Spillrom
Sjiraffen | 1 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 1 |
Mobilspill
Pågående | 8 389 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
kroko | 2010-03-11 10:36 | |
![]() | Bokstavverdiene Har utviklerene vurdert å endre på bokstavverdiene for å tilpasse disse bedre til ordspill? Vet at bokstavverdiene er de samme som man finner i vanlig Scrabble. Men i vanlig Scrabble kan man ikke legge forkortelser som mc, wc, dh, bl osv osv. I og med at vi sikkert kommer til å måtte "leve med" ordlisten som den er idag, tror jeg det ville bli enda artigere og spille ordspill om bokstavverdiene var mer i samsvar med hvor "leggbare" de er... Alle er sikkert enig i at det er kjekkere å få en C enn en W. Y er en fryd, mens Æ er mere blæh, osv. Med litt riktigere poeng på bokstavene så villle vel spillet bli enda mer interessant? Eller? Når det gjelder hvem som skal bestemme verdiene for bokstavene, så tenker jeg spillvertene våre vil kunne finne ut av det. Eller hva med å tilføre et nytt spillkonsept: istedenfor å velge tilfeldig, standard brett etc, hva med å kunne velge et spill med andre bokstavverdier? Just a thought.. Mulig dette har vært debattert tidligere, men kanskje det er på tide og ta det opp igjen! Ha en fin dag alle sammen. | |
baltez - Ikke medlem lenger | 2010-03-11 11:43 | |
![]() | Hvem sier at du ikke kan legge wc i Scrabble??? Scrabble-orakelet? | |
Torill | 2010-03-11 12:02 | |
![]() | Min erfaring som scrabblespiller har lært meg at noen tillater WC, andre ikke. Har også møtt scrabblespillere som skriver DH og BL, men de har blitt miljøskadd på ordspill.no og har senere oppsøkt Asylet. Når det gjelder saken med bokstavverdier, er det klart at poengene ikke nødvendigvis gjenspeiler hvor vanskelige de er å legge. Men hvem sitter på fasiten, hvordan det budre vært? Tølper? Ellers er jeg så konservativ i denne saken at jeg synes alt skal være som det alltid har vært..., blodig urettferdig! | |
Sydsklie | 2010-03-11 12:49 | |
![]() | Et kanskje interessant konsept var at det var noen super bonus brikkeverdier, f.eks. en e med verdi 15 poeng. Momentet flaks blir da mye større. Blodig urettferdig! men kanskje gøy? | |
kness - Ikke medlem lenger | 2010-03-11 15:05 | |
![]() | Jeg er enig i at så lenge det er lov å legge "cf", "mc" osv., men ikke "ewe", "wadi" og "welt", som ifølge Tanums rettskrivningsordbok er kurante ord, er det på sin plass å revurdere poengverdien på bokstavene c og w. Matias hadde med seg oppfinnelsen sin "Monster-Scrabble" på Asylet engang - et spill med dobbelt så mange ruter og brikker som vanlig Scrabble. Jeg mener at han hadde justert verdien på bl.a. w, c, æ, y og f (basert på statistikk/sannsynlighets beregninger og fullformsordlisten...?) samt endret litt på det forholdsmessige antallet av enkelte bokstaver i posen. Håper han kan forklare nærmere selv! Norsk scrabbleforbunds språkkomité diskuterer for tiden hvilke regler som skal gjelde i eventuelle turneringer/mesterskap i regi av forbundet. Sannsynligvis vil svært få eller ingen forkortelser godkjennes der. Så ihuga ordspillere bør nok heller pugge Tanums rettskrivningsordbok istedenfor fullformsordlisten skal de kunne hevde seg in real life! Komiteen har bl.a. vært i kontakt med Språkrådet for å få deres syn på saken, siden heller ikke Tanum er helt konsekvente når det gjelder forkortelser og interjeksjoner. | |
tølper - Ikke medlem lenger | 2010-03-11 17:41 | |
