Spillrom
Sjiraffen | 0 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 0 |
Mobilspill
Pågående | 8 217 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Bokoman | 2009-10-20 12:12 | |
![]() | MERKELIG POENGFORDELING Jeg skjønner mindre og mindre av systemet her !! I går låste maskinen min seg og jeg måtte gå ut av det spillet som jeg var med i, ble trukket en haug av poeng foe det. I DAG gikk en jeg spilte i mot ut på samme måten,men hva skjer? Jeg får 0 poeng og han som gikk rett ut ble ikke trukket noe heller!!! | |
twiver | 2009-10-20 12:52 | |
![]() | Så vidt jeg vet, så er poengfordelingen avhengig av rankingforskjellen på spillerene, og poengene spillerene har når spillet avsluttes. Men mulig en spillvert kan gi en bedre forklaring :) Uansett er det ergerlig å tape poeng på den måten, men vi får være glade for at det tross alt bare er et spill :) | |
Bokoman | 2009-10-20 13:12 | |
![]() | Hei twiver Jeg er jo enig med deg,men poenget er at spillet var ikke avsluttet. Motspilleren min bare gikk ut i mens vi spilte ! | |
twiver | 2009-10-20 13:31 | |
![]() | Så lenge ingen trykker "gi opp", så er det andre muligheter for at spillet avsluttes, både frivillig og ufrivillig. F.eks. nettproblemer. Men hvis en trykker "gi opp", så skal den andre vinne. Vet ikke sikkert hva poengfordelingen har å si da. | |
Bokoman | 2009-10-20 14:03 | |
![]() | D et ble gitt vist at han hadde trykket gi opp | |
Bokoman | 2009-10-20 14:07 | |
![]() | Ops! Beklager skriverfeilene,gitt skal ikke være med ! | |
Alfa93 | 2009-10-20 14:20 | |
![]() | Bokoman, rankingfordelingen har mye å gjøre med poengene til spilleren idet spillet blir avbrutt. Hvis h*n leder og burde fått rankingpoeng i et vanlig spill, og du burde tapt (vel og merke hvis spillet var blitt naturlig avsluttet), vil h*n få 0 poeng og du få 0 poeng. Dette fordi spilleren som gir opp IKKE SKAL VINNE på å avbryte. Hvis h*n derimot gir opp mens h*n ligger langt bak deg og normalt ville tapt masse i ranking, vil rankingpoengene bli regnet ut som vanlig, dvs at h*n vil tape på det og du vinne. | |
HanneH | 2009-10-20 14:23 | |
![]() | Om noen trykker gi opp så har poengfordelingen noe med rankingen å gjøre. Det heter seg bare da at den som blir igjen i spillet ikke skal kunne tape rankingpoeng på det. Så ofte går det nok ut til 0 for den som blir igjen. Men i de fleste tilfeller vil nok den som blir igjen få noen + poeng. | |
Bokoman | 2009-10-20 15:48 | |
![]() | Alfa93 Jeg skjønner hva du mener og det viser jo bare hvor idiotisk det hele er. Hvis h leder og ikke gidder mer,bryter av og taper ikke ponts , mens den som er igjen, selv om han i det øyeblikket h ikke gadd mer, heller ikke får noe points.Han men hunne vel allikevel vunnet, men har bare kastet bort tid til tull | |
Alfa93 | 2009-10-20 16:32 | |
![]() | Det er dessverre mange feil og mangler ved rankingsystemet, det er nok nesten umulig å lage en perfekt formel, dessverre. For å unngå store tap og lite +poeng, er nok det beste du kan gjøre å være forsiktig med hvem du spiller mot, og sørge for at internettforbindelsen din er så stabil som mulig. Rankingen til deg og motspiller har også en del å si for sluttsummene. Det er også mulig å sjekke statistikken til en spiller før du åpner spill, og sjekke antall avbrutte spill. På den måten kan du unngå å starte spill med spillere som sannsynligvis avbryter. Mer er det nok ikke å gjøre, er jeg redd. | |
ave - Administrator | 2009-10-20 19:11 | |
