Spillrom
Sjiraffen13
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede13
Mobilspill
Pågående8 204

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
andermg - Ikke medlem lenger2009-02-17 23:51
Antall innlegg: 212

om rankingsystemet
Jeg har ikke orket å nærlese rankingreglene, men har fått med meg at det gir god avkastning å ha spilt få kamper i forhold til motstanderen? I så fall kan det jo være fristende å starte en ny profil for å kunne rykke raskere opp mot toppen - når man allerede er blitt en erfaren spiller. Man vil da tjene godt på det nåværende rankingsystemet.
Jeg vet ikke om det er så mange som vil gå til dette skrittet, men synes likevel det er litt unfair at det er mulig å ta en slik snarvei til toppen. Riktignok er dette bare et spill, men... :)
Noen andre synspunkter på dette?

awi2009-02-18 01:10
Antall innlegg: 2531

Det stemmer som du sier at rankingen endrer seg fortere de første kampene man spiller. Hensikten med dette er at du forholdsvis hurtig skal få den rankingen du er god for. Effekten er derimot ikke så stor at en god spiller enkelt vil nå toppen ved å lage en ny profil.

I første kamp du spiller, blir endringen i ranking tre ganger så stor som normalt. Deretter avtar effekten eksponensielt med antall kamper. Den er liten etter 20 kamper og i praksis ikke lenger merkbar etter 40 kamper. En spiller som er god for 4000 i ranking vil bruke litt tid på å stige 3000 poeng fra de 1000 man begynner med, selv om h*n får godt betalt i begynnelsen. Dermed vil effekten være forsvinnende liten før h*n rekker å nå toppen med en ny profil.

En forklaring på hvordan ny ranking regnes ut etter en kamp finnes her: www.ordspill.no/rating/

Kirsti2009-02-18 01:20
Antall innlegg: 1946

Vi er flere som har lagt merke til at det rett som det er dukker opp "nye" spillere med unormalt høy rank i forhold til antall spill - folk som for eksempel ligger på rundt 2500 eller mer etter å ha spilt under 100 spill, utelukkende spiller lynrask og panikk og er rågode på det.

Det skal vel ikke så mye fantasi til for å skjønne at dette er folk som har vært her før under et annet navn - SÅ mange Scrabble-genier finnes det nok ikke der ute.

Og det stemmer at man får en viss ekstra uttelling på rankingutregningen når man har spilt få kamper, men så vidt jeg har skjønt, jevner dette seg ut når man har spilt rundt 50 kamper.

Det er klart man kan komme seg raskt opp på denne måten, særlig ved å spille mot og slå høyt rankede spillere som vil miste ekstra mye ranking på å tape (eller ikke vinne med stor nok margin) mot en "nybegynner" med få kamper. Men i lengden vil det jo jevne seg ut, for man blir jo ikke en bedre spiller på denne måten og vil før eller senere få den ranken man "fortjener". Kanskje vil man komme seg inn på topp 100 ved denne fremgangsmåten, men om man blir der er en helt annen sak.

Kirsti2009-02-18 01:25
Antall innlegg: 1946

Og et lite PS: Jeg mener slett ikke å hevde at disse "nygamle" (og i tilfelle noen lurer: Ja, jeg VET at de finnes, det er ikke noe jeg bare tror) nødvendigvis har laget seg en ny profil for å utnytte rankingsystemet og komme seg raskt opp. Det kan like gjerne hende at de har fått ny e-postadresse og derfor har måttet opprette en ny profil.

HeidiK2009-02-18 04:01
Antall innlegg: 13

Jeg skjønner heller ikke hvordan noen kan ha brukernavn som sier noe om rankingen sin (3500+ o.l.) uten at de har fått endret brukernavnet sitt underveis. Eller har de startet som ny bruker og jobbet seg opp til den rankingen?

andermg - Ikke medlem lenger2009-02-18 09:21
Antall innlegg: 212

Takk for svar. Det høres bra ut at effekten avtar såpass fort, jeg trodde antall spilte kamper var en del av ranking-utregningen til enhver tid nemlig...

til HeidiK: Er det noen som har slike brukernavn? Eller har du misoppfattet det at enkelte legger inn slike navn (3000 + etc) på spill de oppretter, noe som jo er en mulighet...

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?