Spillrom
| Sjiraffen | 0 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 0 |
Mobilspill
| Pågående | 8 747 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| gompedyret | 2014-03-21 17:24 | |
![]() | Så, hvor stort er egentlig solsystemet? joshworth.com/dev/pi...ys tem.html Her får du en viss anelse, iallefall en bedre ide enn de fleste standardkart over slike ting. Enjoy! (Eller bare lær og undres, hvilket vil være to sider av samme sak om du er skikkelig kul) | |
| NOWI | 2014-03-21 18:31 | |
![]() | Stilig! | |
| Dorthe b | 2014-03-21 18:35 | |
![]() | Skikkelig bra !! :) man føler seg en smule liten... En smule.... :) | |
| Red - Ikke medlem lenger | 2014-03-21 18:48 | |
![]() | Artig og forunderlig. Sier som Dorthe : føler meg ganske så liten, men fint å få satt ting i perspektiv ,selv om perspektivet her blir uendelig.... | |
| Cygnus | 2014-03-21 19:34 | |
![]() | Fantastisk! | |
| JamesO - Ikke medlem lenger | 2014-03-22 09:53 | |
![]() | Lyset bruker ca 8 minutter = 480 sekunder fra sola til jorda. Lyshastigheten er ca 300.000 km/s. Dvs at avstanden jorda -sola er 480 x 300.000 km = 144.000.000 km DVs at om man kjørte i 100 km/t så ville det ta 1.440.000 timer å nå frem til sola (så fikk man skikkelig brunfarge), men det ville jo ta 164 år å nå frem. Bra at sola er såpass langt unna ellers ville vannet på jorda fordampet og bra at sola er såpass nært ellers ville vannet vært frosset til is hele tiden. | |
| Cygnus | 2014-03-22 14:42 | |
![]() | Synes naturen i seg selv er sånt et mirakel at jeg har vondt for å skjønne hvorfor folk føler behov for religioner. Verdensrommet, stjernene - og i motsatt ende av skalaen, atomer og deres byggestener. Wow!!! | |
| CaB | 2014-03-22 19:19 | |
![]() | Kult! Fritt for å ikke reise til en annen planet! | |
| Nixita | 2014-03-22 20:26 | |
![]() | Morsomt og dette gir virkelig perspektiv! Får meg også til å tenke på hvor utrolig at oppi alt dette lever vi flere milliarder på "lille" planeten Jorden. Ikke bare lever vi her, men tenk på all utviklingen! Og dette er bare vårt solsystem. Hva finnes rundt de andre solene/stjernene? | |
| gompedyret | 2014-03-23 01:49 | |
![]() | JamesO: Når var vel poenget med denne siden nettopp å for en gangs skyld IKKE bruke tall og metaforer for å beskrive avstandene, men å la oss "oppleve" dem selv. Cygnus: Jeg tenker det samme som deg, men kommer til motsatt konklusjon, nemlig at det er lett å forstå hvorfor folk tyr til religion i møte med slike tilsynelatende endeløse og ufattelige ting. På den andre siden, mon tro hvor mange religioner som hadde eksistert om nettlesere med scrollemekanismer hadde blitt oppfunnet for 2500 istedenfor 25 år siden. ;) Nixita: Det skal bli spennende å finne ut! Men jeg tipper vi ikke finner noen andre planeter med både sjokolade, skiskyting, Shakespeare og Ønskekonserten, så den lille ballen vår vil nok fortsette å være unik. | |
| JamesO - Ikke medlem lenger | 2014-03-23 06:54 | |
![]() | Som jeg har vært inne på i min UFO -tråd så finnes det plenty med fysisk intelligent liv på andre planeter i galaksene rundt omkring. Avstanden mellom galaksene er jo bare sånn typisk i snitt ca 20 galaksebredder, så derfor har det sånn sett liten hensikt å skille mellom fysisk liv andre steder i vår galakse og i andre galakser. | |
| gompedyret | 2014-03-23 13:14 | |
![]() | Hva er det du svarer på nå? Prøver du å si at du mener vi VIL finne andre planeter med sjokolade, skiskyting, Shakespeare og Ønskekonserten? Forøvrig ser jeg at du stadig vekk ikke klarer å skille mellom fakta og spekulasjon, så jeg er skeptisk til verdien av hvor nå denne diskusjonen måtte ta veien. | |
| JamesO - Ikke medlem lenger | 2014-03-23 13:53 | |
![]() | Skaff deg en skolelærebok i astronomi gompedyret. Det ser ut til at der er alle verdier du bryr deg om. | |
| gompedyret | 2014-03-23 14:36 | |
![]() | Ah, jeg ser skepsisen min var velbegrunnet. :) Jeg forstår at det må være frustrerende at ikke de fantastiske påstandene du med største selvfølgelighet presenterer som sannheter helt uten videre blir aksepterte, men på akkurat det feltet må du nok bare bære over med mine "verdier". | |
| JamesO - Ikke medlem lenger | 2014-03-23 14:58 | |
![]() | Enhver fornuftig person må jo nesten bare innrømme at det finnes intelligent fysisk liv på andre planeter. Skulle anta tilnærmelsesvis alle i akademiske eliten innenfor astronomisk forskning mener at det er svært usannsynlig at det ikke finnes annet intelligent fysisk liv i vært univers. 200.000.000.000 stjerner x 200.000.000.000 galakser, der 1 av 10.000 stjernesystemer har planet med gode utviklingsmuligheter for intelligent liv. Er 4.000.000.000.000.000.000 planeter med fysisk liv. Orker ikke dra inn Drake ligningen nå. Så for meg blir det uvitenskapelig og naivt å hevde at annet intelligent liv ikke eksisterer i vært univers.. | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-03-23 15:02 | |
![]() | Jeg sier som salige Jon Bing sa : Spørsmålet er vel heller om det finnes intelligent liv på denne planeten... | |
| gompedyret | 2014-03-23 15:21 | |
![]() | Jameso: Er det noen som har påstått at annet intelligent liv ikke eksisterer? Det er du som påstår, ikke jeg. Det er du som kommer trekkende med antagelser presenterert som fakta. Men bare kjør på for min del, kom gjerne med flere vurderinger av hva som er vitenskapelig og ikke. :) Erik: Jeg som trodde det var Garfield! Makan. | |
| JamesO - Ikke medlem lenger | 2014-03-23 17:53 | |
![]() | Selvfølgelig burde jeg nok ha føyd til ordet antagelse, antar ol..her og der, kan være enig i det Gompedyret , det er bare det at det virker for meg så ulogisk at der ikke skulle finnes annet intelligent fysisk liv flere steder i vårt univers, og dessuten har jeg noen ganger hatt noen opplevelser som man ikke kan finne noen naturlig forklaring på dersom det ikke skulle eksistere intelligent liv andre steder i universet. Så jeg egentlig bare skriver tekst utifra ting slik jeg ser det samtidig som jeg tar i betraktning at folk flest ikke ser det slik, men så konkluderer jeg med at totalt sett så er det bare bra at det finnes slike mennesker som automatisk, , ja nesten uten å tenke seg om, skribbelerer som om at det er en selvfølge at det finnes annet intelligent fysisk liv å vårt univers. Jorden ville så definitivt vært et fattigere sted om det ikke fantes slike snålinger som undertegnde. | |
| Cygnus | 2014-03-23 20:09 | |
![]() | Det merkelige er at ingen har skrevet at du er arrogant, gompedyret! Kanskhe det kommer!!! | |
| Cygnus | 2014-03-23 20:10 | |
![]() | Og verre! Nå kommer noen til å ta min lille spøk som et utfall!! | |