Spillrom
Sjiraffen12
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede13
Mobilspill
Pågående8 591

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
bladfyken - Administrator2021-05-10 21:44
Antall innlegg: 645

Den gode debatten. Og den dårlege.
Først: Dette innlegget er skrive på eigne vegner, og ikkje som ein fellesuttale frå spelvertane. Det same gjeld innlegget eg publiserte før i dag, og som er utgangspunktet for denne kommentaren.

I ettermiddag kom eg med følgjande "korreks" i covid 19-tråden:

«Så, så ... Pust med magen, kjære dykk!

Kan vi vere samde i at omgrepet "mellomlang sikt" ikkje er utprega vellukka eller tydeleg, men at det helller ikkje er så innmari problematisk og forvirrande? Det må då finnast viktigare ting å ase seg opp over ... ;-)»

Bakgrunnen for kommentaren var at eg syntest diskusjonen hadde kome inn i eit usakleg og ufruktbart spor – og det står eg ved. Debatten starta med at Aran viste til ein artikkel på Dagbladet.no som handla om dagens avgjerd om å skrote Astra Zeneca- og Janssen-vaksinane. Kardinalfeilen Aran då gjorde, og som han vart prompte angripen for, var å omskrive den aktuelle perioden med moglege alvorlege biverknader frå to veker til «mellomlang sikt».

Eg er heilt samd i at omgrepet «mellomlang sikt» er temmeleg ubrukeleg. Kanskje kan to veker vere mellomlang sikt, men det kan like gjerne vere ein månad eller eit år. Aran erstattar altså ein heilt konkret tidsramme med ein ullen tidshorisont som i bunn og grunn ikkje er noko anna enn ein kvasi-intellektuell floskel.

MEN: Einkvar som har følgt med i vaksinedebatten, forstår med ein gong at den «mellomlange sikta» som Aran snakkar om, må vere dei aktuelle to vekene. Og om nokon skulle vere det minste i tvil om kva han eigenleg meiner, er det berre å trykkje på lenken og lese artikkelen. Om ein då framleis ikkje forstår at Arans «mellomlange sikt» er to veker, må ein mesta ha medvite tungt for det.

Eg har full forståing for argumentet om at dette er ei særs viktig sak, og at ein difor må vere mest mogleg korrekt med fakta. Men eg kan ikkje forstå at Arans «mellomlange sikt» på nokon som helst måte kan forstyrre forståinga av kva den viktige vaksinedebatten handlar om.

Det eg tvert om er redd for, er at ein høglytt debatt om «mellomlang sikt» er ein relevant omskriving av to veker, vil skugge for dei viktige spørsmåla. Eg meiner at det ikkje er floskelomgrepet til Aran som er det mest tilslørande her, men snarare den ørkeslause, utropsprega «debatten» om omgrepet.

Eg er dessverre brennsikker på at om kven som helst andre enn Aran her inne hadde kome til å skrive «mellomlang sikt» i denne samanhengen, så hadde det ikkje ført til anna enn lett irriterte rykkingar i augebryna hos somme av oss – meg sjølv inkludert – men eg har vondt for å tru at nokon hadde gidda ta tastaturet fatt for å kverulere mot det.

Det er rimeleg stort sannsyn for at Aran og eg er diametralt usamde om det aller meste her på jorda, men eg står hardt på at han må få motstand på sak og ikkje på floskelspråket sitt eller andre irrelevante stilmoment. Ta ballen, ikkje mannen, er de snille.

Korkje fjesboka eller VG-kommentarfeltet bør vere noko førebilete for korleis ein fører gode, saklege og givande debattar. Tenk om vi kunne bli noko betre!

Til slutt: Eg set pris på alle slags kommentarar til dette innspelet og vil bruke dei til å vurdere om eg skal halde fram som spelvert. Er folk flest usamde med meg, så trekkjer eg meg meir enn gjerne attende. Eg har ikkje tenkt å sitje i denne posisjonen eitt sekund lenger enn at eg opplever å ha tillit frå dykk som held til her inne.

