Spillrom
Sjiraffen | 9 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 9 |
Mobilspill
Pågående | 8 526 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
PETO - Ikke medlem lenger | 2012-01-20 08:52 | |
![]() | Hvilke ord er tillatt? Hvilken ordliste går man ut fra når man bestemmer hvilke ord som blir godkjent? Det er mye rart som blir godkjent. Motstanderen får godkjent ord som PEPR og WOKK, og de finnes ikke i noen ordliste som jeg vet om, mens jeg får ikke godkjent ordet ÅSKAM og det er et ord som er allment kjent og som står i ordlistene. Forkortelser blir også godkjent selv om det ikke er noe ord etter min mening. Jeg driver mye med kryssord og vet en del om hva som er ord hva som ikke er noe ord. Jeg trodde dette var et seriøst spill, men det ser ikke slik ut når ord som ikke er ord blir godkjent og ord som står i ordlistene ikke blir godkjent. Dette bør det bli ordnet opp i. Hilsen PETO | |
Kirsti | 2012-01-20 09:09 | |
![]() | PETO, jeg ser du har spilt åtte kamper så langt. Det er ikke uvanlig at folk som er nye her blir litt frustrert over ordlisten i starten. Men man venner seg til den. PEPR er imperativ av verbet å pepre. WOKK er imperativ av verbet å wokke. Du sier at disse ordene ikke finnes i noen ordliste du vet om, men som regel er det jo bare grunnformene som står i ordlistene ... og slår du for eksempel opp i Bokmålsordboka – www.nob-ordbok.uio.n...ok =bokmaal – finner du begge disse verbene der. Ellers stemmer det at ordlisten som brukes her (Fullformsordlisten til Norsk ordbank) har mangler. Det har alle ordlister. Derfor har vi i lengre tid samlet inn ord vi savner. Det finnes en egen forumstråd for dette: www.ordspill.no/foru...ea did=8404 Leser du det første innlegget i tråden, som er et oppsamlingsinnlegg, ser du at blant annet ÅSKAM er blant ordene som er meldt savnet. Og det er veldig fint om du melder fra om andre ord du mener burde blitt godkjent, men ikke blir det fordi de mangler i ordlisten. Du kan også bla litt i gamle forumstråder hvis du vil, så finner du mange tråder som handler om ordlisten og hvorfor noen ord blir godkjent og ikke. Og for ordens skyld: Det er ingen her på Ordspill som bestemmer hvilke ord som står og ikke står i ordlisten. Ordspill er avhengig av å ha en digitalisert fullformsordliste, og den som brukes, er den beste som finnes på norsk per i dag. Manglene til tross. | |
ave - Administrator | 2012-01-20 09:09 | |
![]() | Videre oppfordrer jeg alle nye Ordspillere til å lese i forum. Under fanen Ordspill fins masse nyttig informasjon vedrørende ord og spillets gang. | |
Kirsti | 2012-01-20 09:20 | |
![]() | Et ekstra tips kan forresten være å ta en titt under Vanlige spørsmål og Spillregler - og for den som lurer på noe som har med ordlisten å gjøre, finnes det jammen en lenke rett under listen over spillrommene som heter "Om ordlisten vår". Til venstre for innlegget til PETO. | |
Emmas | 2012-01-20 10:21 | |
![]() | Tror det beste rådet er : Venn deg til det. Jeg hadde spilt mye scrabble på brett, og brukt Tanums store ordbok. Ble veldig frustrert i starten over det samme som deg. Ettrehvert "lærer" en å kjenne dette systemet også. En fordel her: Vi har 3 forsøk på å legge ord. Jeg blir oftere gledelig overasket over ord som går, enn skuffet over ord som ikke går. Lykke til videre! Det er artig sjø` | |
Emmas | 2012-01-20 10:22 | |
![]() | Etterhvert- :) | |
Torill | 2012-01-20 10:37 | |
![]() | Emmas og andre som liker å spille Scrabble med Tanum som fasit, i morgen har dere sjansen: www.ordspill.no/foru...ea did=8427 | |
Tullkjærring | 2012-01-20 10:47 | |
![]() | Jeg reagerer på at ord som ATV ikke er lov, ettersom det er den vaneligste betegnelsen på dette kjøretøyet. | |
Kirsti | 2012-01-20 12:27 | |
![]() | ATV er en forkortelse for All Terrain Vehicle. Det finnes noen forkortelser som er gått inn i språket i den grad at de har fått status som substantiver (som CD, PC, PD, WC og noen til), og disse kan derfor legges her. Men forkortelser kan ikke legges. | |
asar | 2012-01-20 18:37 | |
![]() | fak, er ikke det er forkortelse? Den møtte jeg her i går. | |
Kirsti | 2012-01-20 18:45 | |
![]() | FAK står ikke i ordlisten, asar, så det kan du ikke ha gjort. | |
Fiskemann | 2012-01-20 19:56 | |
![]() | Driver mye med kryssord selv.... | |
birribae | 2012-01-21 00:59 | |
![]() | Hva betyr ordene fad og cad, mulig det er forkortelser, men for meg ukjent | |
Hjeronymus | 2012-01-21 10:56 | |
![]() | Hadde det ikke vært bedre med Bokmålsordboka eller Tanums minus forkortelsene? | |
ave - Administrator | 2012-01-21 11:49 | |
![]() | Fullformsordlisten er det største oppslagsverket på nett. | |
wstine - Ikke medlem lenger | 2012-01-21 15:52 | |
![]() | Spilte mot vår kjære utlending, som la ordet "tenside". Kreativt! Et nytt ord for meg i alle fall. "Tensider er overflateaktive stoffer som både er vann- og fettløselige. Disse egenskapene hjelper til å fjerne smuss, partikler og olje fra overflater og gjør tensider til viktige tilsetningsstoffer i vaske- og skyllemidler. Tensider kan inndeles i gruppene anioniske tensider, ikke-ioniske tensider, kationiske tensider og amfotære tensider." Men lærer så lenge man spiller ordspill! | |
malmedal82 | 2012-01-23 12:22 | |
![]() | prøvde å skrive timeplan i går å det gikk ikke trodde det var et vanlig norsk ord ?? | |