Spillrom
Sjiraffen | 7 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 7 |
Mobilspill
Pågående | 8 431 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
orkval | 2008-07-01 13:11 | |
![]() | Mårhund Dette dyret er riktignok ganske nytt i norsk fauna, men det har tydligvis ikke kommet inn i ordboka ennå. Satt med MÅRHUND, og la den glad og fornøyd på 3xord, og ventet å innkassere en pen poengsum. Den ble ikke godtatt!!! Irriterende!!!! | |
get it here - Ikke medlem lenger | 2008-07-01 13:27 | |
![]() | Viss det er noko trøyst, vert heller ikkje LEMUREN godkjend. Denne afrikanske (?) apen er til og med nemnt i barnebøker. | |
HCW | 2008-07-01 13:38 | |
![]() | det skyldes nok at Lemurer er halv-aper :-) | |
orkval | 2008-07-01 13:45 | |
![]() | Mårhunden er derimot et hunde-dyr, og kjent i Norge kanskje 30 år. Riktignok bjeffer den ganske dårlig. | |
HCW | 2008-07-01 13:48 | |
![]() | I tønsberg har vi mårpølse, og den bjeffer ikke i det hele tatt :-) Ny ordliste er på vei, som dere kanskje har sett. Vi er flere som gleder oss over det... | |
SyntaxError - Ikke medlem lenger | 2008-07-01 20:50 | |
![]() | Har ofte hørt "mårhund" brukt, men er ikke det korrekte bare "mår"? I jaktsammenheng (jaktkort, jaktstatistikk mm) brukes i hvert fall bare "mår". Det er jo riktignok i hundefamilien, men kanskje "mårhund" ikke er det formeldt korrekte. | |
Madbee | 2008-07-01 21:17 | |
![]() | Svar til SyntaxError: Mårhund er et annet dyr enn mår. Jamfør caplex.no er mårhund, Nyctereutes procyonides et revestort rovdyr av hundefamilien. Er bare observert sporadisk i Norge. mår, Martes martes er et rovdyr av mårfamilien. Den er utbredt over det meste av landet. Forklaringen på at mårhund ikke er inne på lista kan vel sett i relasjon til ovenstående være at mårhunden ikke har fått ordentlig fotfeste her ennå og bare er en omstreifer og turist i Norge så langt. | |
SyntaxError - Ikke medlem lenger | 2008-07-01 21:33 | |
![]() | Det var jeg ikke klar over. Da burde vel kanskje mårhund vært godkjent. Litt tungvint å si "se på den nyctereutes procyonidesen der"... :) | |
Livvi - Ikke medlem lenger | 2008-07-01 22:32 | |
![]() | Er ikke mårhund på en måte sammensatt av to ord da? Og det er derfor det ikke går? Veninnen min prøvde en gang med "tannfe" og det virket heller ikke.. | |
orkval | 2008-07-01 22:39 | |
![]() | Mårhund ble første gang observert i Norge i 1983. Observert her i Trøndelag seinest i år. Den er forresten ikke ulik en vaskebjørn, men altså en slags rev/hund. Uansett har den blitt vasket bort fra ordlista, til min store irritasjon. | |
monabeth - Ikke medlem lenger | 2008-07-01 22:42 | |
![]() | Nå er det dager igjen til ny ordliste foreligger. Er det noen vits å irritere seg mer over den gamle da.... Om en liten stund kan man heller irritere seg over neste ordliste:P | |
orkval | 2008-07-01 23:03 | |
![]() | Da skal jaggu mårhunden være med!!! :-) Fikk forresten bonus og 176 poeng i dag for ordet SKUMLETE. Ble litt overrasket, ja. Men la det være klart, mårhund SKAL være med, den har falt bort. Den er uønsket i norsk fauna, men ikke i ordboka. | |
SyntaxError - Ikke medlem lenger | 2008-07-01 23:06 | |
![]() | Ser ikke ut som den er med etter oppdateringen heller. | |
orkval | 2008-07-01 23:10 | |
![]() | Jeg har bare ett ord: SKANDALE! | |
SyntaxError - Ikke medlem lenger | 2008-07-01 23:14 | |
![]() | Det må i så fall tas opp med språkrådet. Men "mår" og "mårdyr" blir godtatt. Kanskje mårdyr er det som formeldt er godtatt for mårhund? mår mår m1 (norr mǫrðr) rovdyr i mårfamilien med svært korte føtter, Martes martes mårdyr ~dyr dyr i mårfamilien mårfamilie ~familie i bf: familie av små el. mellomstore rovdyr med lang kropp og skarpe klør, Mustelidae | |
orkval | 2008-07-01 23:58 | |
![]() | Mårhund er et ord som er opptatt i det norske språket for flere tiår siden, og forlengst godtatt av språkrådet. "mår" og "mårdyr" kan selvsagt IKKE brukes om mårhund, fordi en mårhund verken er en mår eller et mårdyr. Mårhunden er et hundedyr, men først og fremst en mårhund, verken mer eller mindre. Mårhund er et dyr, på lik linje med rev, ulv, gaupe og elg. Vi skriver ikke hundedyr i steden for rev, og vi skriver ikke kattedyr i steden for gaupe. Vi skriver ganske enkelt rev og gaupe. Akkurat slik som vi også skriver MÅRHUND, når det faktisk er snakk om en mårhund. Merkelig er det også at SAMTLIGE av mine ordbøker (og jeg har noen) faktisk har med MÅRHUND. Jeg kan nevne "Norsk illustrert ordbok" (Kunnskapsforlaget) s. 580: MÅRHUND: dyret Nyctereutes procyonides i hundefamilien. | |
SyntaxError - Ikke medlem lenger | 2008-07-02 00:03 | |
![]() | Jeg er ikke uenig med deg, men forholder meg til at den ikke står i bokmålsordboka. Den er utarbeidet av Univeristetet i Oslo i samråd med Norsk Språkråd. Siden ordet ikke står der, er det heller ikke med i ordspill. | |
Madbee | 2008-07-02 01:01 | |
![]() | Foreslår at redaksjonen imøtegår kritikken ved å blidgjøre oss mårhundfans med et eget rom her inne ved navn Mårhunden ;) | |
jwpede | 2008-07-02 01:11 | |
![]() | Jeg er en mårhund. Dermed er det bevist at jeg fins. Dessuten har jeg flere egenskaper enn dere trur. Jeg kan gjerne skrive litt og fortelle mer om meg sjøl, viss dere vil. | |
evenstad | 2008-07-02 02:04 | |
![]() | ellers takk jwpede, "viss" det er greit | |