Spillrom
| Sjiraffen | 13 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 13 |
Mobilspill
| Pågående | 8 749 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| towo | 2013-04-22 08:36 | |
![]() | Mangel på vokaler - hvorfor? I lange perioder trekker man en grei fordeling av vokaler og konsonanter. Men i perioder blir det slik - og da i nesten samtlige spill jeg er involvert i - slik at man kun trekker konsonanter. Og det kan gå over mange runder. Hvorfor blir det slik? | |
| miamaria | 2013-04-22 08:50 | |
![]() | godt spørsmål. brikkemajoren er i bakrus? - opplever du aldri det motsatte? | |
| BowRain | 2013-04-22 08:59 | |
![]() | Er visst i en slik periode nå, frustrerende greier det der. Opplever det stadig, mens det motsatte kanskje har forekommet et par ganger =/ Brikkemajoren må ta seg sammen ;) | |
| towo | 2013-04-22 09:16 | |
![]() | Hender jo, men svært sjelden, at det blir omvendt også. At det kan skje sånn sann og vann skjønner jeg, men når det skjer runde etter runde i 5-6 spill så virker det strengt tatt svært så merkelig. Men det er vel slik for oss alle så man må jo bare akseptere det ..., men skulle gjerne visst hvordan trekningen foregår | |
| linda_GI | 2013-04-22 09:52 | |
![]() | Sånn er det for meg også. Rankingen går opp og ned ;-P Skulle veldig gjerne visst hvordan den trekningen foregår, ja! :-) | |
| Alfa93 | 2013-04-22 09:57 | |
![]() | Trekningen er visstnok helt tilfeldig. | |
| berita | 2013-04-22 10:14 | |
![]() | Det stemmer ikke at det er helt tilfeldig, Alfa93. Fra "Vanlige spørsmå"l i toppmenyen: "Jeg er helt overbevist om at bokstavene ikke fordeles tilfeldig på en korrekt måte. Har dere laget spillene på forhånd?" Svar: "Nei! Vi bruker det som kalles pseudo-tilfeldigheter. For mer informasjon om dette (på engelsk), se her" en.wikipedia.org/wik...ud o_random I tilfelle linken ikke fungerer: "A pseudorandom process is a process that appears to be random but is not. Pseudorandom sequences typically exhibit statistical randomness while being generated by an entirely deterministic causal process. Such a process is easier to produce than a genuinely random one, and has the benefit that it can be used again and again to produce exactly the same numbers - useful for testing and fixing software." | |
| Boubou | 2013-04-22 13:25 | |
![]() | Surr og tull, Alfa og Berita. Alle vet vel at Brikkemajoren er en eneveldig despotisk ordgud som man må ofre til jevnlig (et lite husalter kan gjøre susen). Eventuelt kan man prøve å innynde seg og komme med tilbud om gjenytelser, men da må man først finne ut HVEM brikkemajorens avatar her på ordspill.no faktisk er (jeg holder en knapp på Gompedyret, men jeg har nesten aldri rett så det er sikkert feil det også). Lykke til! | |
| Emmas | 2013-04-22 15:59 | |
![]() | Jeg spiller også en del Scrabble på brett, det samme skjer der, så det er vel mye tilfeldigheter ute og går. Bare vokaler er også plagsomt, men det er ikke ofte den varianten slår inn. Det har vel noe å gjøre med fordelingen vokaler og konsonanter i vårt alfabet? | |
| towo | 2013-04-22 17:06 | |
![]() | Hvor mange bokstaver er det av hver i hvert spill? | |
| CaB | 2013-04-22 18:20 | |
![]() | @towo: her finner du brikkefordelingen: www2.scrabbleforbund...ag e_id=891 | |
| Fru Nilsen | 2013-04-22 23:20 | |
![]() | Det første spillet jeg spillte her var med deg towo. Da sleit jeg virkelig....vart helt kvalm av hele greia :-) Fant ut ettervert at jeg glemte sånne spill fort siden jeg kjapt gikk løs på et nytt. Nå har jeg avfunnet meg med at det skjer og jeg skal ikke bli verdensmester. Så det spiller ingen rolle om rank svinger. Prøver å unngå å se på den....bare spiller i vei. | |
| towo | 2013-04-22 23:24 | |
![]() | Joda - husker det godt!! Da var jeg skikkelig i siget!! Neida man skal ikke vinne noe WM eller lignende så er enig med deg i at man får ta det som det kommer!!! | |
| Fru Nilsen | 2013-04-22 23:28 | |
![]() | Ja det gjør vi ;-) | |
| gompedyret | 2013-04-23 14:52 | |
![]() | Boubou: I så fall hadde det funket bedre med fyrstekake enn banankake. ;) Forøvrig: "ekte" tilfeldighet og den simulerte tilfeldigheten som brukes her er i all mulig praktisk forstand umulig å skille. Man har lett for å tenke at tilfeldighet må innebære jevn fordeling mellom de ulike elementene (i dette tilfellet vokaler og konsonanter), men det er faktisk nettopp det tilfeldighet IKKE innebærer. Et veldig enkelt eksempel: Kaster du en mynt 100 ganger kan du være ganske sikker på at fordelingen ikke blir KMKMKMKMKMKMKMKM og så videre. I stedet kan du nok regne med at det enkelte steder kommer rekker med enten kron eller mynt. Hva mer er, din selektive hukommelse har en tendens til å huske disse rekkene svært godt på bekostning av de mer "normale" periodene, særlig om en lang rekke med mynt passet deg skikkelig dårlig. Hva enda mer er: Om man bytter bokstaver underveis i spillet vil det skje en opphopning av "dårlige" bokstaver, slik at sjansen øker ytterligere for å få disse tilbake senere i spillet. En som har erfaring innen statistikk og fordelingsmatematikk kan sikkert forklare logikken bedre, men det jeg har nevnt er iallefall noen av grunnene til at Brikkemajoren fremstår som en stor og konstant fjompenisse innimellom. | |
| Boubou | 2013-04-23 18:33 | |
![]() | Synes du forklarer bra, jeg. Kan for øvrig anbefale Daniel Kahnemanns bok "thinking - fast and slow" til alle som er interessert i statistikk, økonomi, valgteori, psykologi eller bare tenking generelt. Det høres kanskje litt gørr ut sånn, men er kjempespennende og pepret med morsomme forsøk man kan bruke til mindfucking (i mangel av et bedre ord) av venner, kolleger elever eller andre. Men brikkemajoren ruler, altså... | |
| kryssidiot | 2013-04-23 21:03 | |
![]() | spør en kar som kun må operere med ø og y hele veien. makan! | |
| ipsfan | 2013-04-24 10:17 | |
![]() | Ø og Y er jo noe av det kuleste jeg kan få utdelt... Får jeg en B, en R og gjerne en T eller to, blir jeg jo ekstatisk! ;) | |
| demio | 2013-05-01 00:23 | |
![]() | Har sittet med 7 stk E på brett og kjipt å bytte ut 3-4 E or å få poeng som monner. | |
| Mabel | 2013-05-01 00:56 | |
![]() | Fikk 6 stk. E på brettet jeg også i kveld. veldig irriterende å ikke få brukt de ordentlig. | |