Spillrom
| Sjiraffen | 12 |
| Krokodillen | 1 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 13 |
Mobilspill
| Pågående | 8 722 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| Winston | 2014-10-07 17:05 | |
![]() | Hvem får fredsprisen ? Mange tips ute og går, Edward Snowden er nevnt en rekke ganger. Får han prisen så fryses vel vårt forhold til USA også. Andre tips der ute ?. | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-10-07 18:17 | |
![]() | Neimen ikke godt å vite. De siste 15 årene har man jo virkelig utvidet fredsbegrepet, så her er det nok mange kandidater de fleste av oss knapt har hørt om engang. Det er forøvrig hele 278 nominerte i år. Det høyeste antall noensinne. nobelpeaceprize.org/...io ns-2014/ | |
| Cygnus | 2014-10-07 20:34 | |
![]() | Men Snowdon tør de jo ikke, pysene, og det ville de helt sikkert våget hadde han vært russisk, eller kinesisk!! | |
| Cygnus | 2014-10-07 21:47 | |
![]() | Vel, hvis prisen ikke går til Snowdon, bør komiteen trekke seg! Jf uttalelser om verdien av Nobelpris til Ossietsky og Liao i Kina! | |
| Cygnus | 2014-10-07 21:50 | |
![]() | Ossietzky og Liu! | |
| TPB - Ikke medlem lenger | 2014-10-07 21:52 | |
![]() | Det blir vel Putin. | |
| Cygnus | 2014-10-07 22:28 | |
![]() | Ja du store, TPB! Tenk om!!! :) | |
| bearo | 2014-10-07 22:29 | |
![]() | Korleis har Snowden bidratt til fred? | |
| Cygnus | 2014-10-07 22:31 | |
![]() | Hvordan bidro Kissinger til fred? Du ser ikke poenget mitt, bearo - dissidenter fra venner versus dissidenter fra uvenner. | |
| maranello | 2014-10-07 22:34 | |
![]() | Meg... jeg er nominert....og jobber hard for en fredelig verden...i alle fall rundt meg....for å begynne med..... | |
| Cygnus | 2014-10-07 22:51 | |
![]() | Bra, maranello, det var faktisk jeg som nominerte deg - men hysj!!! | |
| bearo | 2014-10-08 01:54 | |
![]() | Tipper Kissinger fikk fredsprisen for sitt arbeid med fredsavtalen i Vietnamkrigen. Uten at eg ser relevansen. Å vere dissident bør knappast vere grunn nok til å få fredsprisen. Sjøl om den er blitt aldri så utvanna. | |
| maranello | 2014-10-08 21:38 | |
![]() | Du skal ha mange takk Cygnus.... | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-10-08 23:19 | |
![]() | bearo : I følge din logikk så er du altså imot at Carl von Ossietzky fikk fredsprisen i '35, etter at han avslørte Nazi-Tysklands hemmelige og økende militarisering og dertil hørende brudd på betingelsene i Versailles-traktaten, da? Eller mener du at fredsprisen var utvannet allerede da? | |
| bearo | 2014-10-09 00:20 | |
![]() | Det er eit ekstremt snodig resonnement. Forklar gjerne kvifor du hevder at dette er min logikk. | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-10-09 01:12 | |
![]() | Fordi du skriver "Å vere dissident bør knappast vere grunn nok til å få fredsprisen." Nå er jo listen over fredsprisvinnere full av nettopp dissidenter. Modige mennesker som har trosset sitt eget lands vilje og politikk. Navn som nevnte Ozzietzky, Lech Walesa, argentineren Esquivel o.s.v. Hva mener du så skiller Snowden fra disse? | |
| bearo | 2014-10-09 15:07 | |
![]() | Men dei er ikkje fredsprisvinnerar fordi dei er dissidentar. Alle menn er mennesker, men alle mennesker er ikkje menn. Det er ingen logisk brist. Eg meiner at Snowden ikkje har gjort noko for å bringe fred til verda. Og har derfor etterlyst grunngiving om kva fredsbringande arbeid han har gjort. Alminnelig takt og tone skulle tilsei at det er betre å replisere til eit spørsmål med eit svar på spørsmålet, heller enn oppdikta svada og nye spørsmål. | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-10-09 15:46 | |
![]() | Som det står i nominasjonen : "..the public debate and policy changes in the wake of Snowden's whistleblowing had contributed to a more stable and peaceful world order." Eller som Aftenposten skriver i sin leder 28 juni i år : "En annen markert gruppe vinnere er dissidenter som har stått opp mot makten i sitt eget land. Disse tildelingene er blant de stolteste i Nobelprisens historie. Carl von Ossietzky, Andrej Sakharov, Lech Walesa, Desmond Tutu og Liu Xiaobo er lysende eksempler på enkeltmennesker som med stort mot har protestert mot myndighetsovergrep. Historien har gitt dem rett." www.aftenposten.no/m...20 422.html Eller som Dagsavisen skriver i sin leder 1 juli : "Å tildele Nobels fredspris til Edward Snowden vil sende et signal om at maktmisbruk er uakseptabelt, også når det foregår i demokratiske land." www.dagsavisen.no/ny...os t_302699 Flere begrunnelser kan du lese her : www.dagbladet.no/201.../3 4023902/ www.dagbladet.no/201.../3 4385660/ www.japantimes.co.jp...Da RGRaLUXh www.salon.com/2013/0...ac e_prize/ O.s.v. O.s.v... Det ligger masse ute på nett hvis du vil lese mer. Personlig har jeg ingen sterke meninger om hvorvidt han bør få prisen, men de avsløringene han har kommet med om NSAs overvåking har overgått fatteevnen til de fleste av oss. | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-10-09 16:04 | |
![]() | ..og siden jeg regner med at du godtar dette som et fullgodt svar på ditt spørsmål "Korleis har Snowden bidratt til fred?", så er jeg spent på hvordan du mener Snowden skiller seg fra f.eks. von Ossietzky. | |
| JamesO - Ikke medlem lenger | 2014-10-09 17:09 | |
![]() | Dess mere udemokratisk regime, dess større rimelighet er det at dissidenter i disse regimer mottar fredsprisen. Udemokratiske regimer er en klart større trussel for fred mellom stater enn demokratiske regimer. Det er stor forskjell på det å være nasjonal dissident i frie demokratiske land som USA, Norge, Tyskland sammenlignet med f.eks. Kina, Russland og diverse enevelder. | |