Cygnus2021-05-10 21:49
Antall innlegg: 44845

Du og Ave har stor tillit, det er jeg helt sikker på. Og så håper jeg du kan ta med i betraktning at vi har en en raus porsjon slitasje med oss som kanskje gjør oss - meg - litt spissere enn vi burde være.

Alina19602021-05-10 22:02
Antall innlegg: 1675

Dere spillverter har også min tillit.

Nissetassen - Ikke medlem lenger2021-05-10 22:20
Antall innlegg: 302

Jeg har lovet meg selv å ikke kommentere. Men nå bare MÅ jeg. At det er nettopp Aran som skriver dette er nok til å provosere, ja dessverre.
Hvis det er sånn at vi ikke klarer mer av hans skriverier, særlig når temaet er krevende nok i seg selv... , så er kanskje det beste å fullstendig la være å falle for fristelsen til å MÅTTE sette ham på plass. Vi vet jo alltid hvor det ender; og det er slitsomt. La ham få uttrykke seg, og la være å responder!
Jeg er 100% enig med din tankerekke bladfyken.
Nå må vel Forumet snart lære, og ikke gjøre skriveriene til Aran til hovedfokus. Jeg har vært med på karusellen selv, og skjønte (omsider) at den karusellen stopper aldri hvis ikke ALLE bestemmer seg for å ikke være med på den. Det er fullt mulig å ta det valget. Vil så gjerne beholde bladfyken og ave.

auau2021-05-10 22:24
Antall innlegg: 41604

For all del, bladfyken, du er klar i tanke og uttrykksmåte og et funn som "spelvert" (flott ord for den som er glad i nynorsk, bl a meg!), sammen med Ave. Håper dere ikke sliter dere ut og går lei. Dere er noe av det beste som har hendt Ordspill siden jeg ble bruker her inne.

cop333 - Ikke medlem lenger2021-05-10 22:29
Antall innlegg: 252

Tilliten er på plass.
Det betyr ikke at alle er enige i alt, for å si det slik.

Det blir vanskelig å kommentere her uten å bruke navn. Men som Cygnus er inne på; her er det snakk om slitasje over flere år. Gjengangersaker med stikkord som: Aran, utdannelse, "jeg vet, dere vet ikke".

Jeg selv valgte (denne gangen) å ikke kommentere Arans nok en gang "meg-alene-vite"-utsagn, sitat Aran: "Dere bør lese hva jeg skriver som har peiling på hva det dreier seg om."
Men du skal vite, det klødde i fingrene.

Når Bris omtaler ham som "eksperten fra Saltdal", så dekker vel det nettopp det mange av oss flirende nikker enig til.
Noen lar seg provosere av den stadige strømmen av "ekspertuttalelser" fra Saltdal, andre flirer seg halvt i hjel. Stort sett finner du meg i den siste kategorien.

Ser ikke helt poenget i at du trekker fram fortsette/ikke-fortsette arbeidet som spillvert. Du har nettopp begynt vet du ;-), og jeg tenker at du kommer til å gjøre en god og samvittighetsfull jobb.

Torill2021-05-10 22:34
Antall innlegg: 3665

Jeg er også meget godt fornøyd med dagens moderatorer.

Aran er en forumsdebattant som tar stor plass og som mange av oss lett lar seg provosere av. Kanskje vi heller skal lære av Aran og prøve å ta litt større plass med våre egne kjepphester? Starte en diskusjon om noe vi brenner for? Diskutere ord, språk, verdensituasjonen, strikkeoppskrifter, samlivsformer.... hva som helst. Jeg går foran med et godt eksempel og starter en ny tråd med et nytt tema.

ave - Administrator2021-05-10 23:16
Antall innlegg: 4987

Dette var en god idé, stort sett alltid lettere å bidra med innspill i saker som man har et oppriktig engasjement for!

