Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 200

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
NappyHead2009-12-30 15:12
Antall innlegg: 12

Rart ord - malmby?!?
Hei!

Jeg spilte mot en som skrev ordet "malmby". Selv visste han ikke hva det var, men hadde sett det skrevet før og hadde selv skrevet opptil flere ganger. Jeg finner ikke ut av hva det betyr.. noen som kan hjelpe meg?

Anjete2009-12-30 15:16
Antall innlegg: 152

Jeg er født i malmbyen Narvik. regner med det er byer som har med malm å gjøre... Eks narvik, Kiruna...

ajnor2009-12-30 17:45
Antall innlegg: 958

By der det er utvunnet malm = malmby?
Narvik, Røros, Kiruna, sikkert flere.

NappyHead2010-01-04 19:34
Antall innlegg: 12

Ja, ok. Logisk nok det. Men betyr det at sølvby er et godkjent ord? Kongsberg er jo som kjent en by hvor det er utvunnet sølv.. syns det her er rart jeg.. :)

norei2010-01-04 19:58
Antall innlegg: 97

Her er det aldri snakk om logikk tror jeg. De mest utrolige ting går eller går ikke.
Bare bit tenna godt isammen og prøv deg fram , frustrasjonen gir seg etterhvert

Scrabla2010-01-04 20:05
Antall innlegg: 2275

Det kan nok virke rart noen ganger, men det er som regel en grunn.
I dette tilfelle vil jeg tro at forskjellen er at den ene byen har fått tilnavnet "malmbyen", som da er å regne som et begrep.
"gruveby" vil nok også gå. Jeg tror kanskje ikke at "sølvbyen" er et begrep på samme måte, mens "gullgutten" nok vil gå:)

Torill2010-01-04 20:13
Antall innlegg: 3664

"Guttete" går imidlertid ikke, selv om det er et vanligere ord enn mange av -ete og -ede-ordene

twiver2010-01-04 20:33
Antall innlegg: 3469

Sølvby(en) går ikke, men gruveby går fint :)

kroko2010-01-04 23:18
Antall innlegg: 42

mørkes går også. synes det er rart da de fleste genitivord ikke er lov. hva vet jeg :)

Kirsti2010-01-04 23:28
Antall innlegg: 1946

Skulle det vært genitiv, måtte det vært mørkeTs. Å mørke er et verb (å gjøre mørk), og mørkes er en form av dette.

tølper2010-01-04 23:54
Antall innlegg: 53

Det finnes også fyrstikkby, jazzby, juleby, kardemommeby, kjøttby, kullby, oljeby, plankeby, sildeby, stålby, vinby og mange flere.

Torill2010-01-05 01:19

Kirsti, endelig kan jeg arrestere deg. Du har naturligvis rett i at å mørke er et verb og det er grunnen til at mørkes går. Men mørkes kan også være genitiv av substantivet mørke, som det heter i ubestemt form entall. "Et stummende mørkes hemmeligheter er i ferd med å avsløres"

bakko2010-01-05 08:18
Antall innlegg: 160

huff.... om eg ikkje sleit med ulike former på skulen så gjer eg det iallefall no...... heldige dåke som kan så mykje :-)

cammie2010-01-05 13:51
Antall innlegg: 189

Jeg får lyst til å arrestere Torill litt ;o) Uten at jeg er en språkanalytiker. Men man kan vel ikke skrive bestemt artikkel foran adjektiv og genitivsformen av substantivet? Dette virket veldig snodig. Mørke er vel ikke som vanlige substantiv da det ikke kan bøyes i flertall (mørke-mørkt).

kness - Ikke medlem lenger2010-01-05 14:47
Antall innlegg: 1134

Jeg har hatt stor nytte av ordet SNØS i det siste. Først trodde jeg det var en snøs evne til å legge seg sammen med andre snøer og danne f.eks. en snøskavl, og ble i likhet med kroko fortørnet over at genitiv plutselig var lov. Men det er nok verbet "Å SNØ" det er snakk om. Det snøs, det snøs.

Ellers har jeg hengt meg litt opp i alle de morsomme byene som fins. Ble veldig skuffet da verken palmeby eller pusheby ble godkjent. Bedre enn kjøttby!

Torill2010-01-05 18:53

Cammie, genitivsform av ubestemt form entall høres nesten alltid veldig rart ut. Og brukes veldig sjelden. I denne setningen høres det ikke så rart ut: En dag i en ung MANNS liv. Om substantivet ET MØRKE kan bøyes i flertall har ikke så mye med saken å gjøre. Men MØRKE er ikke bare et verb og et substantiv, det er også et adjektiv, med grunnformen MØRK. En MØRK mann, MØRKE netter, et MØRKT syn på livet. Eller gradbøyes MØRK MØRKERE MØRKEST.

Og så begynner jo bingojageren Torill å lure - kan man legge MØRKEDE MØRKETE og andre mystiske varianter? Antagelig.

cammie2010-01-05 19:13
Antall innlegg: 189

Mmm... høres riktig ut som du skriver :) Bare så veldig rart ut.
Når det gjelder bingoer, så kan du uansett legge MØRKEST da :O)

gompedyret2010-01-05 19:31
Antall innlegg: 4381

Bare for å røske tak i malmby-temaet litt igjen: Kiruna er et eksempel på en by der det ikke bare utvinnes malm, men som ene og alene ble grunnlagt pga malmforekomstene. En skikkelig hardcore malmby, altså.

Denne lille distinksjonen er muligens årsaken til at malmby er tatt med som eget ord, men ikke kjøttby eller barnehageby (her tok jeg med to ord som jeg er trygg på ikke står, men det finnes sikkert bedre eksempler også)

Litt bonustrivia:
Malmgruvene er forøvrig i ferd med å bli en trussel mot byen ettersom gruvegangene følger malmårene inn under byen. Derfor er det bestemt at hele byen rett og slett skal flyttes 5 km, slik at man ikke risikerer at gamle damer med barnevogn plutselig blir slukt av jorden midt i ettermiddagsrushet, eller at Kirunas rådhus blir pulverisert og faller ned i en plutselig oppstått revne. Det vil koste noen titalls milliarder (altså svenske kroner, så er ikke så mye som det høres ut!), men såpass og mer til er åpenbart gruvedriften der verd.

Hva man ikke lærer av å pløye gjennom Illustrert Vitenskap og se filmen "2012" i juleferien!

jenka2010-01-05 20:05
Antall innlegg: 61

bingoen reiring ble godtatt. Noen mente at det betydde å bygge reir.
Men har noen hørt om verbet reire?
Valgspråket her er: Går det så går det, og det er ikke få rare ord som går.

kness - Ikke medlem lenger2010-01-05 20:11
Antall innlegg: 1134

gompedyret:

Et lite besøk hos din venn Mr. Googlesen ga følgende resultat:

"KJØTTBY: Riga er populært reisemål for nordmenn på grunn av spa og lave priser. Nå harryhandler nordmenn, som Anne Lise Johannessen, også kjøtt før de drar hjem."

Dessuten - har tølper noengang kommet med en eneste uriktig opplysning? Åneidu. Kjøttby går så fint atte.

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?