Spillrom
Sjiraffen16
Krokodillen2
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede18
Mobilspill
Pågående8 505

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
stabur - Ikke medlem lenger2010-07-17 19:30
Antall innlegg: 423

Ulik vekting av poengsummen etter hastighet?
Det er kanskje en feil konklusjon, men jeg opplever at det er vanskeligere å vinne "nok" når man spiller mot lavere rankede spillere jo lengere spilletiden er.

Kunne det være en idé for spillutviklerne å vekte formelen for utdeling av poeng etter hastigheten på spillet? Jeg liker å spille mot alle, men når jeg nesten er garantert 50 poengs rankingtap til tross for at jeg vinner med 100 poeng frister det lite iblant!

kness - Ikke medlem lenger2010-07-17 20:40
Antall innlegg: 1134

Har tenkt på det samme, uten å skjønne det selv. Godt forslag, stabur!

Tedh - Ikke medlem lenger2010-07-17 22:36
Antall innlegg: 238

Støtter den!

Rabiaz2010-07-17 22:37
Antall innlegg: 897

Amen!

twiver2010-07-17 23:57
Antall innlegg: 3469

Iflg den rankingskalkulatoren jeg har, så spiller ikke tiden noen rolle, men kanskje det er noe nytt ??

heim.ifi.uio.no/~kje...la tor.html

Torill2010-07-18 00:06
Antall innlegg: 3664

Tiden spilller ingen rolle, men det er vel det som er forslaget til Stabur - at den skal spille en rolle.

stabur - Ikke medlem lenger2010-07-18 14:08

Ja, nettopp Torill: Dersom en med 500 og en med 5000 i ranking spiller mot hverandre vil det i snitt bli jevnere om de spiller normal enn panikk.

Men om det stemmer er jo en annen sak.

Ruschne2010-07-18 14:14
Antall innlegg: 711

Stabur - skjønner ikke problemstillingen din.

Et eventuelt poengtap mot lavere rankede avhenger jo av hvor mye lavere ranket den andre er...... og hvor stor din poengseier er.

Er jeg på bærtur?

twiver2010-07-18 14:22
Antall innlegg: 3469

Så du vil altså at det skal være forskjellig formel på utregningen, ut fra hvilken hastighet det er på spillet ?
Slik at den med høyest rank "tjener" mer på å spille på lavere hastighet i forhold til hva vedkommende "tjener" i dag ?

Eller misforstår jeg igjen ? :o)

Torill2010-07-18 14:32

Det er mange gode spillere her, men bare noen få som behersker panikk. Dersom en med høy rank spiller et panikkspill mot en med lav rank, er det ofte "risikofritt" for den med høy rank. Den lavt rankede behersker ikke panikk og den med høy rank vinner så overlegent at det ikke blir poengtap, snarere ofte poengsanking. En del av de med lav rank har gitt uttrykk for at de med høy rank ikke vil spille mot dem. I f.eks. stress eller hurtig (eller normal for den del) vil den med høy rank som regel gå ned i rank ved å spille mot en lav ranket, fordi seieren blir mindre overlegen. (Og selvsagt blir det ikke seier hver gang heller, med mindre forskjellen i nivå er veldig stor, f eks en som har 5000 mot en som har 500).

For å gjøre det interessant også for en med f eks 3000 i rank å spille mot en med 1200, så kunne man lagt inn en formel som "dempet" ulempen for den høyt rankede. Tilsvarende kunne man lagt inn en formel som "dempet" ulenmpen for den lavt rankede i panikk. Jeg argumenterer ikke for forslaget, meg spinner litt rundt ideen.

Ruschne2010-07-18 15:12
Antall innlegg: 711

Like barn leker best.................

la spilleutviklerne fortsette med sin fortjente ferie

Torill2010-07-18 15:15

Heldigvis finnes det ingen like barn.

