Spillrom
Sjiraffen | 9 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 9 |
Mobilspill
Pågående | 8 545 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Apropos | 2010-10-10 01:17 | |
![]() | bokstavverdiene henger ikke på greip Har lest det før: Bokstavverdiene i ordspill er kopiert fra Scrabble. Vel og bra. Men i Scrabble kan man ikke legge ord som pc, pcb, wca, ln, bl, dv, dvd osv.... osv.... Og så lenge vi kan legge slike "ord" i ordspill, så står ikke leggbarheten i samsvar med boksavverdien. Boktavverdiene i ordspill er fullsteding plukket ut av nowhere... Hvorfor har en C 10 poeng og en W 8. Leggbareheten er knall for en C, men vanskeligere for en W. Likeliedes: en Æ kan være ganske tøff. Æ har 6 poeng, men det har også Y og Ø - mye greiere bokstaver. Og hvrofor skal B være en slik god bokstav å få.? J burde gi minst 5 poeng (eller 6). Jeg tenker litt i de baner at jeg skulle ønske spillutvilklerene brukte litt tid på nettopp bokstavverdiene. Hvilke bokstaver du får utdelt i et spill betyr mye. Det er opp til den enkelte å utnytte bokstavene en får å lage ord. Men hva slags ord er DV og PC osv på triippelplass? Kjekke poeng å håve inn, men liten ordspill/scrabble verdi..? Jeg slår et slag for at bokstavverdiene bør justeres. | |
kness - Ikke medlem lenger | 2010-10-10 08:55 | |
![]() | Jeg har tidligere stilt omtrent det samme spørsmålet til en som har litt greie på det, og da fikk jeg dette svaret: "De har definitivt laget en egen norsk bokstav- og poengfordeling basert på hyppigheten av bokstavene i norsk, som er veldig forskjellig fra den engelske fordelingen. De har ikke gjort en perfekt jobb, men noe annet er kanskje ikke å forvente ettersom det skjedde for over femti år siden og derfor måtte gjøres manuelt. (Jeg tipper at de heller ikke hadde noen som la sjelen sin i det i like stor grad som Alfred Butts gjorde for den engelske versjonen.)" Vi får håpe at både bokstavfordeling og poengberegning blir justert en vakker dag! Inntil videre får vi ta spillet som det er (moro er det jo uansett) En liten trøst kan være at Norsk scrabbleforbund opererer med en ordliste som blant annet inneholder flere W-ord en fullformsordlista, så sånn sett blir poengforskjellen på W og C litt mindre urettferdig på turneringer i regi av scrabbleforbundet enn på Ordspill.no. Så du får møte opp på neste IRL-turnering for litt seriøs scrabbling! :) scrabbleforbundet.no/node /121 | |
Apropos | 2010-10-10 12:46 | |
![]() | Du har rett Kness: Moro er ordspill lell! :) Men, allikevel: synd at bokstavverdiene er så utdaterte i forhold til språk/ordliste idag. | |
Holger | 2010-10-10 14:50 | |
![]() | Lav leggbarhet bør ikke være ensbetydende med høy bokstavverdi. Det bør belønnes å få ut den hersens W'en (15-20 poeng hadde vært finfint i så måte). Det bør imidlertid ikke straffes unødvendig hardt å bli sittende igjen med elendigheten ved spillets slutt (da teller verdien dobbelt). 8 poeng tyder på en ok avveining, synes jeg. | |