![]() | I fjor en gang forsøkte jeg å regne ut de "riktige" bokstavverdiene. Jeg tok utgangspunkt i at hvis du trekker sju tilfeldige bokstaver og finner det ordet som gir flest poeng, så bør ikke den forventede poengsummen endre seg noe særlig hvis du kjenner identiteten til én av brikkene. Nøyere forklart: Hvis man trekker sju tilfeldige bokstavbrikker (dvs. ikke noen blanke) og finner det ordet som gir flest poeng, vil man i gjennomsnitt få omtrent ti poeng. (Her tar vi ikke hensyn til bonusfelt eller bingobonus.) Da burde det også være slik at hvis man velger en bokstav først, og deretter trekker seks tilfeldige bokstaver, så vil den gjennomsnittelige poengsummen fortsatt være omtrent ti poeng, uansett hvilken bokstav man velger. Men slik er det naturligvis ikke. C pluss seks tilfeldige brikker gir i snitt 14 poeng, mens Y gir 13. Disse er de mest overvurderte brikkene ifølge denne teorien. På den andre siden er D og F undervurdet. Jeg prøvde så å finne en poengfordeling som i best mulig grad gjør alle brikkene like verdifulle, og jeg kom fram til følgende: 1 poeng: AEIN 2 poeng: LORSTU 3 poeng: DGKYØÅ 4 poeng: BFHJMPV 5 poeng: Æ 6 poeng: C 10 poeng: W Til min store glede fikk jeg et sett scrabblebrikker med denne poengfordelingen til fødselsdagen min i fjor av en liten fugl. Etter å ha spilt noen ganger med dem er konklusjonen at det er nokså uvant, men kanskje mer rettferdig. (Skjønt, alt er jo rettferdig så lenge det er likt for alle spillerne.) Noe denne metoden ikke tar hensyn til er at noen bokstaver er mer anvendelige enn andre til å henge på et ord som allerede er lagt. Det kan hende at R, S og T derfor blir overvurdet og at de bare skulle gitt ett poeng. Ved nærmere ettertanke burde jeg kanskje også ha tatt med bonusen for bingo i utregningene. Da ville for eksempel C, H og Æ antagelig ha fått flere poeng, siden det er vanskeligere å legge bingoer med de bokstavene. | |
VeldiGlad | 2010-03-11 18:26 | |
![]() | UÆ! Vil ikke forkortelser som DH og BL bli godkjent i seriøse turneringer? Da er det jammen på tide å gå til innkjøp av Tanums.. Interessant undersøkelse tølper! Støtter opp under min teori om at det absolutt mest brukbare konsonanten er N. Likevel går det neppe an å få en hundre prosent rettferdig fordeling, i alle fall ikke uten å bruke veldig mange desimaler, noe som igjen vil føre til at kalkulator blir like viktig som selve brettet.. Jeg lurer ofte på HVORFOR P har dobbel så mange poeng som F, hva som gjør at Ø liksom skal være vanskeligere å bruke enn Å og ikke minst hvorfor i h.. har Y hele 6 poeng? Diskusjoner rundt dette er alltid gøy syns jeg! Likevel finner jeg meg helt greit i at det er slik. Det kan jo tenkes at spillet rett og slett ikke ville fungere like bra med (nesten) helt rettferdig fordeling. Å innføre nye verdier for enkelte spill er en spennende ide. I mellomtiden trives jeg også godt med å banne stygt når jeg får Æ-en, eller blir konstant hjemsøkt av F og H. Jeg blir jo til gjengjeld veldiglad når jeg får bokstaver som U, Y og P. Uansett er spillet likt for alle :) | |
Sydsklie | 2010-03-11 21:28 | |
![]() | Interessant vurdering tøler. Veldig enig i ditt og VG's innlegg. | |
grå - Ikke medlem lenger | 2010-04-25 13:56 | |
![]() | Tølper er nok enten børsmegler eller statistikk-professor. Begge to er svært flinke regnemaskiner. | |
gompedyret | 2010-04-25 14:14 | |
![]() | Interessant tråd! Gode innlegg fra Tølper og VG. Gitt ratingstatus er det selvsagt galskap å være uenig med VG's bokstavteorier, men instinktet jeg forsøksvis opererer etter er at S er den mest anvendelige bokstaven, tett etterfulgt av T. N er så klart en liten godbit av en bokstav som er lett å flette inn i lengre ord, men jeg liker'n bare ikke noe særlig. Kanskje det er en av grunnene til at du får flere bingoer enn meg, VG. ;) Tanken om en "super-E" med f.eks. 15 poeng er artig. Kanskje hadde det funket med en "anti-E" i tillegg, med minus 4 poeng, og betingelsen for å bruke den første var at også den andre ble brukt i samme ord. Hvis ikke teller de som vanlige E'er. | |