Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 217

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
ajnor2009-11-02 21:04
Antall innlegg: 958

Elefantmedaljen
Hvor er elefantmedaljen for tiden? Lenge siden jeg har sett noe til den...

Ø N2009-11-02 21:13
Antall innlegg: 725

Ønsker du deg en laaaaang pause fra ordspill ajnor siden
du ønsker deg denne medaljen ?

Grunnen til at jeg spør er ganske enkelt at det gjentatte
ganger viser seg at dette er bivirkningen
av nettopp denne medaljen. :)

Hva med å starte med og kalle den en pausemedalje
istedenfor vandremedalje ?

Ninaxxx2009-11-02 21:17
Antall innlegg: 1437

Det er sendt en melding til vedkommende som har den at h*n må få elefantmedaljen i spill igjen. Siden vi ikke har fått svar, vil vi rett og slett måtte stjele den tilbake, og den prosessen er i gang :)

Så forhåpentligvis er den snart i sirkulasjon igjen :)

gompedyret2009-11-02 21:22
Antall innlegg: 4381

Grunnet inaktivitet fikk jeg faktisk administrator til å sende den videre for noen timer siden.

Men jeg er jaggu ikke sikker på hvor han sendte den!

ajnor2009-11-02 21:48
Antall innlegg: 958

ØN: Neida, jeg skal ikke ha pause! Jeg har hatt takk i medaljen før, men det gikk fort over, for å si det sånn... ;-) Tror kanskje jeg tilsammen hadde den et par dager.

Fint at den kommer i omløp igjen!

baltez - Ikke medlem lenger2009-11-02 22:16
Antall innlegg: 1398

Mulig jeg er innmari dum, men hva i alle dager er elefantmedaljen???

USA - Ikke medlem lenger2009-11-02 22:37
Antall innlegg: 1252

Elefantens egenskaper er spesielle:

1. Den viser svært stor omsorg for slektninger og barn av seg.
2. Den er svært klok.
3. Med den store kontaktflaten beina har mot bakken så merker elefanten svært lett dyreflokker og andre elefanter på mange kilometers avstand, da gjennom vibrasjoner fra bakken.
4. Den afrikanske savanneelefanten veier ca 7 tonn og måler 3-3,5 m skulderhøyde.
5.Elefanten suger opp inntil 15 liter vann som deretter sprøytes inn i munnen

6. Kommunikasjon
Kommunikasjon med fysisk berøring

Elefanter kommuniserer med kroppsspråk og lyder. De kraftigste lydene støtes ut av snabelen og minner om et kraftig trompetstøt. Mange lyder er imidlertid så lavfrekvente at mennesker ikke oppfatter dem. Slike lyder kan bære over svært store distanser (opp mot 4-10 km, avhengig av de atmosfæriske forholdene), og gjør elefanter i stand til å kommunisere med flokker som befinner seg langt unna. Asiatiske elefanter har en kvitrende måte å kommunisere på, som er ukjent hos de to afrikanske artene, som er mer kjent for sin rumlende måte å kommunisere på.

For noen år siden oppdaget den kvinnelige zoologen Joyce Poole en flokk med ungdyr i Tsavo nasjonalpark i Kenya, som ytret lyder man tidligere aldri hadde hørt fra en elefant. En nærmere studie viste at de kom fra en ung ku ved navn Mlaika. Hun etterlignet lyden av biltrafikk i det fjerne. Etterligningene var så gode at Poole hadde store problemer med å skille ekte og uekte billyder fra hverandre. Pools oppdagelser dannet senere grunnlag for en studie av fenomenet i regi av det vitenskapelige tidsskriftet Nature. Denne studien viser blant annet til en 23 år gammel okse som tilbragte 18 år av livet sammen med asiatiske elefanter. Calimero, som han het, hadde lært seg å etterligne den kvitrende måten asiatiske elefanter kommuniserer på. Elefanter tilhører således en eksklusiv gruppe med dyr som kan imitere lyder, noe som ellers bare er kjent blant fugler, delfiner og mennesker. [3]

Det har blitt dokumentert at elefanter kommuniserer mest aktivt tidlig på kvelden, når de atmosfæriske forholdene er mest gunstige for kommunikasjon over lang avstand. Også tramping med bena er en måte å kommunisere over avstand på. Det er også påvist at elefanter kan fange opp lave frekvenser (infralyd) som beveger seg gjennom bakken med føttene, som så leder lyden opp til det indre øret.

Kroppsspråk er også en viktig måte for elefanter å kommunisere på, både på kort avstand og gjennom fysisk berøring med snabelen. Elefanter viser eksempelvis dominans gjennom å reise hodet, løfte snabelen høyt, og spre ut de store ørene. De kan også flikke med ørene, riste på hodet og komme med trompet- og dype kraftig rumlende lyder. Underdanighet vises gjennom å senke hode og snabel, legge ørene flatt inntil, gni seg i øynene med snabelen, eller vagge med kroppen fra side til side. Tilhørighet og kjælighet demonstreres gjennom varsom berøring med snabelen, eksempelvis når ei ku trøster en kalv. Elefanter kan imidlertid også bruke snabelen fysisk til å demonstrere styrke og dominans.
Intelligens [rediger]

