Spillrom
| Sjiraffen | 14 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 14 |
Mobilspill
| Pågående | 8 631 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| pellkjell | 2015-06-07 17:24 | |
![]() | han - hun -hen www.aftenposten.no/m...46 753.html Er dette en viktig politisk sak? Bør vi hive oss rundt å si/skrive hen heretter? | |
| Cygnus | 2015-06-07 17:32 | |
![]() | Det synes jeg folk må bestemme selv - mange ville føle det er rart. Jeg har ennå ikke kommet til en konklusjon. | |
| GreteSB | 2015-06-07 17:36 | |
![]() | Jeg er sikkert gammeldags, men for meg blir det rart og neppe noe jeg kommer til å bruke før jeg må. | |
| Emil1960 | 2015-06-10 13:35 | |
![]() | Hen ? Trodde det var HIN jeg , og ja, vi har minst tre kjønn, så dette må vi få opp i dagen ! | |
| auau | 2015-06-10 15:13 | |
![]() | Det har greid seg med hun og han hittil i verden. Tror det er greiest å fortsette med de to pronomene, jeg. Enig med GreteSB | |
| Emil1960 | 2015-06-10 15:29 | |
![]() | Sorry. ...men sånn er det bare ikke , og har vel egentlig ikke vært sånn heller, men det er bare det vi er vant til...tenk alt folk ikke turde å stå fram med tidligere pga.skam og hetsing ...på tide å våkne kanskje? !! | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2015-06-10 16:11 | |
![]() | Dette tipper jeg går seg til på sikt, helt av seg selv. I likhet med det meste annet av ord og uttrykk som endrer seg med tiden. | |
| Neivel - Ikke medlem lenger | 2015-06-10 16:51 | |
![]() | Bruken av hen forutsetter at man har et nokså personlig kjennskap til den aktuelle personen. Og hen ville bare være aktuelt å bruke når vedkommende blir omtalt, ikke når man har personlig kontakt med hen/han/hun. Storm i et vannglass. | |
| Emil1960 | 2015-06-10 16:58 | |
![]() | IDENTITET er vel det viktigste her...greit å føle seg hel i mengden av "båser"...så folk vet hvem du er !!!!! | |
| Neivel - Ikke medlem lenger | 2015-06-10 17:13 | |
![]() | Når jeg snakker med folk, bruker jeg verken han eller hun, men du, eller navnet til vedkommende. | |
| AaseB | 2015-06-10 17:44 | |
![]() | Enig i det, Neivel. Men dette gjelder vel de gangene vi snakker _om_ folk. Og i tilfellene vi er usikre kunne et hen være greit å ha. Det er ikke alltid folk definerer seg som det kjønnet de med første øyekast ser ut til å være, og det bør vi andre nok like godt venne oss til. Dette er svært vanskelig for en del mennesker, og vi kan håpe på mer åpenhet framover. Jeg kan gjerne venne meg til å bruke pronomenet hen. Når det gjelder mennesker er en hel haug med egenskaper viktigere for meg enn hvilket kjønn de er av. | |
| helen71 | 2015-06-10 17:56 | |
![]() | Kjenner personlig en transperson, vedkommende sier at er det noe som er ille så er det å bli omtalt som hen. Syns det er veldig upersonlig og fremmedgjørende. | |
| Neivel - Ikke medlem lenger | 2015-06-10 18:26 | |
![]() | Men denne personen er vel ikke selv til stede når andre omtaler ham/henne/hen? Hvordan kan det da virke "fremmedgjørende" Synes problemstillingen virker oppkonstruert, og at noen tillegger selve språket mer makt enn godt er. | |
| Cygnus | 2015-06-10 18:29 | |
![]() | Det er sjelden en hører seg selv bli omtalt. Men vitsen med hen forsvinner vel egentlig dersom han og hun eksisterer - bare hen ville vært greit. Mange språk har kjønnsløse 3 person entall pronomen - deriblant, trur eg, finsk. | |
| Emil1960 | 2015-06-10 21:38 | |
![]() | Altså. ..er det noen her som VET hva de snakker om ?? Det er utrolig viktig å tilhøre /være seg sjøl...noe andre tar for gitt ! Man havner ofte i situasjoner hvor man blir omtalt som noe man ikke er....og det er ikke hverken morsomt eller livgivende ! | |
| Cygnus | 2015-06-10 22:28 | |
![]() | Men Emil, det forstår vi - det jeg (vi) mente, var at hvis du står der så sier vanligvis ikke noen 'hun' om deg - eller 'han' for den saks skyld, fordi vi vanligvis henvender oss til hverandre med du eller navn. Men, som sagt, å spesifisere kjønn når en snakker OM noen, er ikke nødvendig, så 'hen' ville vært lurt slik. | |
| Emil1960 | 2015-06-11 10:22 | |
![]() | Både hen og hin er ok for meg ! Men et eks.på at man blir omtalt som kjønn og ikke bare ved navn : Legesekretæren : Doktor, det står en ung DAME her og venter på deg ...tja, da kan man bli både sint og frustrert ! | |
| Neivel - Ikke medlem lenger | 2015-06-11 10:34 | |
![]() | I praksis er det vanskelig, ofte umulig, å unngå slike situasjoner. Hvordan skulle f.eks denne legesekretæren kunne vite at "damen" ikke selv så på seg som dame? Jeg tror kanskje de opp gjennom livet har slitt med langt større utfordringer enn tiltaleformer. | |
| Emil1960 | 2015-06-11 10:46 | |
![]() | Jo , men det er vel ikke sekretæren som sliter, det er vel heller den personen som blir utsatt for dette ! Opplysninger og oppdateringer er vel noe som forhåpentligvis kommer sterkere på banen etterhvert ! | |
| Cygnus | 2015-06-11 11:11 | |
![]() | Neivel mente selvsagt ikke at legesekretæren slet! Men påpekte at hen ikke kunne vite at den personen som sto der ikke hadde dameidentitet. | |