Spillrom
Sjiraffen13
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede14
Mobilspill
Pågående8 460

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Erik75 - Ikke medlem lenger2014-08-29 13:06
Antall innlegg: 11608

Kjerringråd & andre tips
Trenger litt hjelp for å fjerne en stor flekk på favorittskjorta mi.
Etter et lite uhell i dag morges *, klarte jeg å få en diger flekk med en blanding av tomatsaus fra makrell i tomat, kakao og litt blod.
To runder i vaskemaskinen har ikke klart å fjerne flekken. Prøvde et kjerringråd med Zalo på flekken på andre forsøk uten hell.
Er det noen som har noen andre forslag?

* Før spørsmålene kommer. Her er det som skjedde : Jeg hadde laget en kopp kakao, og skulle smøre et par rundstykker med makrell i tomat. Litt fomlete hender da jeg skulle åpne boksen, og den spratt mot meg i det samme jeg fikk opp lokket. Like fomlete reagerte jeg brått og gæ’ærnt sånn at jeg veltet koppen med kakao slik at kakaoen rant utover kjøkkenbenken og på vei ned mot gulvet. Jeg reagerte nok en gang instinktivt ved å presse kroppen mot benken for å hindre at det rant ned, med det resultatet at skjorten ble gjennomvåt av kakao og at jeg samtidig klarte å snurre kniven som jeg hadde brukt til å skjære opp rundstykket, slik at denne var på vei ned mot føttene mine med eggen rett ned. En feberredning fikk tak i kniven på vei ned, dessverre i selve knivbladet, som igjen medførte et kutt i tommelen og dertil hørende blødning.
Omtrent i samme øyeblikk som blodet begynner å renne, kjenner jeg at det å prøve å stoppe en kopp med glovarm kakao med magen neppe var særlig lurt, og at det nok kommer et lite brannsår her.
Lettere fortumlet tar jeg meg til magen med samme hånd som jeg holder kniven i, hvorpå blodet fra tommelen renner ned på skjorta, og resten av kakaoen nedover kjøkkenbenken sammen med makrellsølet...

Siste oppdatering : Alt sølet er tørket opp og vasket bort, og jeg tok et par knekkebrød i stedet for rundstykker til frokost. Tror jeg klarer meg uten synlige brannskader også. Men, flekken på skjorta forsvinner ikke, og det blir neppe noen tur i varmtvannsbassenget på badet i dag.

Erik75 - Ikke medlem lenger2014-08-29 13:24

Har fått tips om Nylonvask.

Andre tips tas også imot med takk.

Nixita2014-08-29 13:34
Antall innlegg: 4724

Klarer bare ikke stoppe å le :)))

Har bare et preventivt tips: Kjøp kjøkkenforkle, eller i det minste ikke bruk yndlingsskjorta sammen med makrell i tomat boksen :)

Gryteklut - Ikke medlem lenger2014-08-29 13:34
Antall innlegg: 49

Farg skjorta svart.

Randien2014-08-29 13:56
Antall innlegg: 64

Synes jeg ser det - synet av deg som fomler er lattervekkende ! Bare ler og ler - herlighet for et syn !!

Et tips: hold lokket på makrellboksen fra deg og ned i vasken eller legg et papirhåndkle over som ta imot sausen...

Kjøp deg en ny skjorte ....og bruk den andre til å tørke opp evt. makrell-søl med...

Krepsefrua2014-08-29 14:23
Antall innlegg: 2218

blod fjernes med kaldt vann, men siden du allerede har vasket den er det nok for sent, deretter skulle du ha hatt Zalo på og latt skjorten ligge med det på en times tid og så vasket den, tror ikke du får bort den flekken nå dessverre

bris12014-08-29 16:34
Antall innlegg: 2601

Hvor stor er en diger flekk? Kan du ikke bare applikere ei nusselige lita katt, en sjiraff dersom sausen rant litt nedover eller en flodhest dersom flekken virkelig er DIGER ;-))

Erik75 - Ikke medlem lenger2014-08-29 16:46

Takker for alle gode råd og byr på latteren som følger med.

Har nå kjøpt en fancy flekkfjerner på rosa flaske og greier, så da får vi se om det hjelper.

kuami2014-08-29 17:09
Antall innlegg: 586

Bruk vest eller genser over skjorten, evt et oppsiktsvekkende slips!

sony2014-08-29 17:12
Antall innlegg: 16

Gisper av latter og tenker at dette må ha vært en "blåmandag" eller fredag den 13. og får VELDIG tydelige bilder i hodet av denne hjemmeulykken. Håper resten av dagen går betraktelig bedre for deg ! :-)

rbm2014-08-29 18:14
Antall innlegg: 859

Alle flekker...med TOMAT etc....kan du prøve å fjerne ved å røre ut VANISH-pulver i vann GNI på flekken, la dette virke i en time eller to...gjenta til flekk er borte! Har fjernet et glass rødvin som ved et GRUSOMT uhell ble sølt på en hvit dongerijakke på denne måten!!

ljusnan2014-08-30 10:56
Antall innlegg: 175

Kaldt vann funker. Før du gjør noe annet.

auau2014-08-30 13:56
Antall innlegg: 41706

- og flyr en svart katt over veien foran deg: spytt tre ganger i veibanen før du kryssser kattens bane. Det fjerner ikke flekker av noe slag, men skal (liksom) verne mot alskens eventuelle ulykker.

Ploppa - Ikke medlem lenger2014-08-31 09:13
Antall innlegg: 251

Ja alltid kaldt vann først. Jeg lærte av min mor, gni inn surmelk på flekkene og la det ligge. Vanskelige flekker tar surmelk. Billig og effektivt. Hvorfor surmelk? Jo det er enzymene som løser opp.

Jensine1 - Ikke medlem lenger2018-01-17 19:30
Antall innlegg: 1984

Om man søler mel på teppet, og glemmer det, slik at det blir sur lukt i huset. Så kan man bruke sitronoppvaskmiddel, og gni inn teppet med en vætet klut av dongeribukse. Eddik kan føyes til. Deretter lar man dette tørke under tørkepapir i ca ett døgn.

Mira7 - Ikke medlem lenger2018-01-18 16:00
Antall innlegg: 2459

Om man tar bittelitt skyllemiddel i hendene og klapper forsiktig på strømpebuksen du har på deg, så blir det ikke noe særlig elektrisk når du har på deg skjørt/kjole!

Sprayer du innsiden av luen med litt hårspray (og lar det tørke), så blir ikke håret så elektrisk når du tar av luen!

Er du plaget med elektrisk hår, smør hendene med håndkrem, og når du nesten har smurt inn alt, klapp forsiktig over håret!

Og da, har noen et godt råd for en som føler seg veldig elektrisk?? :))

Jensine1 - Ikke medlem lenger2018-01-19 20:45

Jeg bare tulla i innlegget mitt ovenfor, om det virker , er det bare tilfeldigheter. Ja ja. sånn kan det gå - når man føler seg ovenpå

Jensine1 - Ikke medlem lenger2018-01-20 12:12

Om det der vedhenget til håndkledet har forsvunnet, det som man bruker for å henge opp håndkledet på kroken, så kan man bare klippe et hull i håndkledet på toppen ved å folde det . Og så fester man håndkledet på kroken gjennom dette hullet.

Jensine1 - Ikke medlem lenger2018-01-20 19:51

Om man skal vinne i Lotto så lønner det seg å velge ut de tallene som gir gevinst... :D

Emil19602018-01-20 19:58
Antall innlegg: 12863

;-))

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?