Spillrom
Sjiraffen8
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede8
Mobilspill
Pågående8 508

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Jan banan2014-06-10 11:42
Antall innlegg: 4

Juks?
Er det bare meg eller er det andre som føler at det er mer juks i ordspill og wordfued nå en før?

Winston2014-06-10 11:48
Antall innlegg: 157

Hva slags signaler er det du mottar som gjør at du mistenker juks ?.

Jan banan2014-06-10 12:33

Etter helt normale ord kommer ord som "lukter" wordfued jukseprogram av(må slå dem opp for å finne betydningen av ordet). Etter et par år med wordfued og ordspill tror jeg at jeg kjenner det igjen. Synes gleden med spillet blir redusert. Men heldigvis kan jeg ta feil.

Winston2014-06-10 13:29
Antall innlegg: 157

Jeg har et inntrykk av at noen (få) spillere sitter med full oversikt over hvilke brikker jeg har (paranoid ?). Fikk til og med et tips en gang fra en motspiller om at jeg kunne bruke en av bokstavene jeg hadde igjen på et bestemt sted.....

GreteSB2014-06-10 14:11
Antall innlegg: 7777

Hvis du har konkret mistanke om juks kan du sende en skjermdump til ordspill@betapet.com og forklare hva du mener er juks.

Du må huske på at jo mer du spiller, jo flere ord lærer du deg, ord som du kanskje ikke har hørt før. Du har også 48 timer på å prøve deg fram til å finne et ord som går.

Winston: Det er ikke ulovlig å telle bokstaver og når du har få bokstaver igjen vet du også hva slags bokstaver motspiller sitter med.

Erik75 - Ikke medlem lenger2014-06-10 14:11
Antall innlegg: 11608

Hvis man mistenker juks, så sender man en melding til en av oss spillverter her, aller helst med en skjermdump av spillbrettet.

Når det gjelder den bokstaven du hadde igjen Winston, så kan man jo telle seg frem til det.
www.ordspill.no/faq/#28

Ellers er det jo bare å håpe at det er den langvarige Scrabble-bølgen som har feid over landet de siste årene som gjør at folks ordforråd er betraktelig utbedret, Jan Banan :)

GreteSB2014-06-10 14:12

Så fint at vi er samstemte ;)

Erik75 - Ikke medlem lenger2014-06-10 14:13
Antall innlegg: 11608

Ha-ha :)

Jan banan2014-06-10 15:17

EGALE er et ord som jeg ikke hadde hørt om, brukes sikkert i noen kretser, men ikke min 😀

Cygnus2014-06-10 15:48
Antall innlegg: 44845

nei men EGALITET har du sikkert hørt om, jan banan, - og EGAL er bare adjektivet til det. Men poenget er vel at en neppe bør tro at noen jukser bare fordi de bruker ord en selv ikke kan - EGAL eller EGALT eller EGALE er for meg helt alminnelige ord, mens JEI er rart (har ennå ikke slått det opp!!!).

GreteSB2014-06-10 15:49

Det betyr jevn, lik.

Her kan du sjekke hva et ord betyr, ETTER at spillet er ferdig: www.nob-ordbok.uio.n...or dbok.cgi

Jan banan2014-06-10 15:56

Helt enig, egal var ord jeg må slå opp.

Word4Word2014-06-10 16:05
Antall innlegg: 180

Jeg har lagt både EGALE og økt til LEGALE og for meg er begge ord "innenfor normalen", men det er mange ord jeg først har lært ved å spille ordspill, slik som "gjure" og "jei" og en rekke andre, rare ord. :-)

GreteSB2014-06-10 18:48

Et innlegg har blitt slettet p.g.a. henvisning til juksesider.

DrCamp2014-06-10 20:00
Antall innlegg: 11

Tusen takk

Happy4You2014-06-10 20:23
Antall innlegg: 1990

Jeg forstår din frustrasjon. Jeg kan med en gang si at jeg garanterer at jeg aldri jukser. Noen ganger legger jeg mange snåle ord, og det skyldes at jeg noen ganger legger ned bokstaver til det blir ord ut av det.

DrCamp2014-06-10 21:18

Selv de som føler seg truffet av Matteus 5:3, er istand til å plugge inn de 3-4 stikkordene på Google som skal til for å få listet aktuelle juksesider. Slikt lar seg ikke undertrykke med dustete sensur.
Derimot kan den enkelte lære seg å gjenkjenne en jukser og så la vedkommende få jukse i fred med seg selv.

berita2014-06-10 22:26
Antall innlegg: 848

Hei, Grete og Erik, jeg hører hva dere sier høyt i kor, vi har hørt det mange ganger, men hva betyr det egentlig? Dere er liksom litt PST-aktige, det er hysjhysj og hemmelig hva dere egentlig gjør med skjermdumpene og klagene dere oppfordrer oss til å sende til dere. Får inntrykk av at juks er noe man ikke bør snakke om fordi det kan gi folk ideer de ellers ikke ville kommet på. Men klart det jukses, ingen tror vel at folk ikke greier å finne diverse «hjelpeprogrammer» og «jukseapper» hvis de vil, eller at disse bare brukes til å øve? Kan dere ikke være litt mer åpne, er det mange som melder om mistanker om juks, og hva gjør dere med det? Skjønner at dere ikke kan fortelle alt, men dere kan vel lette litt på sløret?

berita2014-06-10 22:44
Antall innlegg: 848

Og for å fortsette litt:

Jeg har mistenkt motspillere for juks flere ganger, men jeg har aldri skrevet noe om det, verken til motspillere eller spillverter - det er jo helt riktig at andre kan kjenne mange ord jeg aldri har hørt om. Bedre at en skyldig går fri, enn .......

Men jeg lurer på hvor stor prosent av befolkningen i Norge det kan være som kjenner ord som f. eks ØRTLAGET, ACHIRI, KYBORGEN? Hvor mange av dem som kjenner ett eller flere slike lite brukte ord, spiller ordspill? Og hvor stor er sannsynligheten for at en av disse ordspillerne både får bokstaver til et slikt ord og muligheten til å få det ut? Tror kanskje ikke den sannsynlighetsprosenten er veldig stor, men den er naturligvis ikke lik null.

DrCamp2014-06-10 22:58

Til det siste - fra Berita:
De eksemplene du nevner er akseptable som enkeltstående tilfeller. "Kyborg" er et kjent ord for noen, og så kan man med flertallsendelser lage varianter. Det er først når slike ord er notoriske hos en spiller at man aner ugler i mosen. Jeg lar slike spillere få sjansen i 5-6 spill, og hvis det så fremholder er det ikke lengre tilfeldighetene som rår, men noe annet.

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?