Spillrom
Sjiraffen4
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede4
Mobilspill
Pågående8 761

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
wstine - Ikke medlem lenger2013-03-01 18:58
Antall innlegg: 2369

Fredrikstad-dialekta
er Norges styggeste i følge selveste Finn-Erik Vinje.

Tja...... vet nå ikke om jeg er enig i det.

Vi finner vel de styggeste dialektene i Telemark, Hedmark, Oppland; innlandsdialektene rett og slett. Oppi hakka dalum.

Hva sier du?

www.dagbladet.no/a/260091 30/

imew2013-03-01 20:14
Antall innlegg: 30

Det kommer vel an på øret som hører...... Jeg liker dialekten jeg.

AnnikenN2013-03-01 20:45
Antall innlegg: 229

Drammen burde komme ganske langt opp på den listen..........:)

Erik75 - Ikke medlem lenger2013-03-01 20:45
Antall innlegg: 11608

Nei, nu!

AnnikenN2013-03-01 20:47

Ble du fornærmet nå da?:)

jogra2013-03-01 20:49
Antall innlegg: 16

Her i Fredrikstad har vi en helt grei dialekt, som vi stort sett greier å gjøre oss forstått på.
Og som om ikke det var nok, så har vi FFK aristokraten i norsk fotball...!!;-)))

nabojenta - Ikke medlem lenger2013-03-01 20:57
Antall innlegg: 39

Fredrikstad-dialekta er fin, men disse vestlands-dialektene får meg til å fryse på ryggen, grøss !!

Niillas2013-03-01 21:26
Antall innlegg: 6024

Som Vinje sjøl seier: "Nei, det er jo ikke målbart eller objektivt." Og han meiner han mislikar fredrikstadmålet m.a. fordi han hadde ein usympatisk (også eit relativt subjektivt omgrep ville eg tru)romkamerat frå Fredrikstad (ein som ikkje sette stor nok pris på kunnskapane til den kommande professoren kanskje?)i det militære. Kanskje ikkje så interessant for andre enn professoren sjølv. Problemet er at han blir beden om å uttala seg om språklege emne fordi ahn er professor - ikkje fordi han var i det militræew saman med ein frå Fredrikstad. Dei fleste språkprofessorar som får slike spørsmål, held kjeft.At vi andre seier kva vi likar og ikkje likar, akn jo vera greitt nok så lenfge vi har det klart for oss at det er våre eigne fordommar vi blottstiller.

JamesO - Ikke medlem lenger2013-03-01 21:27
Antall innlegg: 2649

Etter å ha settden utrolig artige og gode filmen Lange flate ballær 1 har Fredrikstaddialekta for mitt vedkommende blitt en av de aller fineste dialektene.

Niillas2013-03-01 21:28

Som Vinje sjøl seier: "Nei, det er jo ikke målbart eller objektivt." Og han meiner han mislikar fredrikstadmålet m.a. fordi han hadde ein usympatisk (også eit relativt subjektivt omgrep ville eg tru) romkamerat frå Fredrikstad (ein som ikkje sette stor nok pris på kunnskapane til den kommande professoren kanskje?)i det militære. Kanskje ikkje så interessant for andre enn professoren sjølv. Problemet er at han blir beden om å uttala seg om språklege emne fordi han er professor - ikkje fordi han var i det militære saman med ein frå Fredrikstad. Dei fleste språkprofessorar som får slike spørsmål, held kjeft. At vi andre seier kva vi likar og ikkje likar, kan jo vera greitt nok så lenge vi har det klart for oss at det er våre eigne fordommar vi blottstiller.

AnnikenN2013-03-01 22:17

Fredrikstaddialekten er fin den, men som James O sier så liker han den spesielt godt etter en komediefilm han har sett. Så den er kanskje litt komisk?

wstine - Ikke medlem lenger2013-03-02 01:03

Dette er en dønn seriøs tråd, setter pris på at alle opptrer like dønn seriøst som niilas...... ;-)

Navnet skjemmer ingen forresten, men dialekten derimot! Tenk bare på disse hudlaheitidialektene med sjalottlauk og kaupa og pæning og alle mulige slags ord. Det er godt vi bare har to målformer her til lands!

Kvilepool2013-03-02 01:40
Antall innlegg: 1131

Dialekten i Haugesund er i mine ører den frykteligste i landet, og det ligger ingen personlige erfaringer bak.

JamesO - Ikke medlem lenger2013-03-02 08:45
Antall innlegg: 2649

Denne Raymond figuren syntes jeg ikke akkurat gjorde Fredrikstaddialekta mer glamorøs, men når filmen Langa flate ballær kom så medførte dette faktisk at jeg fikk sansen for Fredrikstaddialekta. Har noen slektninger i Fredrikstad som har bodd der i 40 år, men de snakker purt bokmål.

Niillas2013-03-02 11:21

Eg er glad eg, wstine, at eg har hatt nokolunde seriøse norsklærarar - og ikkje folk som gjer seg morosame med faglege fordomar - korkje privat eller på jobb. Vinje er det einaste unnataket eg kjem på.

leonella2013-03-02 11:43
Antall innlegg: 890

Jeg fikk en nabo fra Setesdal, Bygland tror jeg hun var fra. Ikke at dialekten var så stygg, men komplett uforståelig for meg - det tok tid før jeg klarte å skjønne hva hun sa. Indre Sogn og Setesdal har iallefall de vanskeligste dialektene synes nå jeg.....

Bjørnenzover2013-03-02 12:29
Antall innlegg: 1

Jæ må bara si at Freksta dialekta er ente dårlig den se. Værre er det med Særp hehe Som særpingane sier søvven står i skøvven bindt ned et tøvv

wstine - Ikke medlem lenger2013-03-02 12:44

Niilas: Ja, la oss si det slik; det er godt du har gått klar disse useriøse aktørene som gjør seg morsomme privat og attpå til i jobbsammenheng. Virkelig en uting med fordomsfulle morsomheter i hytt og pine! Bort med slikt!! Jeg er så hjertens enig ;-)

kvile: den måtte komme ;-)) Og når det gjelder Haugesundsdialekta; har du hørt disse haugesunderne som prøver å snakke et slags riksmål? Pføy!! De jåler seg til og sier "je" istedet for "jeg" eller "eg". Skulle tro de var fra Hedmark! Jeg nekter å snakke med disse mer enn strengt tatt nødvendig. - shut up you, sier jeg til disse, på mitt enkle vis ;-)

Niillas2013-03-02 18:24

Det er skilnad på å vera morosam og å freiste å vera morosam, wstine.

wstine - Ikke medlem lenger2013-03-02 18:35

Ja, det skal være sikkert og visst. La oss ta med ufrivillig komisk også.
Uansett; håper du får en fin kveld, niillas :-)

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?