Spillrom
Sjiraffen2
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede2
Mobilspill
Pågående8 597

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Epsilon - Ikke medlem lenger2012-11-23 22:55
Antall innlegg: 41

minuspoeng når man vinner
skjønner greia med å jevne ut forskjeller og alt det der... men er det ikke vel ulogisk å få minuspoeng når man vinner? vant nettopp med typ noen hundre poeng men endte opp med minus 4 for det... hva med et system hvor feks høy ranket spiller får 0, lav ranket spiller får +100 hvis høy ranket vinner med 200 poeng? eller noe. sånn at lav rank tjener på å ikke tape med alt for mye, samtidig som høy rank ikke blir straffet for å vinne?

herr_strert2012-11-23 23:15
Antall innlegg: 232

Huff c'mon epsilon - skal vi ta den diskusjonen atter en gang? Jeg for min del synes rankingsystemet er rettferdig og ideelt som det er. :)

Epsilon - Ikke medlem lenger2012-11-23 23:31

tja, jeg har ikke tatt den før ;) men du er vel enig at man uansett ikke bør straffes for å vinne?
heller 0 til vinner og eventuelle pluss/minus til han andre basert på resultat..

herr_strert2012-11-23 23:42

Hvis jeg vinner med fem poeng mot en spiller med 1500 i rating fortjener jeg å bli straffet for det synes jeg, da min ranking tilsier at jeg 'burde' ha vunnet mye mer. Ikke noe muffens der synes jeg, men en utfordring.

gompedyret2012-11-23 23:43
Antall innlegg: 4381

Tvertimot, Epsilon. Det er veldig logisk.

Motspilleren din har under 1000 i rating mens du hadde 2450, da forventes det at du vinner såpass. Gjør du ikke det går ratingen din ned.
Jo høyere rating du opparbeider deg, jo bedre må du spille ( i forhold til motstanderen) for å gå ytterligere opp. Dette prinsippet er faktisk alfa og omega for at ratingsystemet har den høye integriteten det faktisk har.

Og når det gjelder å straffes for å vinne: Tenk deg at vi har ratingsystem i langrennsprint. Petter Northug er den med klart høyest rating, og skal av en eller annen grunn nå spurte en hundremeter mot bestemoren til Thorbjørn Jagland. Han gjør sitt beste, men vinner kun med ett tidels sekund.

De fleste ekspertkommentatorer er skjønt enige i at dette holder ikke for verdens beste langrennspurter, han burde gå ned i rating. Men burde han det, da? Han vant jo!

Ah, jeg har lenge drømt om å dra et Northug-eksempel på Ordspill. You made my day, Epsilon!

herr_strert2012-11-23 23:51

Helt herlig innlegg, gompedyret. Skulle gjerne hatt litt av din fantasi.

Epsilon - Ikke medlem lenger2012-11-23 23:57

herr strert: å vinne med 5 poeng er nå en ting, men når man vinner med flere hundre er det feil å få minuspoeng. er tross alt en grense for hvor mye man kan vinne med hvis begge har lik andel flaks og like bra brikker. 1000 poeng vs 3000 poeng under like forhold er ikke 100-600 i poeng. rankingen overbetaler de med lav ranking, da mange med 700 i rank faktisk spiller like bra som en med 1500.

Epsilon - Ikke medlem lenger2012-11-23 23:59

og når det gjelder langrennseksempelet gompedyret: skal man liksom si at northug ikke blir verdensmester hvis nr 2 og 3 på daværende verdensranking ikke er med? hva om en ukjent kar blir nr 2? skal da ikke northug få gull, siden en som egentlig er mye dårligere fikk sølv :P ?

spør du meg er den som vinner den beste spilleren, ferdig snakka! og da bør man i det minste ikke få minuspoeng. mål er mål som man sier i fotball, har ikke noe å si hvor pent det er ;)

herr_strert2012-11-24 00:01

Vinner jeg med flere hundre poeng får jeg sjelden minuspoeng! Spiller med skal vi si 2300 og oppover. Synes fremdeles at systemet er helt kurant. Ingen innsigelser herfra, iallfall.

herr_strert2012-11-24 00:04

Can I get a witness (other than gompe)?

