Spillrom
Sjiraffen | 0 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 0 |
Mobilspill
Pågående | 8 348 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
kj-s | 2009-05-28 15:30 | |
![]() | alle ord med c og w jeg har prøvd å finne listen som jeg engang så om alle ord med c og w som godkjennes, jeg finner den ikke , tiltross for innsending, og da kommer svaret med noe helt annet, et innlegg om lobotomi-lobotomerte, og her er det vel ingen c er eller w er etter det jeg kan se da. hjelp jeg har søkt mange steder. | |
Alfa93 | 2009-05-28 15:32 | |
![]() | Dette er en link til en side med alle bokstavtrådene, bl.a. C og W:) www.ordspill.no/foru...ea did=2450 | |
leonsin - Ikke medlem lenger | 2009-05-28 20:38 | |
![]() | wc cd pc watt wire wiren wok bow bowl bowle bowla bowler bowling sic won wikipedia cv | |
stimmelimm | 2009-05-28 21:00 | |
![]() | tweed, web, webb, webbe, wokk, wokke, coil, wca wcer, wcet, cyste, cf, mc, show, showa, shower, showet, scene, scan, scanne, sec, avec, cup, puck, back, backer, backene, rack, rackene.... | |
kasperior | 2009-05-28 21:03 | |
![]() | cowboy | |
baltez - Ikke medlem lenger | 2009-05-28 21:15 | |
![]() | Går Wikipedia??? | |
klara klok | 2009-05-28 21:15 | |
![]() | whist og twist | |
benni2009 | 2009-05-28 22:31 | |
![]() | Wikipedia er et egennavn | |
stimmelimm | 2009-05-28 22:40 | |
![]() | crawl | |
kness - Ikke medlem lenger | 2009-05-29 03:28 | |
![]() | WC-ord Denne listen dukket opp i det beinharde Scrabblemiljøet i hovedstaden på 90-tallet (ord jeg vet helt sikkert ikke godkjennes på ordspill er skrevet med store bokstaver): Godkjente C-ord caddie -n, -r, -ene (golfgutt) CAFE (-au-lait) CAIRN (utilhogd stein; varde, terrierrase) calamus (skriveredskap) callgirl (prost. som kan tilkalles pr tlf) calling (internt personsøkeranlegg) calypso (dans med synkopert rytme) camp -en, -er, -ene (leir) campe -a/-et, -r / camping campus (universitetsområde) canasta (kortspill) canto (sang) canyon (dyp elvedal m loddrette sider) cape -n, -r, (kappe for kvinner) (cap(s)) capo (musikkstykkets begynnelse) cargo (skipslast) case -n, -r, ne, (sak/arbeidsstudie) cash casting (fluefiske) cauda (nedre ende av ryggmarg) celle / cellular cellist / cello / cellofan celsitt (legering av jern og nikkel) celsius (-grad, -skala, -termometer) CELT (arkeol.; huløks) cembalo (instr., forløper for klaver) cendre (askefarget, askeblond) censor (rom. embetsmann) cent / centavo / centime/o cereal (kornsort; hvete, havre..) cerebral (som vedkommer storhjernen) cerise(-rød) (kirsebær) cerutt (liten sigar uten spiss) cesur (innsnitt/hvilepkt i verslinje) chablis ((hvit burgundervin) chagga (tanz. folkestamme) chalet (sveitsisk seterhus) chanson (sang, vise) charme / charmør charter / chartre cheddar(-ost) cheng (kin. blåseinstrument) chianti (vin fra Chianti, Toscana) chiao (kin. mynt, 1/10 yuan) chief (sjøu.; maskinsjef) chiffer (hemmelig skrifttegn) chiffon (glatt, tynt stoff) chili (-løk, -pepper, -saus) chillum (vannpipe) chips choke (spjeld i motor) chutney (ind. kryddersyltetøy) cilie (kort, fint flimmerhår) cirka ci(s)ter (strengeinstrument) citrin (gulfarget kvarts) citrus(-frukt) city (forretningssentrum) clou (glanspunkt, høydepunkt) cluster (gruppe av ting) coil (induksjonsspole) coitus (samleie) collage (bilde av papir, tøy o.l.) college (eng./am. univ.inst.) collie (skotsk fårehund) colon (tykktarm) COLT(revolver) computer conga (-tromme) contra (pro et contra) cool (kortord for cooljazz) COR (hjerte) corner (hjørnespark) corny (sprø, tullet) corp(u)s (kropp) coup(e) (støt, slag, (pokal)) cover (plateomslag) cowboy crayon (tegnekritt) crepe (krepp) cru (betegnelse for ulik kvalitet på vin) cruise(r) cup (-finale, -kamp, -mester) curler / curling cyan(id), cyanin cyanose cykel (omløp, syklus) cymbal/el (slaginstr-klokkespill) cyste cøliaki (kron. fordøyelsessykd.) acid (syre) action (spenningsfylt handling, tempo) back (forsvarsspiller) bacon bi/triceps (to/trehodet muskel) duce (leder, høvding) ecru (ubleket) ecstasy (-pille, -rus) ecu (finansiell avregningsenhet i EU) fancy (oppsiktsvekkende, fantasifull) hickory (tresort) icing (ishockeyuttrykk) juice kick (spark) match(e) puck (ishockey-) race / racer rack (hylleseksjon til mus.anlegg) racket (tennis-/badminton-) rock / rocke scene scone(s) (rundstykke, bolle) scoop (nyhetskupp) scooter (snø-) score / scoring (lage mål / få poeng) screene (kontrollere / skille ut) script(-girl) (regiassistent) - scripte sculler (kapproingsbåt) sec (tørr, ikke søt, om vin) sic (således, slik står det virkelig) slacks (lange, ledige bukser) snackbar / snacks taco(s) TIC(S) (uvilkårlig, hastig muskelrykning) triceps (strekkmuskel) trick(s) truck (-fører) GODKJENTE FORKORTELSER OK, TV, BH, UFO, WC, CD, PC, Godkjente W-ord WADI (arab. tørt elveleie) water (vannklosett) watutsi (person fra Øst-afrikansk folkegr.) watt (enhet for el. effekt) web webbe(-stein) weekend WELT(-en) (øverste del av strømpe) welte (weltbord, -rand, -sy) western (film el. bok fra Det ville vesten) WHIFF(utriggerbåt, liten sigar) whig (-blad, -parti, -styre) WHIP (eng. pisk) whippet (myndelignende hund) whisky whist (-kort, -lag, -parti, -spiller) wiener wire (metalltråd / tau av metalltråd) wobbler (kasteslukredskap) wok (-gryte) (kin. stekepanne) wokke wolfram (hardt metallisk grunnstoff) worldcup (verdenscup) bow (forreste roer) bowl (bowlingkule) bowle (punsjbolle; drikk) bowler(-hatt), spiller bowling cowboy DHOW(arabisk skip) dowlas (tykt, grovt bomullslerret) down(-periode) fatwa (i islam) kiwi show swahili swing tweed twist | |
baltez - Ikke medlem lenger | 2009-05-29 04:23 | |
![]() | benni2009: hyggelig at du ville kommentere at Wikipedia var egennavn, men tror ingen i hele verden ikke visste det fra før, inkludert landsbybeboere i Afrika. Det jeg spurte om var om det er godkjent som ord hos ordspill?? -som noen har ment....og det er jo faktisk ikke usannsynlig, med dog overraskende.... leonsin: går det an å legge wikipedia??? | |
gerdmarie | 2009-05-29 09:48 | |
![]() | Takk, Kness for listen. Dermed slapp jeg å gjøre den selv! Hjertelig takk! | |
twiver | 2009-05-29 12:16 | |
![]() | Jeg har da fått forståelsen av at egennavn IKKE blir godkjent i ordspill, og det trodde jeg alle ordspillere visste...men mulig jeg tar feil... | |
rbm | 2009-05-29 12:23 | |
![]() | acre-acres Inch-inches går også | |
baltez - Ikke medlem lenger | 2009-05-29 13:24 | |
![]() | Twiver: Det er mange egennavn som er godkjente her på ordspill, så ja; du tar feil. Poenget er at hvis et egennavn blir brukt veldig hyppig om et produkt, kan det bli ensbetydende med det egentlige begrepet / ordet. Et godt eksempel er Quisling, som er et egennavn, men med tiden har blitt et substantiv som betyr forræder (ikke overraskende) - og er godkjent her på ordspill. Zalo er et annet eksempel, men det har ikke kommet inn i ordboka enda....men det kan skje!! Når noen derfor påstår at Wikipedia var et godkjent ord, var ikke det veldig usannsynlig; men det medfører ikke riktighet (det er ikke godkjent). Å google kommer nok inn i neste oppdatering av ordboken (og egennavn), men å wikipedere tror jeg vi venter litt lengre med. Husk også at blant annet alle bilmerker er godkjente er på ordspill, der er alle Egennavn.... | |
kness - Ikke medlem lenger | 2009-05-29 13:59 | |
![]() | gerdmarie: Bare hyggelig! Men legg merke til at listen er scrabbelsk. CA, CF, CIF, ABC, AVEC, WON, WIKIPEDIA(?) og sikkert flere godkjente ordspillord er ikke med. | |
Else123 | 2009-05-29 14:04 | |
![]() | Men hvorfor godtas ikke pcer, pcene? | |
baltez - Ikke medlem lenger | 2009-05-29 14:08 | |
![]() | fordi det skrives pc-er, pc-ene | |
Else123 | 2009-05-29 15:37 | |
![]() | Men hvorfor ikke da wc-a osv. - akkurat samme konstruksjon. Og siden det ikke finnes bindestreker i Ordspill, trodde jeg faktisk at man utelot slike ting. | |
Else123 | 2009-05-29 15:40 | |
![]() | Ingenting i bokmålsordboka som tyder på at man må ha noen bindestrek her heller. | |