![]() | Hva med å prøve en annen hastighet en normal? Sjansen for at noe kommer i veien i løpet av en hel times spill er vel strengt tatt større enn om man spiller på kortere tid..... | |
Molly Mus - Ikke medlem lenger | 2009-10-20 21:15 | |
![]() | Jeg hadde maks uflaks i et spill i dag, motstander fikk lagt det første ordet i spillet over 3 røde og 2 gule, kunne da innkassere 504 poeng i første legg. Jeg så med en gang før noen hadde lagt ut at dette ville gå veldig galt for meg og tenkte å trykke "gi opp" før noen hadde fått poeng, tenkte at da ble vel ikke ratingtapet SÅ stort ? Rakk i å trykke, men fant ut at med et så stort forsprang kunne jeg umulig ta igjen, og det ville være å strø salt i såret å spille ferdig et helt spill når du har tapt i første legg, og trykket derfor "gi opp" og tapte 88 i rating, og det var jo straff nok det ... Lurer på hva som hadde skjedd om jeg hadde rukket å trykke "gi opp" før noen ord ble lagt, hadde jeg tapt like mye når ingen hadde noen poeng ? Dersom jeg hadde spilt ferdig og blitt slått med feks. 700 poeng, ville jeg da tapt mer eller mindre en 88 ? Har nemlig opplevd at noen andre har trykket "gi opp" uten å tape rating, vi har da vært spillere med maks. 100 i ratingforskjell, og jeg har feks. ledet med 20 poeng. Mye rart med denne poengberegningen ja.... Men om en måned eller to så har jeg vel vunnet tilbake en 30-40 poeng om han der ordstokker-generalen skulle være i godt humør en dag :)) og gi meg andre bostaver enn F, J og 4G-er som jeg forøvrig hadde i siste legg i .... men livet går tross alt videre for oss spillegale også selv om vi river av oss håret innimellom ;-) | |
Ø N | 2009-10-20 21:48 | |
![]() | Lønner seg vel stort sett aldri å gi opp en kamp kontra det å fullføre. Hadde du Molly Mus fullført kampen med sluttresultat 350 - 822 noe som fint bør gå selv om motspiller får ett kjempelegg så ville rankingtapet ditt blitt 61. Hvis Du skulle tape like mye ved å fullføre kampen så måtte kampen ha endt 100 - 3300. :) | |
ellen12345 - Ikke medlem lenger | 2009-10-20 21:52 | |
![]() | Også i spill som ikke avbytes forstår jeg ikke hvordan poeng deles ut. Har flere eksempler hvor det er helt ulogisk: 1. X fikk 0 poeng i tidsfratrekk og 13 poeng i fratrekk for brikker igjen (310-0-13=297 poeng) » Xs nye rating er 302 (+5). » ellen12345 fikk 0 poeng i tidsfratrekk og 13 poeng ekstra for andre spilleres brikker (300-0+13=313 poeng) » ellen12345s nye rating er 774 (-15). » Dermed vant ellen12345! Ok hadde minst før +/- av brikker, men marginalt og da tape med hele 15 poeng? Et annet eksempel: Y fikk 0 poeng i tidsfratrekk og 4 poeng i fratrekk for brikker igjen (300-0-4=296 poeng) » Ys nye rating er 311 (+2). » ellen12345 fikk 10 poeng i tidsfratrekk og 2 poeng i fratrekk for brikker igjen (398-10-2=386 poeng) » ellen12345s nye rating er 772 (-6). » Dermed vant ellen12345! Skjønner etterhvert at rating systemet påvirker, men en oversikt som viste hvordan dette fungerte hadde vært fint. Man spiller jo tross alt for å vinne, jaja det er litt for gøy også:-) | |
HanneH | 2009-10-20 22:00 | |
![]() | Når du har ranking som er dobbelt så høy som motstander er det nok ventet at du skal vinne mye mer enn du gjorde i de spillene her. Derfor blir det slik at du vinner spillet men allikvel får minus på poeng. Skal man ungå tap av poeng ved seier bør man spille mot de som har noenlunde lik rank som seg selv, eller møte noen som har høyere rank. | |
Ø N | 2009-10-20 22:03 | |
