Spillrom
Sjiraffen13
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede13
Mobilspill
Pågående8 480

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Fladda2009-06-23 20:04
Antall innlegg: 20

St.Hans feiring
Anbefaler alle å se på NRK1 i kveld. Modige gutter som bygger bål i Ålesund:)

roannima2009-06-23 20:46
Antall innlegg: 302

det var MEGAstort!

kince2009-06-23 20:47
Antall innlegg: 76

Jeg kunne tenkt meg en turnering jeg:):)

Fladda2009-06-23 20:55

Utrolig at de tør. Og vi som er foreldre er alltid like glad når St.Hans er over..

HanneH2009-06-23 23:06
Antall innlegg: 2290

Og neste år går de for verdensrekord, skal bli morsomt å se om de klarer det :)

Den gamle rekorden er også her i byen, tror den er på 37,8 meter.

Gunner2009-06-26 20:17
Antall innlegg: 27

Litt i seneste laget å kommentere i denne tråden kanskje, men siden det er en bål-tradisjon,- så blir det jo sikkert en begivenhet neste år også. :)

Som halvt Sunnmøring, å har bodd i Ålesund i noen år, så syns jeg det er veldig hyggelig å høre.

Som HanneH skriver, så er rekorden på hele nesten 40 meter.

Bygd i pyramide-form av euro-paller. Meget imponerende!!

Det var "alle" fiskemottak i hele distriktet som savnet sine paller i tiden foran St. Hans, eller Jonsok som det også/ helst heter på de trakter

-"Slinningsbålet er et sankthansbål som årlig blir laget på Slinningsodden i Ålesund for å så bli brent på sankthansaften. Bålet bygges hovedsakelig av paller.

Tradisjonen med bålet er gammel og strekker seg hundrevis av år tilbake og på den tida var det flere store sankthansbål som befant seg blant annet rundt omkring i Ålesund. Bålet bygges normalt av 30-40 ungdommer i alderen 13 til 20 år. Det høyeste utgaven som er laget av bålet skal ha vært 35 meter høyt".
- hentet fra Wikipedia.

Jeg har blitt fortalt at dette var ungdommer/gutter som var havnet litt på siden i forhold til tradisjonell teoretisk videreutdannelsen.

Av de som trengte "å puste selv" noen år etter grunnskolen for å finne seg selv.....ville feste å ha det gøy uten mas.

Men de var helt RÅ på praktisk og teknisk innsikt når det gjaldt bygging.

INGEN kunne pyramide-bygge euro-paller slik Bålgjengen i Ålesund kunne, å kunnskapen gikk i arv til de stolte småguttene/ brødrene som kom etter.

Hyggelig å høre at det fortsatt er slik HanneH? :)

Kanskje jeg skal slenge ut et spørsmål til de som har kalkulator og den rette innsikten:

- hvor ca. stort blir startkvadratet/ arealet på bakken for å toppes i pyramide med 35 meters høyde?

Standard mål på europaller er 1.20 meter lang og 0.8 meter bred.

Ingen av de hadde paller hjemme.....

-hvor mange paller ga bålsjefen beskjed om at de måtte rappe på fiskebrukene for å bygge 35 meter høy pyramide?

gompedyret2009-06-26 20:19
Antall innlegg: 4381

Det høres rett og slett ut som skrekkelig mange paller.

HanneH2009-06-26 22:18

Og ikveld kl. 23.00 tennes Slinningsbålet, det siste gjenværende av de største St. Hans bålene i Ålesund. I år har vi også en turistbåt som ligger her og venter på å få med seg begivenheten. På toppen av bålet har de en trtønne som er stappet med ved. Så den første timen er det omtrent bare den tønnen som brenner. Deretter går det ganske mye fortere når man kommer ned på pallene. Men bålet brenner nok fremdeles i morgen tidlig:)

Gunner: Det er riktig det, bålbygging går igjen fra generasjon til genearsjon, de fleste er i alderen 14- 18 år tenker jeg. Men antallet er nok rundt 150 i alt som deltar, de går jo på skift for å få det ferdig, faktisk en på min arbeidsplass som måtte ta seg fri fra jobb i dag for å være med på siste innspurten slik at de ble ferdig i tide. Flott at de klarer å holde tradisjonen med dette bålet vedlike. Er et utrolig fint syn, og slikt vær vi har i dag, så blir det en virkelig midtsommernatts drøm :)
Sol ute enda og 24 grader i skyggen, vindstille og man kunne ikke ønsket det bedre.
Så nå stikker jeg av gårde og blir nok borte noen timer, dere får ha en fin kveld alle sammen:)

Gunner2009-06-26 22:27

Er det slik å forstå at dere har lagt en felles-feiring av Jonsok/ St. Hans til første helgen etter den 23.?