bladfyken - Administrator2021-05-10 23:25

@cop333: Grunnen til at eg poengterer spørsmålet om å halde fram eller ikkje, er at det blei relativt massive protestar då eg braut inn i covid-tråden i dag. Men den lina eg la meg på der, er den lina eg skisserer i trådstarten her, og den lina ønskjer eg å følgje. Viss ikkje gir ikkje dette noka meining for meg. Men om det er ei line som folk flest her ikkje kjenner seg vel med, så er det til alles beste at eg blir erstatta av nokon som følgjer fleirtalslina. Verre enn det er det ikkje. :-)

Med det meiner eg sjølvsagt ikkje at eg forventar at alle alltid skal vere samd med meg - på langt nær! - men at fleirtalet av forumbrukarane stort sett synest at det eg gjer, har ein viss grad av fornuft, er viktig.

Nissetassen - Ikke medlem lenger2021-05-10 23:48

Flott bladfyken. Hvorfor det ble massive protester da du brøt inn i covid-tråden; nei, det er vanskelig å forstå. Du ville jo bare få folk til å stoppe opp og tenke seg om før det tok helt av.
Må bare si noe om det med engasjement. Jeg hadde lyst til å fortelle om noe jeg brenner for. Og for noen måneder siden så gjorde jeg det, såvidt, her i Forum. Det frista IKKE til gjentakelse. Og det er også noe av grunnen til at jeg ikke uttrykker meg her mer.

cop333 - Ikke medlem lenger2021-05-10 23:51

Du uttrykker deg rett som det er, 89 innlegg til nå.

Cygnus2021-05-10 23:53

Massive protester?

Nissetassen - Ikke medlem lenger2021-05-10 23:55

Hvis du følger litt med cop333, så vil du se at jeg kun er i gjettetrådene.
Og jeg gjorde et unntak her for å si at jeg forstår bladfyken.

cop333 - Ikke medlem lenger2021-05-10 23:57

Aha, så gjettetrådene teller ikke?
Nisse 90 - Cop 74

Nissetassen - Ikke medlem lenger2021-05-11 00:01

Relativt massive protester, skriver bladfyken. Kanskje han kunne funnet bedre ord, men det er da ikke vanskelig å forstå hva han mener.
Og hvorfor skal han gidde å være "vakt" her inne med godt voksne mennesker som stadig ender i samme suppa. At det ikke gir noen mening for ham kan det vel ikke være så vanskelig å forstå ?
At han i det hele tatt gidder å prøve er jo beundringsverdig.

Nissetassen - Ikke medlem lenger2021-05-11 00:03

Fordi gjettetrådene er artige! Og der lærer jeg noe. Så det er flott at de finnes. Det er tråder som er fri for negativitet og annet grums. Ja, så enkelt er det.

Cygnus2021-05-11 00:36

Nissetassen - det jeg reagerte på var at du oppgraderte ‘relativt massive’ til ‘massive’. Men la det være, jeg er profesjonelt for opptatt av språklige nyanser.

bladfyken - Administrator2021-05-11 01:21

Eg drog nok litt for mykje på med "relativt massive protestar"; ein betre og meir presis formulering ville ha vore "relativt eintydig motstand".

bladfyken - Administrator2021-05-11 01:41

Og @Nissetassen: Takk for at du gjer unntak frå no comment-policyen din for å gi meg støtte og forståing. Det set eg eg pris på :-)

GreteSB2021-05-11 08:15
Antall innlegg: 7777

Er jeg årsaken til alt dette? :)
Altså, jeg stoler helt på at du sammen med ave vil gjøre en flott innsats her, bare så det er sagt.
Jeg ville reagert uansett hvem som kom med egne definisjoner på en så alvorlig sak og ble litt satt ut når det ble reaksjon på det må jeg innrømme.
Jeg har vært medlem her siden 2008, har vært administrator/spillvert i mange år og har stort sett holdt meg unna diskusjoner med vedkommende. Det kommer jeg nok til å gjøre i fortsettelsen også.
Det var bare det jeg ville si! Og lykke til! :)

Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?