Spillrom
Sjiraffen | 2 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 2 |
Mobilspill
Pågående | 8 597 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
stovnerjonny | 2012-10-14 09:50 | |
![]() | Grunnform? Hei, noen som vet når grunnform kommer på Norsk? Er jo håpløst å spille med alle disse bøyningene. | |
ubestemt | 2012-10-14 10:57 | |
![]() | Forhåpentligvis aldri. | |
ubestemt | 2012-10-14 11:02 | |
![]() | For å utdype; i norsk er grunnforvaltning infinitivsformen av verb og 1. Person entall i substantiv. I norsk scrabble er det per def underskudd av vokaler og de av oss som ryker på vokaltørke iallfall en gang i løpet av et spill, er det svært greit å ty til bøyde verbformer for å få lagt ut brikkene. Man kan pøse på med flere eer, men det er ikke akkurat scrabble.. | |
stovnerjonny | 2012-10-14 13:00 | |
![]() | Funker veldig bra på Svensk (betapet), der kan man velge om man vil spille i grunnform eller med bøyninger... At det blir litt mer krevende er jo noe av poenget... :-) | |
ubestemt | 2012-10-14 13:15 | |
![]() | Det blir nok ikke mer krevende. Det blir nok bare flere bytter og færre bingoer. | |
Kirsti | 2012-10-14 13:36 | |
![]() | Men i Sverige har det aldri vært vanlig å spille med bøyninger, derfor er spill uten bøyninger normen der, og så har de åpnet for muligheten til å spille med bøyninger også. I Norge, derimot, er normen å spille med bøyninger. | |
stovnerjonny | 2012-10-14 13:47 | |
![]() | Og vi vil ikke utsette det norske folk for belastningen det er å kunne velge å spille grunnform i ordspill... | |
Kirsti | 2012-10-14 13:51 | |
![]() | Hvem har sagt det? Men du kjører nå den samme diskusjonen i to ulike tråder, ryddig nok, og gir inntrykk av det er spill uten bøyninger som er "ordentlig" Scrabble slik det alltid har vært. Det er det altså på svensk, men ikke på norsk. | |
stovnerjonny | 2012-10-14 14:39 | |
![]() | Propaganda kalles det... :-) i den andre tråden var det bare ment som en kommentar... Ikke som hovedtema... Får nok opprette flere profiler som kan argumentere for samme sak... | |
piaf | 2012-10-14 19:32 | |
![]() | @stovnerjonny: Da må vel noen ta for seg ordlisten og luke ut alle bøyningsformer av alle ord? Er du klar for å påta deg den jobben, eller kjenner du noen som er det, så er det vel bare å sette i gang? Så kan du tilby den til både Ordspill og Wordfeud. Kanskje de vil implementere den, hvis interessen er stor nok? Selv synes jeg det høres grusomt kjedelig ut å spille på den måten, men jeg har tatt feil før. Du kan også invitere en venn på et slag Scrabble med regler dere bestemmer selv, eller spille uten bøyninger med dine andre profiler. Når vi scrabbler på hytta, tillater vi genitiv når substantivet er i bestemt form, men det går veldig greit at genitiv ikke tillates på Ordspill og i Scrabble-turneringer. Det er jo likt for alle (selv om jeg akkurat nå skulle ønske det var lov å legge SJEFENS i et pågående spill). | |
stovnerjonny | 2012-10-25 21:15 | |
![]() | Bøyningsformene genereres ut fra ordstammene i ordlisten, så det er lettere å lage en liste uten bøyninger... :-) Hvorfor er noe som er mer krevende automatisk kjedelig? Det er en logikk jeg ikke forstår... | |
gompedyret | 2012-10-25 22:11 | |
![]() | Det var jo en fiffig stråmann. Jeg synes nå det høres motsatt ut: du er tydeligvis vant til å spille med grunnform, og derfor synes du det er krevende å spille med alle bøyningsformer. Men er det dermed automatisk mer kjedelig å spille med bøyninger? Mja, det er en logikk jeg forstår (mennesker er vanedyr), men som jeg likevel ikke er enig i. For min del hadde det vært gøy å prøve et slag eller to med kun grunnformer tillatt. Men jeg er jaggu ikke sikker på om vi faktisk har en digital ordliste der vi på et blunk kan fjerne alle bøyningsformer. | |
Kirsti | 2012-10-25 22:34 | |
![]() | Der traff du spikeren på hodet, Gompedyret. Det er nettopp det vi ikke har. | |
stovnerjonny | 2012-10-30 17:56 | |
![]() | Tja, leser man her sr det jo at alle bøyninger er datagenerert, så utgangspunktet må vel være en liste uten bøyninger... Eller? mobil.ordspill.no/fo...ea did=9247 | |
Torill | 2012-10-30 19:54 | |
![]() | Stovnerjonny, jeg har et forslag: Du finner fram en ordliste uten bøyninger og sender den til Aftenposten og sier at du har lyst til å spille med den. NSF-ordlista som brukes nå, finnes GARANTERT ikke uten bøyninger. Den inneholder ord fra Fullformsordlista som ble brukt tidligere (med datagenererte bøyninger) og en stor mengde ord som er lagt til i etterid MED bøyninger som er lagt inn manuelt. Og i tillegg er det luket ut mange ord som var feil. Det er ikke sikkert ideen din er dårlig. Men så lett å få det til som du gir inntrykk av, er det ikke. | |