Spillrom
Sjiraffen | 0 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 0 |
Mobilspill
Pågående | 8 452 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
fucus2 | 2008-05-01 18:18 | |
![]() | Å lære noe Hei. Jeg skulle ønske at dette spillet kunne utvides med en ordforklaring, slik at man kan se hva alle godkjente, lagte ord betyr, og hvilken form de er i. Da kunne man lære mye tror jeg! | |
Philologicus - Ikke medlem lenger | 2008-05-01 18:38 | |
![]() | Jeg lærer mest av andre sin kreativitet med ord og kombinasjoner. | |
monabeth - Ikke medlem lenger | 2008-05-01 19:48 | |
![]() | Det er link til ordbøker her. Man kan slå opp etter spillet for å sjekke betdning. Det er jo ikke så ofte det dukker opp ord man ikke forstår. | |
katinka | 2008-05-01 22:52 | |
![]() | Å, jo, Monabeth, det skjer ofte. Jeg opplever stadig at vi som er i et spill skriver til hverandre: "Hva betyr det, a?" når vi ser at et ord blir godtatt. Men det er vel litt av spenningen også.. og morsomt er det! | |
fucus2 | 2008-05-03 14:43 | |
![]() | Takk for svar. Enig med Katinka. Det hadde vært morsomt å kunne sjekke umiddelbart hva ord betyr. Men jeg skjønner at det ville være en kostbar endring av spillprogrammet. Vi får kanskej nøye oss med en ordbok... :-) | |
monabeth - Ikke medlem lenger | 2008-05-03 14:54 | |
![]() | Du finner jo link til ordbok her. Så du trenger ikke ha en "bok", bare en side til på PC'n din:) | |
fucus2 | 2008-05-03 17:02 | |
![]() | Takk for tipset, men det er vel juks hvis jeg kikker før jeg har lagt? | |
monabeth - Ikke medlem lenger | 2008-05-03 17:17 | |
![]() | Poenget her var vel å sjekke betydningen av ord som var lagt. Som det er diskutert flere andre steder i Forumet, er det lite lønnsomt å lete etter ord på forhånd. Hjernen din jobber fortere selv:) | |
ppp | 2008-05-03 17:50 | |
![]() | I Firefox kan man definere nøkkelord for bokmerker, som gjør det mye kjappere å utføre søk i søkemotorer, ordbøker osv. Selv har jeg satt opp nøkkelordet "ord" for Bokmålsordboka på nett, som gjør at jeg f.eks. kan skrive "ord eksempel" for å slå opp "eksempel" i ordboka. Slik gjøres det: 1. Gå til www.dokpro.uio.no/or...ks oek.html og slå opp noe ("eksempel", for eksempel) i Bokmålsordboka. 2. Lag bokmerke for resultatsidens adresse: www.dokpro.uio.no/pe...p; renset=j 3. Velg Bookmarks -> Organize Bookmarks, og finn bokmerket der. Høyreklikk på det og velg "Properties" nederst. 4. Velg et nøkkelord, som du skriver i "Keyword"-feltet. 5. I "Location", hvor adressen står, bytter du ut ordet du slo opp ("eksempel") med %s. Deretter lagrer du endringene. 6. Når du nå skriver "ord" etterfulgt av mellomrom og et søkeord, vil søkeordet bli puttet inn i URL-en i stedet for %s. Så hvis du sitter og spiller Ordspill og lurer på hva "ikte" betyr som motstanderen nettopp la, kan du bytte til et annet vindu, trykke Ctrl-L (Eple-L på Mac) for å flytte markøren til adressefeltet, deretter skrive "ord ikte" og trykke Enter, og presto! så får du vite at det er en snyltende flatorm. | |
ppp | 2008-05-03 17:52 | |
![]() | Presisering til punkt 4: I dette eksempelet bruker jeg "ord" som nøkkelord, du kan selvsagt velge noe annet, men da må du selvsagt også skrive noe annet enn "ord" når du skal bruke søket! | |
fucus2 | 2008-05-03 18:42 | |
![]() | Tusen takk for utførlig forklaring PPP!! Dette kan selv jeg klare :-) | |