![]() | Ser nå at Molly Mus lurer på dette også. " Lurer på hva som hadde skjedd om jeg hadde rukket å trykke "gi opp" før noen ord ble lagt, hadde jeg tapt like mye når ingen hadde noen poeng ? " Konklusjonen er at elendigheten ville blitt den samme da du ville fått minuspoeng og motstander ville fått dette som plusspoeng. Eksempel -16 +16 vil gi et rankingtap for Molly Mus på minus 88 poeng. Moralen blir at det og fullføre selv om det gjør vondt mens det pågår vil lønne seg rankingmessig. ;) | |
Ø N | 2009-10-20 22:07 | |
![]() | Klart ellen12345 skal få verktøyet slik at du kan leke deg og finne ut hvordan rankingsystemet fungerer. :) Rankingkalkulator. heim.ifi.uio.no/~kje...la tor.html | |
gompedyret | 2009-10-20 22:28 | |
![]() | Ø N har rett, Molly Mus. Det er ikke hvor mye man taper med per se som er avgjørende for utregningen av rank, det er _forholdet_ mellom din og motstanders poengsum som har noe å si. Hvis spillet slutter med at motstanderen din har dobbelt så mange poeng som deg er det i prinsippet det samme for ratingen om det står 50-100 eller 350-700. Hvis man derimot står med f.eks. 5 poeng og motstander 500 risikerer man en skikkelig ratingmessig baksmell fordi forholdet 500:5 er absurd høyt. Med andre ord, ønsker man minst mulig ratingtap bør man alltid spille ut og prøve å kare til seg mest mulig poeng for å utjevne poengforskjellene mest mulig. (Med et lite forbehold om upresis hukommelse.) ellen12345: Jeg synes ikke 15 poeng var så mye, jeg. :) Selv har jeg flere ganger tapt over 100 i rating på ett spill. Du hadde i begge tilfellene mye høyere rank enn motspilleren din og derfor ble det forventet at du skulle vunnet med adskillig mer. Når du ikke gjorde det tenker systemet "kanskje hun ikke er så flink likevel? best å justere ned litt" og så gjør den det! Neste gang er det kanskje motsatt, og den ratingmessige runddansen fortsetter. | |
Molly Mus - Ikke medlem lenger | 2009-10-21 11:25 | |
![]() | Takk til ØN og Gompedyret for avklaring, etter dette er det greit for meg å tape med -88 istedenfor å spille spillet helt ut og tape -60 / 70 poeng, tror jeg fortsetter å gi opp når poengforskjellen etter første legg er over 500 og de røde og gule nesten er brukt opp eller ligger spredt utover slik at man ikke får store summer. Da får jeg heller innse at det er min egen "Fredag den 13." den dagen, logge ut og går og renne hodet i veggen til smertene gjør at jeg glemmer rankingtapet for en stund. | |
Ø N | 2009-10-21 14:18 | |
![]() | Det er klart det er fristende Molly Mus og bryte en kamp når du får ett kjempelegg i ansiktet på førstelegget. Men som gompedyret forklarer i innlegget sitt så er det uansett lønnsomt og karré til seg de poengene en klarer slik at forskjellen mellom de to poengsummende blir så liten som mulig. Det er jo ikke noe umulighet at du spiller mye bedre enn motstanderen i denne kampen og legger en bingo eller to og vips så er veldig mye av forskjellen mellom dere spist opp. Det er etter mitt syn mye bedre å tape 30 poeng ved å fullføre med stil enn å bryte og tape tre ganger så mye poeng. Men det er klart at det må bli opp til hver enkelt å avgjøre hva de ønsker men lønnsomheten ved og fullføre slike kamper er uansett det beste for rankingutregningen. En annen bivirkning av og bryte kan jo være at det kan bli veldig vanskelig og få noe ny kamp mot denne eller andre spillere hvis en får for vane og bryte kamper. Jeg ser ofte på brutte spill før jeg starter en kamp og er det for mange av disse så blir det ikke noe spill. :D | |