Spillrom
| Sjiraffen | 14 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 14 |
Mobilspill
| Pågående | 8 582 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| LilleLaila | 2021-04-01 12:14 | |
![]() | Hvorfor feirer vi påske? Mange feirer påske uten å tenke på høytidens opphav. Fortell hva du legger i påsken og løs denne gåten: Hvor stammer dette latinske utsagnet fra "Quod scripsi, scripsi", og hva det har med påsken å gjøre? | |
| Cygnus | 2021-04-01 12:25 | |
![]() | Pilatus! Men den kristne påsken - selv om den selvsagt har sitt eget innhold - bygger også på en tidligere europeisk vårfestival hvor den nye våren ble feiret (jf gudinnen Eostre som ble feiret da og har gitt navn til det engelske navnet for påske, Easter), og også den jødiske høytiden Pessach. | |
| LilleLaila | 2021-04-01 12:29 | |
![]() | Rettelse: Pesach. Har nemlig en jødisk kalender hengende her pirk, pirk. Ellers regnet jeg med du tok den latinske der ja, Cygnus. (Se også hva jeg skrev om at du ikke er noen "gammel kjerring") :) og quod scripsi, scripsi ;) Håper flere henger seg på, Dette var den grundige første utlegningen hehe | |
| Cygnus | 2021-04-01 12:39 | |
![]() | Ooops! Du har helt rett - snek seg inn en s! | |
| LizzyLizzy - Ikke medlem lenger | 2021-04-01 12:45 | |
![]() | Stor bokstav etter komma, Laila? | |
| LilleLaila | 2021-04-01 13:02 | |
![]() | Opps, LizzyLizzy, slip of the finger. Takk for rettelsen :) | |
| GloriaM | 2021-04-01 15:59 | |
![]() | Ingen flere som vil skrive om hvorfor vi feirer påske? | |
| TrixiBell - Ikke medlem lenger | 2021-04-01 16:32 | |
![]() | Quod scripsi, scripsi - Latin for "What I have written, I have written". (wiki). Det er hva jeg fant ;-) Legger til at min favorittsalme er "Deg være ære". Storslått, mektig. | |
| TrixiBell - Ikke medlem lenger | 2021-04-01 16:33 | |
![]() | Pontus Pilatus sa det. | |
| Cygnus | 2021-04-01 16:46 | |
![]() | Trixi, da, jeg sa jo det for lenge siden! Pilatus altså! | |
| GloriaM | 2021-04-01 16:49 | |
![]() | Så bra, Trixi. Ja, Pontius Pilatus sa det til "de skriftlærde" etter at de hadde refset ham fordi han skrev: INRI på korset, som betydde; Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum (Jesus fra nasaret jødenes konge). Da ropte de hyklerske prestene: Skriv heller at han sa han var jødenes konge, hvorpå disse bevingede ord fra Pilatus ble uttalt. Det jeg skrev, skrev jeg. Litt aritg da. Du ser det på alle krusifikser INRI | |
| TrixiBell - Ikke medlem lenger | 2021-04-01 16:54 | |
![]() | Cygnus: ups, så ikke det. Ble så opptatt av å finne ut av latinen :-) | |
| Barmen - Ikke medlem lenger | 2021-04-01 17:13 | |
![]() | Påsken feirer vi fordi Jesus ble hengt på korset. Faktisk så kan jeg bibelhistorie. Palmesøndag var Jesus ferdig med denne vandringen sin, og ble ønsket velkommen i Jerusalem med noen palmebladet. Skjærtorsdag spiste Jesus sitt siste måltid med disiplene sine. Fredag ble han hengt på korset. Men så spratt han opp til himmelen femti dager seinere, falt ned igjen som en brennende busk. | |
| LilleLaila | 2021-04-02 11:08 | |
![]() | Hm, Barmen, ja det begynte jo bra. Men er enig med Cygnus i at ikke alle feirer kristen påske. Jødene feirer jo påske (pesach) til minne om utgangen av Egypt. Hadde vært gøy å høre flere :) | |
| Cygnus | 2021-04-02 16:42 | |
![]() | Ikke påske men vårfestival er i alle fall den indiske HOLI (der hvor de kaster farvepulver på hverandre) | |
| Aran - Ikke medlem lenger | 2021-04-02 23:36 | |
![]() | Har tenkt veldig mye på Jesus på korset og oppstandelsen jeg. Tror det er noe jeg har spekulert mest over i livet. Ikke så mye de siste 10 årene, men før det. F.eks. har jeg tenkt tanker og spurt om en hel masse, som feks. Hvor vondt hadde Jesus det er på korset. Naglene ble vel spikret tvers gjennom hånda og gjennom beina. Bare å tenke på det får det jo til å grøsse. Dette var vist en vanlig henrettelsesmetode på den tiden, det å nagle folk til et kors, og så døde de korsfestede etter noen dager, kanskje fordi de ikke fikk puste da kroppen sank ned av utmattelse og luftveiene stengtes når det hengende hodet hang med haka på brystet. Men jeg antar at Jesus hadde spesielle evner til å kunne motstå og unngå smerte..... | |
| Cygnus | 2021-04-03 00:10 | |
![]() | Men der tar du jo teologisk feil, aran - vitsen (i følge bibelen) var jo nettopp at Jesus skulle LIDE og DØ. For menneskene. Det er veldig grotesk, men sånn er det beskrevet. | |
| LilleLaila | 2021-04-03 00:14 | |
![]() | Da var vel hele vitsen borte med lidelse, totalt meningsløs tolkning, mener nå jeg. Hvis man tror på at han var sant menneske da han var her på jorden ... dessuten tror jeg at den største lidelsen var at Gud vendte ham ryggen | |
| Aran - Ikke medlem lenger | 2021-04-03 00:14 | |
![]() | ? Er jo enig i det du sier om Jesus relatert til bibelen, men når du sier jeg tar feil, så er det merkelig. | |
| Cygnus | 2021-04-03 00:17 | |
![]() | Du sa at J sikkert hadde spesielle evner så han kunne unngå smerte. Det må jo være feil fra et teologisk/bibelsk perspektiv. | |