Spillrom
Sjiraffen | 18 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 18 |
Mobilspill
Pågående | 8 609 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
SyntaxError - Ikke medlem lenger | 2008-04-30 02:00 | |
![]() | Verdien på bokstavene Stusser litt på hvorfor enkelte bokstaver har verdiene de har. F.eks synes jeg at "B" og "V" er enkle å bruke, det samme er "Å", "Y" og "Ø". Alle disse har veri på 4-6 poeng. Jeg synes alle disse bokstavene er enklere å bruke enn f.eks "F" som har verdi på 2. Om ikke brikkens vanskeliggrad er avgjørende, hva er da avgjørende for verdien? | |
matias | 2008-04-30 02:14 | |
![]() | Tror nok det er scrabble som er avgjørende, at ordspill bare har kopiert verdiene derfra... | |
ppp | 2008-04-30 09:29 | |
![]() | Om jeg ikke tar helt feil så er poengene basert på bokstavenes frekvens i det norske språket. Men det behøver jo ikke være en direkte sammenheng mellom bokstavenes frekvens og hvor lett det er å lage ord med dem ... | |
via | 2008-04-30 12:31 | |
![]() | Poengene er nok basert på tall ala disse: no.wikipedia.org/wik...en sanalyse Disse tallene styrker tanken om at F burde hatt en høyere verdi, både Å og V er vanligere enn denne (og B er nesten like vanlig). Ellers ser man at C er mye vanligere enn W, og at det således er rart at C er mest verdt av disse. Frekvenstallene til Wikipedia kan se ut til å være basert på stammeformer, og dette gjør at enkelte bokstaver er underrepresentert (når man inkluderer bøyningsformer får man med mange flere -en, -er, -ene etc.). Samtidig inkluderer disse tallene garantert mange ord på mer enn 7 bokstaver, og disse er ikke så interessante for oss ordspillere. En alternativ analyse (primært for kryssord) er å finne her: www.x-ord.no/bfs.htm Ordspillnerd? Meg?! Neida... | |
Mooseman | 2008-04-30 12:43 | |
![]() | Jeg vet ikke 100%, men er tilbøyelig til å tro at matias har rett. Dersom man googler etter bilder av Scrabble, ser man de samme verdiene på bokstaven der. Jeg skal spørre utviklerne for å vite helt sikkert | |
ppp | 2008-04-30 16:10 | |
![]() | Mooseman: Scrabble-verdiene er nok kopiert, men jeg det jeg prøvde å si var at jeg tror (mener å ha lest et sted) at norsk Scrabble har bestemt verdiene ut fra frekvenser i norsk språk. | |
Mooseman | 2008-04-30 19:26 | |
![]() | Vel, siden Scrabble ble oppfunnet sånn cirka 1948 eller no' slikt, så har vel språket utviklet seg litt etter den gang, så da står det kanskje ikke helt i stil til dagens språk ;) | |
Glory | 2008-05-01 06:50 | |
![]() | Så er de da også endret noe etterhvert. F. eks. har F verdien 1 i mitt Scrabble. Men at F skulle være så vanskelig å bruke...? Helt som Scrabble er det dog ikke da det avviker på f. eks. hvor mange av de forskjellige bokstavene et spill kan ha. | |
kallekanin09 | 2008-05-20 16:26 | |
![]() | I kryssord er det samme frekvens på bokstavene som poengene i Scrabble indikerer. E, r, n, t, i og s er blant de aller mest brukte i det norske språket, både muntlig og skriftlig. Tror programmet Typisk norsk hadde noe om det? | |
monabeth - Ikke medlem lenger | 2008-05-20 16:56 | |
![]() | Glory: det avviker ikke på hvor mange av de forskjellige bokstavene som er med i et spill. Her er listen, hentet fra vanlige spørsmål. 7 stk A 3 stk B 1 stk C 5 stk D 9 stk E 4 stk F 4 stk G 3 stk H 5 stk I 2 stk J 4 stk K 5 stk L 3 stk M 6 stk N 4 stk O 2 stk P 6 stk R 6 stk S 6 stk T 3 stk U 3 stk V 1 stk W 1 stk Y 1 stk Æ 2 stk Ø 2 stk Å 2 stk jokere denne listen stemmer med den listen jeg har i mitt scrabble også | |