ikke KG, som er et like vanlig brukt ord. | |
tølper | 2008-12-26 00:53 | |
![]() | Seierherren: Så vidt jeg vet skal det ifølge skrivereglene være bindestrek både i wc-ene og pc-ene. At wcene tillates, er antagelig en feil i ordlista. BonDia: Jeg tror KM tillates i betydningen kretsmesterskap, i likhet med EM, NM og VM. Symboler for måleenheter er ikke tillatt. | |
Vib_eke - Ikke medlem lenger | 2008-12-26 01:24 | |
![]() | BonDia: KM står for kretsmesterskap, ikke kilometer. | |
katinka | 2008-12-26 01:36 | |
![]() | Waltie, ettersom du er ekspert, og slike lytter vi til: hvordan skal man da beskrive alle de typene av smør man får servert: normalsaltet, brelett, kviteseidsmør, setersmør, (når jeg tenker meg om er vel brelett blandet med noe man helst ikke bør få i seg, men pytt au)? Alle smørtypene? Eller alle smørene? Eller smøra, om man er litt lettsindig og skriver litt "samnorsk"? Eller nynorsk, for den del.. Du kaller det meningsløst. Jeg bøyer meg selvsagt for ekspertisen, men meningsløst?Gir du elevene dine slike tilbakemeldinger, så bevare oss vel for skriftspråket heretter | |
kallekanin09 | 2008-12-26 01:47 | |
![]() | Konklusjonen er vel at de ansvarlige bak ordspill.no bør revurdere hvilken ordbok de bruker? | |
katinka | 2008-12-26 01:58 | |
![]() | Hvorfor er det konklusjonen? | |
kallekanin09 | 2008-12-26 02:41 | |
![]() | Hvis man ikke kan spørre noen av spillvertene etter logikken i hva som er tillatt - og de henviser til at ordboka bare er sånn? Det er ganske logisk da at de heller ber rette vedkommende revurdere ordlistebruken, eller? | |
katinka | 2008-12-26 02:47 | |
![]() | Og den bør være strengt konservativ, eller? Eller ekstremt åpen for alle mulige slags bøyningsformer og dialekter, eller kanskje vi bør velge noe midt i mellom? Jeg har nok en anelse om at det er noe midt i mellom som er valgt, og det skal vi jammen være glade for, alle vi som er glad i språk. (ups, der kommer vel en eller annen raring og sier at vi må si glade i språk, i og med at vi er flertall...) Samma det. Språk er gøy! | |
kallekanin09 | 2008-12-26 03:00 | |
![]() | Har absolutt ikke noe syn på hva slags ordliste de bør velge, men hvis de daglig får reaksjoner på den de har valgt, kan de jo vurdere det. Vi er heldigvis enig på en ting, når "vi er" er det ikke flertallet vi som avgjør, flertallsbøyinga ligger i "er" - akkurat som på engelsk, og det er vi jammen glad for ;-) | |
tølper | 2008-12-26 10:30 | |
![]() | Saken er at det simpelthen ikke finnes noe praktisk alternativ. Tanums rettskrivningsordbok er riktignok langt mer utfyllende enn den som brukes her, men den er ikke elektronisk tilgjengelig. På den annen siden inneholder ordlista noen ordbøyninger som ikke burde vært med, men det er forsvinnende få i forhold til alle ordene som er med og som er riktige. | |