Spillrom
Sjiraffen10
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede10
Mobilspill
Pågående8 171

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
regulus - Ikke medlem lenger2009-01-24 16:24
Antall innlegg: 56

Ord i praksis
Det var en lang diskusjon her en gang om hvorfor smør ikke kan brukes i flertall. Selvfølgelig kan det ikke brukes.
Har registrert at ordet halm kan brukes i flertall, men kan en med over gjennomsnitt kompetanse i språket vårt forklare meg i hvilken praktiske sammenheng ordet halmene kan passe? Det virker helt malplassert på meg så kanskje bruk av flertall med enkelte ord også bør revurderes.

Nilsen - Ikke medlem lenger2009-01-24 16:37
Antall innlegg: 244

alle halmene er forsvunnet? :3

Torill2009-01-24 16:41
Antall innlegg: 3664

All halmen er forsvunnet, alt smøret er spist!

Nilsen - Ikke medlem lenger2009-01-24 16:47

neeeeiii..!!! jeg sier halmene, og smørene, og så lenge d står i ordboka gjør jeg som jeg vil :3

liksom, sånn der dere vrir på ting kan man jo gjøre på alt..

tølper - Ikke medlem lenger2009-01-24 17:00
Antall innlegg: 53

Fullformordboka inneholder alle bøyningsformer av alle ord, også de som ikke gir noen mening. For å sitere fra ordboka:

"Adjektiv og substantiv har full bøying, alle verb skal ha attributive former (også meningsløsheter som ”optimistiskere” ”gåtte” eller ”mjølker”)"

Rabiaz2009-01-24 17:14
Antall innlegg: 897

Meningsløst.
Sier aldri smørene...

Nilsen - Ikke medlem lenger2009-01-24 17:15

jeg er trønder, så sier seff ikke smørene.. men sier "smøranj" :3

alterego - Ikke medlem lenger2009-01-24 17:22
Antall innlegg: 7

Rent grammatisk er det vel noen ord som formelt sett heter 'mengdeord' og dermed har bare en form, til noed bestemt/ubestemt form (men ikke flertall), men kanskje det blir for vanskelig for ei elektronisk ordliste aa skille disse fra andre ord? Enklere aa bare legge til flertallsformer for de fleste ord i ordlista? Jeg vet ikke. Det er ikke alltid alt ordlista godtar er grammatisk riktig, men det maa man vel bare leve med :)

regulus - Ikke medlem lenger2009-01-24 17:38
Antall innlegg: 56

Takk for opplysning til alterego og tølper m.v. Nilsen må gjerne gjøre som hun vil, men jeg etterlyste en noe dypere begrunnelse

Lampe2009-01-24 17:53
Antall innlegg: 11

De aller fleste mengdeord kan bøyes i flertall av vanlige norske språkbrukere. Hvis man ønsker å angi at det er flere typer av den sorten mengdeordet representerer, bruker gjerne flertall. F.eks.: "Jeg har fjellsmør, setersmør og bondesmør hjemme. Kunne sikkert kjøpt enda flere, men jeg klarer meg med de SMØRENE jeg har i skapet."

Waltie2009-01-25 21:09
Antall innlegg: 146

Lampe: Som norsklærer hadde jeg gitt deg rødstrek der, og retta det til "de smørsortene". Smør, snø, regn, sand, sukker, halm, høy er eksempler på utellelige substantiv - man kan måle og veie opp volumer og masser av disse entitetene, men ikke telle. Det er absurd bruk av språket etter min mening. Men hvis fullformsordlista er utarbeidet elektronisk, forklarer det alt. Da må man manuelt gå inn etterpå og slette flertallsformene av utellelige substantiv, og det har man øyensynlig ikke sett nødvendig. Det gir oss som ordspillere flere muligheter, men det er ikke god norsk.

tsw000 - Ikke medlem lenger2009-01-26 11:43
Antall innlegg: 114

men jeg er enig med Lampe - og dette er også gjengs på engelsk med slike mengdeord (at de kan ha flertall når de refererer til sortene) - kanskje norsklærere ikke alltid bør bruke rødblyant!!!! ville du godta 'vinene', waltie?

cammie2009-01-26 13:27
Antall innlegg: 189

Jeg synes Regulus har startet en interessant tråd for oss ord-nerder :)
Og jeg er helt enig! Veldig mange bøyninger som blir godtatt, men som ikke gir mening og som strengt tatt ikke er god eller "riktig" norsk. Jeg synes Waltie har et veldig godt innlegg, og er helt enig at man ikke kan si alle smørene :) I eksempelet til Lampe ville det vært riktig å si; "Kunne sikkert kjøpt enda flere, men jeg klarer meg med DET SMØRET jeg har i skapet." Alternativt "de smørpakkene". Synes det er helt riktig med rødblyanten her :) VINENE kan man fint skrive tsw000, så mye man vil :) At man ikke er enig om smøret vs vinene er en annen ting, men det er det som er god norsk. Vi får håpe Ordspills kommentarer kommer med i neste oppdatering av fullformsordlista :)

tsw000 - Ikke medlem lenger2009-01-26 13:33
Antall innlegg: 114

Men poenget er at rent språklig er smør og vin samme sort ord - en slags masse som ikke kan telles - og grunnen til at vinene høres bedre ut, er ikke egentlig språklig, men fordi vi er mer opptatt av typene i vinverdenen - en smørgourmet ville kanskje akseptere smørene lettere!

forøvrig er det mange interessante språkforskjeller mellom språk mht telleord /ikke-telleord - på norsk kan vi ikke telle ugress, mens på engelsk er det et telleord - og motsatt med møbler, informasjon, nyheter

i det hele tatt - språk er interessante, er de ikke?

cammie2009-01-26 13:55
Antall innlegg: 189

Helt enig :) Språk er interessant!!

Når det gjelder entallsord vs flertallsord så vil det som du beskriver tsw000 variere fra språk til språk, og det er ikke alltid logisk å skjønne hvorfor det ene går men ikke det andre. Når man lærer seg nye språk faller de jo alltid under kategorien Unntak fra "reglen" .. :)

meisa2009-01-26 17:34
Antall innlegg: 443

Har jeg 2 stykker smør sier jeg 2 smør og begge smørene eller smøro.

Smører er en person som arbeider med smøring, særlig om maskinmann av nest laveste grad om bord på skip.

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?