Spillrom
Sjiraffen14
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede14
Mobilspill
Pågående8 749

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
JamesO - Ikke medlem lenger2013-04-27 15:12
Antall innlegg: 2649

17.mai og flagg

Bør det bare være norske flagrende flagg i 17.maitoget eller er det greit at utenlandske flagg også vaier i 17.maivinden ?

Lynge2013-04-27 15:54
Antall innlegg: 103

17.mai er Norges nasjonaldag. Vi feirer at vi fikk vår grunnlov! Jeg mener at vi skal ha norske flagg. På feks. fn- dagen kan være en dag da enhver kan bruke flagget som vedkommende har tilknytting til.

wstine - Ikke medlem lenger2013-04-27 15:55
Antall innlegg: 2369

ja, nå er det jammen meg på høy tid at vi rendyrker nasjonalfølelsen og det til gagns, kun norske flagrende flagg i 17. mai-toget, vekk med alle andre flagg,, ja, alle disse flaggene i alle regnbuens farger fra fjern og nær, oransje, gul, svart, grønn og ....brunt. Og vekk med sameflagget, fn-flagget, eu-flagget, homse-flagget, ol-flagget, fotballklubbflagget og..... hakekorsflagget.
kun helnorske flagg produsert i norge av flittige flaggprodusenter.

kun norske pølser og norske pølsebrød og norsk is og norske jordbær, ja, måtte jordbærsesongen komme tidlig i år.

kun helnorske bunader, av norskprodusert stoff, sydd av norske flittige fingre, subsidiert helst

sånn må det bli. så kan jo de andre heller finne sin egen dag og feire med sine flagg, i sine tog, i sine egne land.

hurra hurra hurra

Kitty12013-04-27 16:45
Antall innlegg: 3

Nei til utenlandske flagg på NORGES nasjonaldag, dette er vår feiring av vår grunnlov og den feiring skal det ikke klusses med, de som vil bruke andre flagg får gjøre det på andre dager og anledninger. Det får da være måte på hvordan vi nordmenn skal måtte tilpasse oss.

anbjørg752013-04-27 17:12
Antall innlegg: 36

3x3 hurra for Wstine:)

bris12013-04-27 19:06
Antall innlegg: 2601

Livet er nå ikke bare svart/hvitt, vel.
Det må da være greitt den ene dagen i året å feire landets nasjonaldag med norske farger, norske flagg, bunader osv. osv. Det synes i alle fall jeg, og jeg nekter plent å bli stemplet som fremmedhater eller det som verre er av den grunn. Vi har både bruk for, plass for og muligheter for å tilby noe til mennesker fra andre nasjoner. Og hurra for at nye og gamle landsmenn vil delta i 17. mai-feiringen. Vi har mye å feire, og det kan vel være en av årsakene til at folk finner veien hit. La oss for all del delta i andres feiringer og festdager. Og la oss gjøre det på deres premisser når det skjer. God feiring!

Dorthe b2013-04-27 19:12
Antall innlegg: 153

Enig med deg bris1 :)

Nixita2013-04-27 19:27
Antall innlegg: 4724

Lurer på hvem som først kom på dette idiotiske forslaget? Tenk dere synet av svenske flagg i 17.mai toget!!!

Cygnus2013-04-27 19:28
Antall innlegg: 44845

Det har da skjedd, Nixita - og amerikanske flagg!!

Nixita2013-04-27 19:36

Har det???

Glad jeg ikke har sett det! Tenk gul og blå i bildet her:

no.wikipedia.org/wik...h- 2005.jpg

kuami2013-04-27 20:26
Antall innlegg: 586

Fortsatt er vel norske flagg i flertall, så da tåler vi vel noen andre flagg??

wstine - Ikke medlem lenger2013-04-27 20:28

Ja, det skulle tatt seg ut!

Kanskje på tide å innføre en flaggtest? Hvis du ikke vil bære det norske flagget i 17. mai-toget og feire dagen på tradisjonelt vis, med bunaden på, ja da altså.....

Nixita2013-04-27 20:52

Masse fine flagg kuami, alt til sin tid :)

Hehe wstine, inpeksjon av bunadspolitiet kanskje :)

Bromm2013-04-27 20:53
Antall innlegg: 17

Det er jo Noreg sin nasjonaldag og då er det naturleg at det berre er norske flagg... Enkelt og greit!

Svenske flagg på den svenske nasjonaldagen, amerikanske flagg på den amerikanske nasjonaldagen o.s.v.

Viss ein skal komme med svensk flagg på 17.mai, vert det jo som om ein skulle stå med Rosenborg-drakt mitt inne i Brannbataljonen...

Merlin2013-04-27 21:02
Antall innlegg: 36

Det burde vært straffbart med andre flagg enn Norske flagg på 17. Mai.

wstine - Ikke medlem lenger2013-04-27 21:29

Ser ut til at både bunads- og flaggpolitiet har opptil flere representanter her......

Hva er problemet? Nye landsmenn som feirer den norske nasjonaldagen i sin festdrakt, med sitt flagg? Blir feiringen forringet av den grunn?
Tvert imot vil jeg si, det vitner vel kun om respekt for dagen.

Får flashback til 70-tallet her. Alle vi småjentene pyntet i Hardangerbunad, tidsriktig med lårkorte svarte skjørt, rød vest, hvitt forkle osv. Bortsett fra ei jente. Hun stilte i fotsid bunad. Mellomblå!!! Et forstyrrende element må vite. Og spørsmålene haglet; hvorfor hadde hun slik bunad? - jo, mora var fra Nordnorge, - men du er jo her fra?? Og jenta måtte forklare og forsvare....

Parallellen? Aldri aldri aldri skill deg ut, men gå i takt. Ett to, ett to.....

Nixita2013-04-27 21:51

Trodde den med bunadspolitiet var opplagt ironisk. Uansett all respekt til nye landsmenn, ikke minst om de legger sitt eget flagg hjemme denne dagen eller bærer det norske :)

wstine - Ikke medlem lenger2013-04-27 22:06

ja, la oss håpe at den jevne leser ser ironien i bunad + flaggpoliti, og flaggtesten med............... ;-)

og la oss håpe at nordmenn flest ser det feststemte barnet, uansett hvilken nasjonaldrakt og flagg det stiller med.....

Niillas2013-04-27 22:52
Antall innlegg: 6024

Under opninga av Sametinget i 1997 sa kong Harald: "Den norske stat er grunnlagt på territoriet til to folk – nordmenn og samer" og dette er visstnok grunnlaget for offisiell norsk politiikk - så i alle fall sameflagget bør vel kunne tolast. Elles ville eg tru at det å gjera ære på grunnlova til det landet ein er i ved å bera det flagget ein kjenenr seg knytt til, kan takast postivt opp om ein vil det- og oppfattast som utidig innblanding om ein er i det hjørnet. Ingen tvil om kva lesemåte som er mest open, aksepterande, liberal og venleg - synest no eg da -- Elles så kjennest det godt å vera så samd med wstine - det har ikkje skjedd så ofte.

gompedyret2013-04-28 00:58
Antall innlegg: 4381

En grei kommentar i sakens anledning:

mortenmyksvoll.com/2...lo vsdagen/

Når det er sagt, det er stor forskjell på å foretrekke å se norske flagg på grunnlovsdagen og å faktisk ville forby andre flagg. Det første har jeg forståelse for, det siste tror jeg ikke egentlig at så veldig mange slutter opp om.

Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?