Elefanter regnes som svært intelligente dyr, med meget god hukommelse. Den tilhører en eksklusiv gruppe av dyr som er i stand til å gjenkjenne sitt eget speilbilde, en egenskap som tidligere kun var påvist hos mennesker, menneskeaper og delfiner. Det er også påvist at elefanter sørger [4] når dyr i flokken dør. De viser stor nysgjerrighet overfor elefantskjeletter. Særlig kraniet undersøkes grundig med snabel. Likeledes mener forskerne at elefanter i større grad enn andre dyr er avhengige av gode rollemodeller for å bli harmoniske individer som voksne - de lærer på en intelligent måte. Deres overlevelsesatferd er i stor grad basert på god hukommelse, noe som er svært viktig ettersom migrerende elefanter i tørketiden er nødt til å huske hvor det finnes kilder til tilstrekkelig mat og vann.

Om man ser bort fra primater, fødes de fleste pattedyr med en hjerne som utgjør omkring 90 % av vekten til et voksent individ. Den menneskelige hjernen utgjør imidlertid kun 26 % av vekten til en voksen ved fødselen, mens elefanthjernen utgjør ca. 35 % av vekten til et voksent individ. Som voksen har elefanten den største hjernen i forhold til kroppen av alle, om man ser bort fra mennesket.

gompedyret2009-11-02 22:40
Antall innlegg: 4381

7. Den har en heidundrende snabel, hvilket har gitt opphav til uttrykket snabelmisunnelse.

ave - Administrator2009-11-02 23:01
Antall innlegg: 4986

Fært´a, hvor er medaljen???

USA - Ikke medlem lenger2009-11-02 23:07
Antall innlegg: 1252

Ang. pkt 4, skal stå at denne tyngden på 7 tonn dreier seg om hanelefanten , ikke hunelefanten.

kness - Ikke medlem lenger2009-11-03 00:37
Antall innlegg: 1134

Jeg har'n, ave! Kom å ta'n!

Torill2009-11-03 00:46
Antall innlegg: 3664

Nå fikk jeg lyst til å fortelle en historie fra virkeligheten. For noen uker siden så spilte jeg et spill mot NN og da spillet var over sto det at NN hadde erobret elefantmedaljen fra Torill. Det som var spesielt var at jeg ikke ante at jeg hadde den. Min teori var at en administrator hadde "stjålet" den fra en som hadde ruget på den i ukevis og sendt den til meg som hadde hatt den rett før den ble lagt i rugekassa. Litt synd jeg ikke fikk nyte den før den ble ble erobret fra meg igjen. Så bare pass deg, har du tapt medaljen til noen som ikke har lyst til å gi den fra seg, så kan du plutselig få den tilbake, uten å ane det.
Dette var min lille historie fra virkeligheten. Jammen godt å endelig få fortalt den til noen.

kness - Ikke medlem lenger2009-11-03 01:13
Antall innlegg: 1134

Sånn var ikke virkeligheten for meg - jeg måtte slåss om den på vanlig måte. Glemte å spørre han jeg tok den fra om han visste at han hadde den. Men nå er den ihvertfall hos ave!

ave - Administrator2009-11-03 01:19
Antall innlegg: 4986

Og tusen takk for det!

Etter denne bragden drar jeg på en velfortjent ferie til fjerne himmelstrøk.......

så,

vi spilles

hehehehehhehe

BeeJay2009-11-03 01:22
Antall innlegg: 968

Og hvordan får man denne medaljen? :)

Torill2009-11-03 01:27
Antall innlegg: 3664

(vanligvis) ved å slå den som har den. Unntaksvis som i min lille historie fra virkeligheten.

HanneH2009-11-03 09:15
Antall innlegg: 2290

Grunnen til at du fikk den tilbake Torill var at når den som har vunnet den ikke fortsetter å sette den i spill, så får vi den flyttet manuelt etter max 2 uker, da går den vanligvis tilbake til forrige innehaver, som nok i dette tilfellet var deg :)
Så oppfordrer herved alle som vinner denne medaljen om ikke å sette seg ned med den men fortsette å la den ha bevegelse slik at den er til glede for flest mulig. Det heter VANDREMEDALJE og er nok ment til å være i bevegelse.
Man tjener ingen ting på å sitte på den, om man har den 5 min. eller 14 dager spiller ingen rolle, man vinner ikke flere poeng, får ingen bonus, kun navnet ditt på listen over innehaver av medaljen. Så ikke bli redd for å spille, denne medaljen er kun for gøy.

BeeJay2009-11-03 09:26
Antall innlegg: 968

OK, Torill. :) Men hvorfor? Hva er kriteriene for å bli beæret med tildeling av elefantmedaljen??? Hva må man i utgangspunktet ha gjort for å fortjene den? (Litt treig, kanskje.)

Liddell2009-11-03 09:34
Antall innlegg: 3125

Alt du trenger å gjøre er, som Torill sier, å slå den spilleren som har den. Da overtar du medaljen, og har den til neste gang du blir slått av noen. Ikkeno mere hokus pokus enn det.

baltez - Ikke medlem lenger2009-11-03 10:18
Antall innlegg: 1398

Fortsatt for komplisert for meg, jeg skjønner rett og slett ikke hva dette dreier seg om.

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?