Kvadrat - Ikke medlem lenger2009-06-26 23:48
Antall innlegg: 110

Fra det ene til det andre; Jonsok, Olsok - hørt om Larsok? Hva med å få til en bitteliten feiring den dagen også, med et knøttende lite bål?

gompedyret2009-06-27 00:54
Antall innlegg: 4381

Gompsok hadde vært noe.

twiver2009-06-27 01:53
Antall innlegg: 3469

Når og hvordan skal vi feire Gompsok da ???

Gunner2009-06-27 11:01

Det gikk dessverre ikke helt som planlagt:

www.smp.no/article/2...92 103/1002

Kvadrat - Ikke medlem lenger2009-06-27 11:08
Antall innlegg: 110

Sats altså på et LITE bål ute i sjøkanten ved Larsok, 10. august.

HanneH2009-06-27 12:51

Gunner: Det med å flytte bålet til nermeste helg er vel ikke helt fastsatt. Det ble prøvd første gang med dette bålet for 2-3 år siden. I fjor mener jeg bålet ble tent den 23, ved midnatt i et forferdelig regnvær. Da ble man stående første timen kun og se på topptønnen som brant, og når det er midt i uken og arbidsdag dagen etter vel så blir det ikke så mye folkefest av det. Tror mange er stemt for at det skal legges til nermeste helg.

Dette med når bålet skal tennes har bålgjengen selv avgjørelsen på, de bygger det og de vil bestemmer når det skal tennes. I år har de sikkert hatt et lite samarbeid med turistnæringen, da vi hadde besøk av 3 turistskip i byen denne dagen. Kun 1 av dem ble liggende lenge nok til å få med seg bålet. Jeg bommet da litt på tenningen av bålet, ble ikke tent kl. 23, men kl 22.00. Så når jeg ankom var jo topptønnen borte allerede, og med det været vi har hatt i det siste var det vel så tørr ved at det brant mye fortere enn vanlig. Så før midnatt raste bålet, da brennende deler fra toppen landet på avsatser lenger ned så bålet også begynte å brenne fra midten i tillegg til toppen, da bikker det nok over etter ganske kort tid. Men morsomt er det å se med massevis av småbåter på fjorden, og turistskipet som kom tutende forbi. Og for å gjøre litt ære på turistene blir det her i byen skutt opp fyrverkeri når turistbåtene drar, så alt i alt en koselig kveld.

Gunner2009-06-27 13:49

Det er et imponerende arbeid guttene har gjort.....så synd at det raste sammen.

Til HanneH:
På hvilken måte kommer de seg 35 m opp for å tenne på i toppen?

HanneH2009-06-27 14:12

For et par år siden fikk de overrekt seler og redningsutstyr av brann og politivesenet tror jeg. Er jo bare dette store bålet igjen i Ålesund nå da, og de fleste har jo lyst at det blir bevart. Så nå bruker de vel det, men årene før, og helt siden starten, har de vel bare klatret som "apekatter", så det er vi jo alle egentlig vant til helt fra vi var små.
Men allikevel var det nok litt betryggende for mange foreldre når de fikk det seleutstyret, sikkert mange som ikke har følt seg helt trygg når guttungene holder på med byggingen der nede på holmen. Men går jo ut fra at det ikke er nok seler til alle, så noen er det vel som klatrer fritt enda. Men satser på at de bruker det når de er på det høyeste under byggingen.

Når de tenner på er det 2-3 stk. fra bålgjengen som klatrer til toppen, dynker topptønnen med litt bensin eller tilsvarende og tenner på. Og så er det bare å starte på klatringen ned igjen. Til det bruker de nok ikke seler tror jeg, kom litt for sent til tenningen i går, så den fikk jeg ikke med meg:)

Fladda2009-06-28 21:46

Mesteparten av arbeidet blir nok gjort med minimalt med sikring. Heldigvis har det ikke vært noen som har falt ned og skadet seg.
De som tenner på bålet klatrer rett opp, tenner på, vinker til publikum og klatrer ned igjen.
Anbefaler å se filmen som er laget om bålgjengens arbeide som som mest sannsynlig vil bli sendt hver St.hans framover. Kan få høydeskrekk bare av å se på den tv-dokumentaren ;)

HanneH2009-06-29 17:22

Siden vi har reklamert så mye for dette bålet tenkte jeg det var greit om dere fikk se hva vi snakket om. Prøver her med en link til en fotoside jeg laget og håper det fungerer.

s709.photobucket.com...=s lideshow

HanneH2009-06-29 17:39

Glemta da og legge til at årets bål endte på 33 meter. Så guttene er virkelig flink til å stå på for at vi skal få noe å glede oss over noen få timer til St. Hans. De fortjener virkelig skryt :)

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?