Spillrom
Sjiraffen13
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede13
Mobilspill
Pågående8 582

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
pellkjell2015-10-02 11:44
Antall innlegg: 364

Hva sier du?
Stein Erik Hagen står fram som homofil.
Who cares? sier jeg.

Hva sier du?

Erik75 - Ikke medlem lenger2015-10-02 11:47
Antall innlegg: 11608

Jeg tenker at det at folk tenker "who cares" er et særs godt tegn på hvor akseptert dette er i dag sammenlignet med bare et par tiår siden.

trud2015-10-02 12:20
Antall innlegg: 7388

Det er gammelt nytt at han er homofil - agurknytt ...
Homofili er ikke noe man velger - det er vel kanskje snakk om kromosoner her?? Svake og sterke.....

AaseB2015-10-02 14:02
Antall innlegg: 8147

Ærlig talt, å stå fram som homofil er vel hverken en sensasjon eller spesielt nå for tida. Det er vel mer merkelig at han ikke har gjort det før, siden de fleste har vært klar over det. Ser at han skal prøve å dra litt seere til Skavlan i kveld på det, men jeg synes nok temaet var litt tamt som lokkemiddel.

ave - Administrator2015-10-02 14:07
Antall innlegg: 4987

Det er da nok av fordommer mot homofili fortsatt, så jeg applauderer at en profilert mann "står" fram med det som har vært en halvoffentlig hemmelighet.

Man skal ikke kimse av signaleffekten det har.

pellkjell2015-10-02 15:01

utavskapetgreiene bidrar bare til å sinke "normaliseringsprosessen" . Folk flest har et uproblematisk og fordomsfritt forhold til homofili.
De som fortsatt sliter med fordommer vil en nok ikke klare å "omvende/tilvenne" uansett.

AaseB2015-10-02 15:02

Kanskje han appellerer til en liten gruppe mennesker i en viss aldersgruppe og i et visst samfunnslag, men det er ikke altfor mange "vanlige" folk som identifiserer seg med ham. Tror jeg.
Jeg så akkurat nå den undersøkelsen som viser at bare halvparten av nordmenn synes det er viktig at man skal få som åpent homofil. Og jeg (som lever i et småsamfunn, pellkjell) ble ganske så overrasket at det er slik. Det blir jo stadig færre konservativt kristne mennesker i landet, så jeg må si jeg lurer på hvilken begrunnelse resten av denne halvparten har.

Niillas2015-10-02 15:35
Antall innlegg: 6024

kjellpell: Folk flest har et uproblematisk og fordomsfritt forhold til homofili.

Tja - på overflata kanskje, men heile diskusjonen i samband med kyrkjemøtet no syner vel at det er ein god del som ikkje har et uproblematisk og fordomsfritt forhold. Ein kan meine kva ein vil om Hagen, men eg trur alle som sår fram, gjer det lettare for andre å vera opne. Slik sett er det positivt. Det er vel framleis slik at det er vanleg å rekne folk som heterofile dersom dei ikkje seier klart ifrå om noko anna. Det er ikkje mange tiåra sidan dette var tabubelagt og i strid med norsk lov. Kor langt vi eigenleg er komne, trur eg det kan vera vanskeleg på seia noko sikkert om. Og di fleire som seier frå, di lettare blir det for andre.

Nixita2015-10-02 17:14
Antall innlegg: 4724

Det er da fortsatt mange som viser direkte, eller gjennom dårlige spøker at de har problemer med å forholde seg til homofile. Så all ære til Hagen som nå står frem!

Neivel - Ikke medlem lenger2015-10-02 18:10
Antall innlegg: 85

Ifølge Hagen selv stemmer det visst ikke helt at han er homofil. Derimot er han bifil. Og det var både ekskona Mille-Marie og hans familie ellers klar over.

pellkjell2015-10-02 19:09

sniillas: ".....vanleg å rekne folk som heterofile dersom dei ikkje seier klart ifrå om noko anna."

Ikke uenig i det, men i hvilke sammenhenger er det viktig å vite om en persons legning? Ikke særlig mange........ i skrivende stund kommer jeg bare på en; når du er på sjekker`n.

Legning? spiller det noen rolle?????

Niillas2015-10-02 19:32

Eg vil tru det er viktig for ein person at han/ho blir oppdfatta som denhan/ho er. Ei usynleggjering av minoritetar er det motsette av naturleggjering, spør du meg.

Emil19602015-10-02 20:10
Antall innlegg: 12863

Åpenhet er alfa og omega. ....samme hva , det vil ALLE alltid score mest på...ikke minst for seg selv , alle bare er den man er !!!!!

pellkjell2015-10-02 20:15

Det er da ikke snakk om usynliggjøring. Naturliggjøring derimot. Den stadige utavskapetgreia er med på å sinke nettopp dette, mener jeg.

Og ja, det viktigste er å oppfatte en person for det han/hun er/gjør/sier/osv, legningen er underordnet og uvesentlig pluss lite interessant i de aller fleste sammenhenger.

Niillas2015-10-02 20:36

Legninga er ein del av heile mennesket. Dersom det å vera homofil er noko som ikkje skal nemnast anna enn i sjekkesaamnhengar, her eg vanskeleg for å skjøne korleis eit samfunn skal kunne vera ope for å oppfatte homofili som noko sjølvsagt og naturleg. Det vi ikkje kjenner personleg, har vi ofte eit noko abstrakt tilhøve til. Eg veit t.d. at det å få vita at vener og kollegaer og andre i samfunnet er homofile, har vore viktig for ein del prestar og fått dei til å endre syn på homofilt sambuarskap. Dette gjeld t.d. tidlegare biskop i Nord- Hålogaland, Ola Steinholt, som frå å vera motstandar utvikla seg til å bli ein viktig forkjempar for homofile i kyrkja. Det hadde han aldri vorte dersom folk han kjende, ikkje hadde 'stått fram'. Korleis skal vi kunne aksepteer noko vi ikkje veit kva er? - Ei anna sak er at ein tek brodden av alle vondsinna rykte om ein sjølv går ut - og slike har det ikkje mangla på når det gjeld Hagen. Eg høyrde i dag på radio at han vart utsett for forsøk på pengeutpressing i 2003. Eit samfunn der vi veit om mange som er homofile av di dei sjølve er opne, er den beste garantien for at slikt ikkje skal kunna skje igjen.

Cygnus2015-10-02 21:01
Antall innlegg: 44845

Kunne ikke vært mer enig, Niillas - ens legning er ikke bare et sjekketema! Men hvis en skal være velvillig, antar jeg at pellkjell ikke mente det helt slik. Iallefall er det viktig med både åpenhet og naturlighet.

AaseB2015-10-02 21:11

Finnes ordet forplantningsøyemed, tro? Om det gjør, er det vel kun i slike tilfeller at kjønn og legning er viktig.
Jeg vet ikke om noen andre sammenhenger der det er avgjørende.

pellkjell2015-10-02 21:31

gi meg sammenhenger hvor kjennskap til legning er vesentlig, niilas!

Nixita2015-10-02 21:38
Antall innlegg: 4724

Vel, om jeg plutselig en dag skulle flyttet sammen med en dame, uten å si noe på forhånd, hadde ikke det gått ubemerket hen... Så naturlig er det bare ikke for folk flest!

pellkjell2015-10-02 21:45

tipper dine nærmeste hadde visst om legningen din, eller hva?
men oute i media?

Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?