Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 158

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
jeheid2009-01-01 23:15
Antall innlegg: 28

Forslag til endring i beregning
Spilte akkurat mot en som la ut PH - jeg la BL og siden fikk vi ingen vokaler - var nødt til å bytte tre ganger hver og spillet ble avbrutt.

Hun hadde 14 poen og jeg 10 - men etter at brikkene ble talt opp hadde jeg minus 6 poeng og hun pluss en.

Det endte med 151 + i rank for henne og 123 i minus for meg.

Sånt bør en seriøs side som ordspill klare å lage en sperre mot.

Åpner jo for luringer dette her - jeg hadde faktisk ikke mulighet til å legge noen ting.

Her mååååå det da være mulig å gjøre noe???

Rabiaz2009-01-02 12:24
Antall innlegg: 897

Ja dette syns jeg var seriøst urettferdig! Av og til syns jeg også beregningen er helt urimelig. Er dette noe man kan gjøre noe med?

Rydningen2009-01-02 12:36
Antall innlegg: 166

Tre adferdsendringsforslag, som gjør dette mindre plagsomt:

1. Det går an å spille uranket hele veien - så slipper man å henge seg opp i ranking?

2. Vær litt mer selektiv i hvem du spiller mot. Spiller du mot noen som har omtrent samme rating som deg vil ikke utslagene bli så store annet enn ved at du taper eller vinner med superkjempemye poeng.

3. Aksepter ratingsvinger.

Ha ett godt nytt år!

Scrabla2009-01-02 12:37
Antall innlegg: 2275

På 2000 kamper har dette skjedd meg én gang. Jeg tror systemet er laget slik for å få avsluttet håpløse spill eller for å hindre alt for mange passive taktikere. Kanskje det vil være mer irriterende om man bytter for mange ganger?

Alfa932009-01-02 12:41
Antall innlegg: 7771

Det aller beste er vel å unngå slike åpninger... Hvis jeg bare kan legge slike ord som BH eller BL er det godt mulig at jeg bytter i første runde, for å unngå slike "låste" spill. Det er ikke alltid det er mulig å unngå det, og hvis du får bare konsonanter er det jo ikke mye å gjøre med, men det er stort sett en fordel å legge ut noen vokaler også, har jeg funnet ut.

Sydsklie2009-01-02 15:35
Antall innlegg: 703

Høres rart ut at du ikke fikk en vokal på tre bytter (21 brikker?). Sannsynligheten er forfrdelig liten. (noen vet det kanskje).

Rankingen er vel en indikasjon på nivået til spilleren. Så jeg støtter Rydningen

Anja832009-01-02 18:17
Antall innlegg: 148

Jeg må jo bare kommentere litt her, i og med at den andre spilleren var meg. :-)

Jeg må vel ærlig innrømme at jeg hadde mulighet til å legge, men valgte heller å bytte. Hvis jeg hadde lagt det jeg hadde muligheten til, hadde jeg åpnet slik at jeheid kunne sopet inn poeng på neste legg (spilte på tilfeldig brett). Jeg er enig i at det ble veldig mye minus i rankingen til jeheid, men det er jo forsåvidt bare en lur (og litt slem) taktikk. :-) Vi er jo begge høyt nok ranket til å vite hva som skjer hvis begge passer 3 ganger.

Men det skal jo også være sagt at jeheid tok det veldig fint, og bare var hyggelig mot meg etter spillet var avsluttet. Hadde jo skjønt hvis du hadde blitt en smule ufin. :-)

jeheid2009-01-02 19:54
Antall innlegg: 28

Nå viste det seg jo slik at denne avslutningen belønnet den passive taktikeren!!!

Slett ikke forbudt å være taktisk - jeg prøver å være det selv jeg (selv om jeg nok ofte ender opp med å være så lur at jeg lurer meg selv).

Det er bare den voldsomme konsekvensen mht poengene som jeg følte var urettferdig - ikke at det faktisk er mulig å passe ut et spill.

Men - jeg har kommet over dette nå :-)

Når det gjelder å velge sine motstandere med omhu - så var det jo akkurat det jeg gjorde - spilte mot Anja som har 500 poeng mer i rank enn meg. Ikke har Anja gjort noe som helst som skulle tilsi at hun er en luring jeg skal holde meg unna heller - langt i fra :-)

Når det gjelder Rydningens tre forslag så er det etter min mening bare det ene jeg kan gjøre annerledes enn hittil - nemlig forslag nr 3 - å akseptere rankingsvingninger :-)

Spille uranket er som å spille treningskamp i fotball (tror ingen gidder å spille bare kamper som ikke "betyr noe") eller som å spille poker med lekepenger - syns nå jeg :-)

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?