Scrabla2010-07-18 15:39
Antall innlegg: 2275

:)

VeldiGlad2010-07-18 15:53
Antall innlegg: 1077

En slik formel ville vært en god ide syns jeg. Kan selv variere med over 2000 rankingpoeng avhengig av om jeg spiller bare panikk eller bare hurtig, stress og lynrask. Det er jo litt påfallende.. De som behersker panikk og utelukkende spiller det vil lettere få høy rank.

Jeg syns det er spennende å spille i tempo som stress fordi det er flere gode spillere å spille mot, gode spillere som ikke nødvendigvis har skyhøy rank (fordi de ikke spiller panikk.) Når jeg spiller saktere spill taper jeg ofte rank selvom jeg vinner med rimelig god margin, og det er vel dette noen ønsker å få "pusset på."

Hvis man ønsker å spille sakte spill bør man altså helst ikke være for opptatt av å nå en skyhøy rank, for det lar seg vanskelig kombinere ;)

stabur - Ikke medlem lenger2010-07-18 17:14

Torill og VG oppsummert poenget mitt på en forbilledlig måte.

Kirsti2010-07-18 17:31
Antall innlegg: 1946

Jeg strever faktisk med å akseptere at selve rankingsystemet er godt nok laget. Det er selvsagt logisk at en høyt ranket spiller skal måtte vinne med en viss margin over en som er lavere ranket for ikke å gå ned i ranking, men det er jo helt åpenbart at systemet favoriserer den lavest rankede spilleren - og etter min oppfatning i altfor stor grad.

Et konkret eksempel: Jeg spilte nylig to kamper på rad mot en spiller som hadde nokså nøyaktig halvparten så høy ranking som meg. H*n vant den første kampen med 150 poeng, noe som førte til at jeg gikk ned 138 i ranking, mens h*n gikk opp 66 poeng. Neste kamp vant jeg med 158 poeng. Resultat: Jeg gikk opp 17 poeng i ranking, h*n gikk ned 8. Så lenge systemet er slik, kan jeg godt forstå at de som er opptatt av å beholde sin høye ranking, ikke vil spille med folk som ligger langt under dem.

Men er selve hastigheten relevant? Jeg spiller nesten bare panikk, så jeg må stole på andres erfaringer når det gjelder saktere spill. Men jeg har en helt annen erfaring fra panikkspill enn det flere her viser til, kanskje fordi jeg aldri spiller tilfeldig. Det er mange panikkspillere med mye lavere ranking enn meg som slett ikke spiller bra strategisk sett, men de er kjappe. Dermed klarer de å hevde seg såpass at de "rapper" poeng fra dem som har høyere ranking, selv om de som regel taper. Hvis det viktigste for meg hadde vært å gå opp i ranking, ville jeg ha nektet alle mellom 1000 og 2000 poeng, for min erfaring er at jeg taper ranking ved å spille mot veldig mange av dem. Men så opptatt av rankingen min gidder jeg ikke å være, så jeg spiller med alle, uansett rank. Jeg kan bli møkksur der og da, men jeg vet at det jeg taper, får jeg alltids tilbake.

stabur - Ikke medlem lenger2010-07-19 23:53

Ingen kommentar fra spillvertene?

ave - Administrator2010-07-20 00:04
Antall innlegg: 4986

Ok, en kommentar skal du få; for meg er dette ingen big deal, verken som spiller eller spillvert; easy come, easy go.....

Matematikken i dette har jeg ikke engasjert meg i, men vet godt hvordan den fungerer i praksis.... med en sosialdemokratisk tilnærming er det vel helt greit?

musical - Ikke medlem lenger2010-07-20 07:04
Antall innlegg: 5

Det er åpenbart at ranking og poeng betyr mye for mange! Undertegnede er en ordelskende sjel uten konkurranseinstinkt og ønsker alle en riktig god sommer!

Värmland2010-07-20 15:37
Antall innlegg: 6

Tap av ranking ved vunnet spill gir ingen logikk.

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?