Spillrom
Sjiraffen | 21 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 21 |
Mobilspill
Pågående | 8 585 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Cygnus | 2019-12-19 23:42 | |
![]() | Norsk jul Hva er norsk jul, tro? | |
kuami | 2019-12-20 00:39 | |
![]() | Det begynner, heldigvis, å bli mange ulike typer norsk jul. | |
Aran - Ikke medlem lenger | 2019-12-20 04:58 | |
![]() | "Heldigvis " å bli mange ulike typer norsk jul ? Hvorfor heldigvis ? Og hva slags andre typer norsk jul sikter du til kuami ? | |
Cygnus | 2019-12-20 09:55 | |
![]() | Men hva ER norsk jul? Jeg spør fordi noen i en annen tråd hevdet at de var den eneste ordspiller som ‘ikke feiret norsk jul’. Og da skjønte jeg at jeg ikke visste hva som menes med ‘norsk jul’. Er f eks min sekulære (lysfest) jul norsk eller ei? Jeg er jo (mest) norsk av nasjonalitet! | |
auau | 2019-12-20 12:00 | |
![]() | Norsk jul for meg: Glede Nær familie samlet Snø som dekker skog og fjell Kuldegrader Varme inne Juletre - norsk gran - tenk på den duften! Tilleggsduft fra ribbe, surkål osv Levende lys, gang rundt treet, gaver under God jul, alle sammen! | |
Cygnus | 2019-12-20 12:09 | |
![]() | God jul, auau! Ja den duften av gran er fantastisk! | |
Emil1960 | 2019-12-20 14:35 | |
![]() | Helt enig med auau ! | |
kuami | 2019-12-20 16:37 | |
![]() | Tradisjonell norsk jul er med familie og spesielle typer julemat, juletre, nisser/pynt, snø etc. Vegan/vegetarmat er vel fortsatt ingen tradisjon. Og hva med utvidet gjesteliste? Fint at noen inviterer helt ukjente til julemiddag. Hvit jul er det jo heller ikke overalt. Noen reiser utenlands for å slippe tradisjonsjul, andre arrangerer jul for vanskeligstilte grupper. Jeg synes det er fint at man åpner for andre typer feiring som kanskje er mer inkluderende. Gaver har vært en for stor del av julefeiringen (jr alle avisinnlegg om de som ikke klarer så store utgifter el må be om hjelp). Nei, jeg er ikke mot gaver, men mot at voksne som har "alt" får enda mer og at barn får masse unyttig. | |
kda | 2019-12-20 17:02 | |
![]() | Enig med deg, kuami. Norsk jul for meg handler mest om kjærlighet og varme, om å tenne lys i en mørk tid og være sammen med nære og kjære og også glede noen som ikke har så mye. Jeg avskyr gavehysteriet som handelstanden pisker opp hvert år! | |
Ordputter - Ikke medlem lenger | 2019-12-20 17:54 | |
![]() | Jeg hater at vi priviligerte nordmenn bruker så vanvittig mye penger på gaver. Hovedbudskapet med julen forsvinner fort i gavemaset. Ja, det er NORSK jul på sitt verste. Jeg har ikke feira jul på den måten siden jeg var ung (18-19 år gammel). Jeg gir kun gaver til de som trenger det; Ikke "pliktgaver" til de som har alt. For meg gir det bare en tom følelse. | |
Cygnus | 2019-12-20 18:09 | |
![]() | Ja er enig om gavene/hysteriet- selv om jeg elsker å gi presanger! Og aller verst: nå vil omtrent alle over 9- 10 ha penger!! | |
kda | 2019-12-20 19:58 | |
![]() | Huff penger til en 10-åring! Hvor er sjarmen? ... og varmen? | |
Cygnus | 2019-12-20 20:29 | |
![]() | Ja det er utrolig ekkelt, men hva skal en gjøre - de sparer til store ting osv!! | |
Ordputter - Ikke medlem lenger | 2019-12-20 21:11 | |
![]() | Hm, tror ikke det er helt sunt for barn å tenke sånn. Tror vi er på vei mot et kaldere samfunn ja. | |
Ordputter - Ikke medlem lenger | 2019-12-20 21:27 | |
![]() | Jeg fikk vanvittig masse gaver som barn. Drøssevis av tanter og onkler som hadde store og voksne barn. Spilte ingen rolle hva jeg fikk, for jeg husker at jeg følte stor glede over at de tenkte på meg. Spesielt en tante som hadde en voksen datter i England; da fikk jeg engelsk godteri! Pengegaver? Nei, heldigvis ikke. | |
Cygnus | 2019-12-21 01:10 | |
![]() | Men hvis du hadde barnebarn, ordputter? Litt vrient å stå på krava alltid mht prinsipper! | |
Ordputter - Ikke medlem lenger | 2019-12-21 11:08 | |
![]() | Nei, skjønner jo at de fleste følger strømmen; og at det er vanskelig å bryte et mønster. Bare så synd at den "Julestrømmen" i vår overpriveligerte lille hjørne av jorden går helt feil vei. Vi er blitt for materialistiske egentlig. Det må en type bevissthet til for å snu den strømmen, og det har ikke det norske folk særlig forståelse av ser det ut som. | |
Cygnus | 2019-12-21 13:44 | |
![]() | fritanke.no/reportas...l/ 19.11000 | |
Nixita | 2019-12-21 17:13 | |
![]() | Takk Cygnus, interessant. | |
kuami | 2019-12-22 16:40 | |
![]() | Cygnus: Ja, barna får alt de ønsker seg i løpet av året, så da blir det få ønsker igjen til jul. Sånn sett er penger nesten bedre, da kan de samle opp til en større ting enn masse småfjas som ikke blir bruk, dessuten kan man jo legge litt føringer på pengegaver- "et bidrag til nytt ... eller lommepenger i ferien".. til kjøretimer etc". Evt. kan man forsøke å gi en gave a la " dagstur med bestemor til...". Selv har jeg gitt bort gavekort på barnevakt, lunsj med meg, klippekort på middager. | |