Spillrom
Sjiraffen | 7 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 7 |
Mobilspill
Pågående | 8 579 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
potet | 2012-04-14 07:30 | |
![]() | Hønsede Fikk godkjent dette ordet i et spill i dag. Men er det noen som vet hva man gjorde da man 'hønsede'? Har slått opp i begge ordbøkene, men der er ikke ordet å finne. | |
Mary 2 | 2012-04-14 08:28 | |
![]() | Prøvde du grunnforma "hønse" ? Elles enig med deg, eg forstår ikkje kva det inneber å hønse. Men eg kan sjå det for meg, ein flokk skrikande og flaksande ordspelarar som har tapt ranking ....... | |
Kirsti | 2012-04-14 11:20 | |
![]() | Å HØNSE brukes ifølge Norsk Riksmålsordbok mest om eldre forhold, og betyr å "traktere, spandere bevertning når man opptas i en sammenslutning, en krets eller lignende". Det vises videre til begrepet HØNSELAG (som ikke godkjennes i spillet), et ord som frem til 1880-årene ble brukt om "lag begynnende medisinere ga for sine eldre studiefeller". HØNSE er for øvrig beslektet med å HANSE, et sjøuttrykk: "(på første reis ell. når man første gang passerer et sted, f. eks. linjen); spandere (på kamerater)". | |
miamaria | 2012-04-14 15:52 | |
![]() | kirsti er klok! :))) | |
Mary 2 | 2012-04-14 16:21 | |
![]() | Bravo, Kirsti ! Men eg tykte det var meir fres over mi forklaring ;) | |
Valpen | 2012-04-14 21:02 | |
![]() | Kirsti er vel ikke spesielt klok! Alle kan vel bruke oppslagsverk | |
ave - Administrator | 2012-04-14 22:17 | |
![]() | På Ordspill er vi spesielt glad for at Kirsti deler den kunnskapen hun har om ord, bøyninger og betydninger. Den ligger langt over snittet av hva vi vanlige dødelige kan. Disse gjentatte trådene om ord som man ikke skjønner, har hørt om, tror er nynorsk, riksmål, dialekt etc., viser at det er ikke så enkelt å få til å bruke oppslagsverkene for mange her, og Kirsti gjør en kjempeinnsats her i forum med å informere om det meste i denne forbindelsen. Nebbete kommentarer som din, valpen, er både ufine, og direkte feil. | |
Jermina | 2012-04-14 22:19 | |
![]() | Støtter opp under det, ave. Har lært masse av Kirsti:-) | |
pandemonium - Ikke medlem lenger | 2012-04-14 22:33 | |
![]() | valp m1 (norr hvelpr) 1 unge av hund el. annet dyr i hundefamilien, f eks rev få v-er 2 neds: jypling, lømmel guttev- / din v-! | |
Valpen | 2012-04-14 22:49 | |
![]() | Kirsti formidler ikke klokskap, hun formilder i så fall kunnskap. En kunnskapsrik person kan være svært uklok mens en med få kunnskaper kan være svært klok. Takk for et nebbete tilbakesvar ave. Min kommentar har ikke noe med nebbethet å gjøre. Det var en presisiering av noe jeg mener var ukorrekt. | |
miamaria | 2012-04-14 22:56 | |
![]() | Valpen: jeg henspiller på en av kirstis mange spontane morsomheter når jeg sier "kirsti er klok". hun uttalte dette engang selv som et svært godt eksempel på hvordan man lærer barn SPRÅK. hihi :) | |
Valpen | 2012-04-14 23:06 | |
![]() | hihi | |
ave - Administrator | 2012-04-14 23:07 | |
![]() | Og hvilket verktøy tar så du i bruk for å definere andre Ordspilleres klokskap, valpen, og på hvilket grunnlag? Din kommentar hadde, slik jeg vurderer det, ikke til hensikt å være hyggelig eller informativ på noe vis, bare devaluerende overfor andre her på Ordspill. | |
Valpen | 2012-04-14 23:16 | |
![]() | Håper du er i stand til å se og skjønne forskjell på klokskap og kunnskap ave Det er elementært | |
ave - Administrator | 2012-04-14 23:20 | |
![]() | Les innlegget mitt, så ser du kanskje hva jeg skriver og hvilke ord jeg bruker. | |
Kirsti | 2012-04-14 23:25 | |
![]() | Jeg er klok. Hvis noen skulle være i tvil, er det bare å spørre mitt fadderbarn, Matilde, som nettopp fylte fem. Det var den første fullstendige setningen hun lærte å si, og hun husker og bruker den stadig. | |
piaf | 2012-04-15 01:07 | |
![]() | HAGENISSE og VALPEKURS mangler i ordlisten. | |
Torill | 2012-04-15 02:01 | |
![]() | Piaf, har du ennå ikke fått med deg at vi har en egen tråd for sånt.... | |
sis | 2012-04-15 12:48 | |
![]() | Så hyggelig det var her, da... | |
piaf | 2012-04-15 17:37 | |
![]() | Ah - takk, Torill! Blir så forvirret over at det stadig opprettes nye tråder med ord som savnes. Men det er jo ikke det denne tråden handler om i det hele tatt, ser jeg nå. Lover å skrive ord som mangler på riktig sted heretter: www.ordspill.no/foru...ea did=8650 | |