Spillrom
Sjiraffen | 0 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 0 |
Mobilspill
Pågående | 8 573 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Arteta - Ikke medlem lenger | 2012-12-03 09:23 | |
![]() | Rare ord i Ordspill Tråd for å diskutere rare ord som ikke burde vært med i Ordspill. Jeg starter med Con. Latinsk ord som ikke har noe å gjøre i det norske språk. | |
anka1958 | 2012-12-03 09:25 | |
![]() | KHI, som jeg bruker, men ikke aner hva er... | |
Arteta - Ikke medlem lenger | 2012-12-03 09:31 | |
![]() | PD. "personlig datamaskin". PC som allerede er med i spillet burde holde i massevis. Dessuten aldri hørt noen snakke om sin "personlige datamaskin". | |
Torill | 2012-12-03 09:38 | |
![]() | Det finnes allerede den slik tråd: www.ordspill.no/foru...ea did=9433 I denne tråden er det også grundig forklart hvorfor CON er med. | |
Torill | 2012-12-03 09:39 | |
![]() | Anka1958, det at man ikke aner hva et ord betyr, er ikke noe bevis for at ordet ikke finnes. | |
ave - Administrator | 2012-12-03 11:21 | |
![]() | @torill - Arteta er blitt informert om heller å lage en egen tråd for ord man ikke liker i Ordspill. Dette i stedet for å bruke" Nye ord til Ordliste-tråden". I denne tråden er det fritt fram for å sutre over rare, dumme, ubegripelige, importerte og andre finurlige egenskaper ved ordene som godkjennes. | |
Arteta - Ikke medlem lenger | 2012-12-03 11:49 | |
![]() | Takk for velsignelsen ave, ser frem til å sutre over mang et ord :) Sa forresten kaffe MED melk på kafe i stad. Sykt pinlig at jeg glemte å si cafe CON leche. | |
Kirsti | 2012-12-03 11:57 | |
![]() | Arteta: Språkrådet, som du i en annen tråd har gitt uttrykk for tillit til, har bestemt at PD er den norske ekvivalenten til PC. Er du uenig med dem, må du ta saken opp der i gården. CON har jeg ikke tenkt å kommentere ytterligere i forum, les tråden Torill viser til. Rent generelt er det som følger: Ordspillerne kan diskutere og synse til de blir blå i ansiktet, for all del, det er bare moro, men vi som jobber med ordlisten, kommer ikke til å ta noen form for hensyn til at ord oppfattes som "rare" eller "feil" av enkeltpersoner. Ord som står i norske allmennordbøker, har en plass i vår ordliste også. | |
Arteta - Ikke medlem lenger | 2012-12-03 12:06 | |
![]() | Har ikke Språkrådet "offisielle" lister da? En komplett oversikt over hva som er med på norsk? Tenker ikke da på forlagene sine ordbøker. | |
Boubou | 2012-12-03 12:08 | |
![]() | Men arteta... Sier du chili med carne? (Fnis - se evnt nyeordtråden for full diskusjon rundt con) Khi er en gresk bokstav (de andre greske bokstavene går også (alle? Går ut fra det) Ingen sutretråd men en jubeltråd får læring av nye ord! | |
Arteta - Ikke medlem lenger | 2012-12-03 12:08 | |
![]() | Er vel for sent å endre nå men virker som de har en på sprakradet.no. Der kommer som sagt før ikke CON opp som noe og dette virker som den mest offisielle listen vi har. | |
Arteta - Ikke medlem lenger | 2012-12-03 12:09 | |
![]() | Boubou: Jeg sier kjøttgryte :) neida, men Chili con carne er en setning. Con virker logisk i den setningen. Carne kan like så godt være med :) | |
Arteta - Ikke medlem lenger | 2012-12-03 12:11 | |
![]() | for å gjøre det helt klart, jeg er 100% for læring av nye ord, og liker å bruke ord som ligger utenfor bokmålens allfarvei, for å si det sånn. Har lært flere nye ord her og det er bare kjempeflott. Jeg sliter derimot med å skjønne hvorfor all verdens andre ord skal dyttes inn, da spesielt de latinske og "forkortelsene" som egentlig er forkledd som noe annet ;) | |
Nixita | 2012-12-03 12:12 | |
![]() | Var det ikke de rare ordene vi skulle få lov til å sutre over her??? Mye morsommere det enn å diskutere offisielle ordlister :) Ellers er jo WADI et flott ord Og er selv kjempefornøyd jeg forsøker noe jeg tviler på går, og så blir det godtatt :) | |
Arteta - Ikke medlem lenger | 2012-12-03 12:13 | |
![]() | WADIENE har jeg lagt er par ganger og det er alltid stas! Dog så aner jeg ikke hva en wadi er, kommer ikke opp noe på sprakradet.no. Jeg tviler på at den blir godtatt i neste vennskapelige scrabblespill :P | |
Arteta - Ikke medlem lenger | 2012-12-03 12:16 | |
![]() | nixita: ingenting er som når du gjetter villt og treffer! Prøvde meg på en frekkis her om dagen og jammen så viste det seg at FISKAND er en type and ;) Den er jeg 100% for bare så det er sagt. Men høres bare litt snodig ut :) | |
gompedyret | 2012-12-03 12:34 | |
![]() | Her er en aldeles nydelig wadi: epicegypt.com/mtbegy...-d egla.jpg Det er så man blir tørst bare av synet. | |
Arteta - Ikke medlem lenger | 2012-12-03 12:43 | |
![]() | haha, ja stemmer, tørt elveleie var det vel. | |
Kirsti | 2012-12-03 12:51 | |
![]() | Nei, det finnes ikke noen offisiell liste over alle norske ord. Ikke hos Språkrådet, ikke hos noen andre. Det du finner på nettsidene til språkrådet, Arteta, er det som heter Bokmålsordboka. Den inneholder rundt 60 000 ord, og alle ord som står der, er med i vår ordliste. Men det er ikke slik at ord som ikke står i Bokmålsordboka er norske ord. I tillegg finnes noe som heter Tanums store rettskrivningsordbok. Den inneholder rundt 300 000 ord. Tanums og Bokmålsordboka er gjennomgått av Språkrådet, noe som innebærer at de holder seg til det som er offisiell norsk rettskrivningsnorm, men det innebærer ikke at ord som ikke står der, ikke er norske ord. Det ville nemlig bety at ord som matboks og tørkerull ikke var norske ord, for eksempel. WADI, som er nevnt her, er hentet fra Tanums. Videre finnes det en rekke andre ordbøker, både allmennordbøker og fagordbøker. Og summen av alle disse gir til sammen en viss oversikt over ordene som finnes i språket vårt, men ingen av dem er komplette, og selv dersom man slår sammen alle ord som står i dem, vil man ikke ha noen fullstendig oversikt over alle ordene som finnes på norsk. En av grunnene til det, er at nye ord oppstår stadig vekk. En annen grunn er at vi har drøssevis av sammensatte ord som ikke står noen steder, men like fullt er ord. Ordlisten som brukes her, inneholder rundt 120 000 ord. Det er altså bare en liten del av alle ord som finnes på norsk. Vi jobber med å få fjernet feil og å legge til nye ord som burde stå der, og kanskje greier vi en dag å lage den mest rikholdige ordlisten som finnes på norsk. Men selv ikke da vil den inneholde en fullstendig oversikt over alle ord. | |
Kirsti | 2012-12-03 14:49 | |
![]() | Isj. Stygg feil i siste setning i første avsnitt over her. Det skulle være: "Men det er ikke slik at ord som ikke står i Bokmålsordboka IKKE er norske ord." | |