Spillrom
Sjiraffen10
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede10
Mobilspill
Pågående8 619

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
trymare2008-06-21 13:34
Antall innlegg: 871

Q, Z og X?
Jeg lurer på en ting... hvorfor er ikke Z X og Q med som vanlig bokstav i ordspill? det finnes jo mange ord med sidde bokstavene!! Eks? Q : Quiz , X : Xylofon (som ville vært en nydelig bingo) , Z : Zoo, Zebra, Zoom.. vel det finnes jo flere, men dette er disse jeg kommer på... hva synes dere? burde vi ha med sidde bokstavene som vanlige brikker og ikke bare på jokerene som ikke gir poeng?

Ruschne2008-06-21 13:52
Antall innlegg: 711

Nei de bokstavene bør ikke være med. Ei heller w og c - vriene bokstaver som ofte blokkerer videre løsningsvei på spillebrettet

monabeth - Ikke medlem lenger2008-06-21 14:40
Antall innlegg: 1944

Ordspill har nøyaktig samme antall bokstaver og verdier som i norsk scrabble.

Annaso2008-06-21 23:07
Antall innlegg: 7

Synes og det er kjedelig at de ikke er med... Det er jo bokstaver som alt annet...

matias2008-06-22 01:43
Antall innlegg: 1152

q bør etter min mening ikke være med, da den brukes i alt for få ord. Dessuten er man ofte avhengig av en "u" til å bruke sammen med q-en. Hvis q er med, blir det om å gjøre å spare til en u, eller å bytte den ut så fort som mulig. Selv W er mye enklere.

ord med q (fullformsordlista, kuttet ut ord over 7 bokstaver):
bouquet
enquete
maquis
qatarer
qatarsk
qua
quart/quarten/quarter
quarts
quarto
quichua
quipu/quipuet/quipua
quiz/quizen/quizer/quizen e
squash
squaw/squawen/squawer
quo (i "status quo", "quo vadis")

For moro skyld: antall linjer (=antall ord, korte og lange, forkortelser, ...) i fullformsordlista som inneholder følgende bokstaver:
q: 292
x: 1242
z: 1927
w: 2158
c: 11438

BorgenS2008-06-22 23:17
Antall innlegg: 1

Isåfall er det veldig rart at C gir 10 poeng og W 8.

C kan man jo også få brukt ved WC, CF, CD og PC, og ellers enkle ord som SEC og SIC.

Eneste enkle ord med W er WC (egentlig ikke enkelt), Wire og Bow.

matias2008-06-22 23:38
Antall innlegg: 1152

ja, det er veldig rart. Når scrabble ble laget, var det kanskje annerledes, og ordspill har jo bare kopiert scrabblespillet egentlig

fredmol2008-06-23 11:37
Antall innlegg: 147

Kiwi er også et "enkelt" ord med W.

jan2re2008-06-23 15:56
Antall innlegg: 47

annet enkelt ord med W er show

monabeth - Ikke medlem lenger2008-06-23 16:43

Se pinnede tråder her under spørsmål. En for C og en for W. Mange gode forslag:)

ello2008-06-23 21:32
Antall innlegg: 153

Og swing,

vargaldo2008-06-24 00:17
Antall innlegg: 3

Synes det er litt for mange latterlige forkortelser med på denne siden... WCA, hva er det for noe? CF?

Mens en kjent sak som PMS ikke er godtatt...

monabeth - Ikke medlem lenger2008-06-24 00:46

Det er ikke lov å legge forkortelser.

CF er en internasjonal transportkode.
WC er et substantiv, WCA er da flertallsform.

Link til fullformsordlisten som brukes her finner du under Universitetet i Oslo som du finner på startsiden.

vargaldo2008-06-24 08:41
Antall innlegg: 3

Hm.. ikke lov med forkortelser? PC er da vel en forkortelse?

CF? internasjonal transport kode? javell, er det et vanlig ord i Norge?
AM og PM dukker til stadighet opp, hva betyr det?

trymare2008-06-24 09:49
Antall innlegg: 871

mange gode innelgg her men føles liksom at det detter litt ut av temaet ... :) men helt ok det :) er bare stolt over å lage en så populær og godt svart artikkel.. ;)

monabeth - Ikke medlem lenger2008-06-24 12:00

vargaldo: jeg svarte deg over her at vi har link til ordlisten. Om du ikke vil laste ned denne, finner du det meste av informasjonen også i bokmålsordboka, som er temmelig lik fullformsordlisten. Denne behøver du ikke laste ned, bare bruke som oppslagsverk på nett.

am er verb imp normert av å amme
pm kan jeg ikke huske å ha sett i bruk, tror du husker feil her.
(til stadighet, i løpet av 3 kamper?)

PC er et substantiv. Det er mange tidligere forkortelser som er blitt godkjent som norske ord.

CF er et meget vanlig ord i Norge ja. Alle firmaer som har med post, transport import eller eksport gjøre bruker slike koder. Kjøper du en vare fra utlandet vil du nok finne en slik kode i papirene. CIF og FOB f.eks er også slike.

Men prøv å finne videre informasjon om lovlige ord i spilleregler, vanlige spørsmål og utallige tråder her i forum.
Dette er besvart mange ganger tidligere.

trymare: har sett at det er utviklet seg til noe annet enn du startet, men syntes jeg fikk svare likevel.....

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?