Epsilon - Ikke medlem lenger2012-11-24 00:06

kanskje jeg skal bryte ut og lage mitt eget rankingsystem, som sakte men sikkert blir starten på slutten for ordspill? massene er lei moderatorene, med gompedyret jong-il i spissen, sitt nådeløse terrorregime som kun overlever på frykt og frykt alene. revolusjoner starter alltid på grasrota vet du, hvor lenge vil mannen i gata tolerere dagens rankingsystem, som utelukkende er ment å tjene moderatorene og deres innerste vennekrets???

herr_strert2012-11-24 00:07

Hoho. Lukke te. :)

Torill2012-11-24 01:37
Antall innlegg: 3664

Epsilon er lei Gompedyret. Det er antagelig mest plagsomt for Epsilon.

Epsilon - Ikke medlem lenger2012-11-24 11:51

jeg nei, blir aldri lei gompedyret <3 ironi er som kjent noe dritt!

berita2012-11-24 12:02
Antall innlegg: 848

Jeg er en av dem i de uoverskuelige ordspillermassene som har innordnet meg det nådeløse terrorregimet og trives bra med det. Men jeg har jo heller ikke nådd en rankinghøyde som gjør at trykket er blitt uutholdelig...

Revolusjon høres strevsomt ut, Epsilon, tror kanskje massene vil være litt trege å få i siget, men kanskje du har karismaen som trengs. Før du kommer så langt, kan det være et alternativ å velge å bare spille med dem som ikke ligger så lavt under deg i ranking. Det er faktisk du og ikke de fryktinngytende diktatormoderatorene som tar det valget:-)

Epsilon - Ikke medlem lenger2012-11-24 12:19

ja, klar over det, men synes det er så sært å velge kamper selektivt kun basert på ranking. teiteste jeg vet er når folk nekter deg å spille fordi du har typ 200 mindre poeng enn dem selv. pluss at hvis alle tenker sånn så har jo ikke de aller dårligste noen å spille med :P

Soffen212012-11-24 12:39
Antall innlegg: 4

Det er som i golf. For de som ikke kjenner systemet, er det et HC-system som gjør at en med lavt HC (flink) og en med høyt HC (event. nybegynner) kan spille sammen og nybegynneren kan vinne. Veldig retferdig og morsomt, samme hvilken kategori du tilhører. Så også i ordspill.

berita2012-11-24 12:43
Antall innlegg: 848

Helt sikker på at ikke alle tenker sånn, det er stor forskjell på hvor stor vekt folk legger på rankinga si. Det har kommet fram mange ganger på forum.

Jeg opplever også noen ganger at folk som har samme ranking som meg eller bare litt høyere, ikke vil spille med meg, det er helt greit. Jeg syns det er OK at ordspillere er forskjellige og har ulike formål med spillet, og at det er bortkastet energi og helt unødvendig å irritere seg over det.

Epsilon - Ikke medlem lenger2012-11-24 14:07

det blir sånn pga rankingen. hadde rankingen vært annerledes hadde heller ikke folk nektet å spille mot lavere ranking. personlig synes jeg det er en teit holdning men jeg skjønner jo også at folk ikke vil miste masse ranking når de vinner. kanskje jeg må begynne å tenke på samme måten selv. som du sier har folk forskjellig formål med spillet. jeg synes det er helt på trynet at man kan knuse en motstander og allikevel få minus, men folk er forskjellig...

Torill2012-11-24 14:50
Antall innlegg: 3664

Jeg begynner å bli rimelig lei løgnen om at det ikke lønner seg å spille. med folk som har lavere ranking enn seg. De eneste gangene det er sant, er når noen har opprettet en ny profil og er kunstig lavt ranket i forhold til hvor gode de er.

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?