Spillrom
Sjiraffen4
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede4
Mobilspill
Pågående8 206

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
randi852010-02-02 19:28
Antall innlegg: 68

ulv eller elg??
ulv eller elg? hvem av disse må vekk i fra norske skoger. Begge to har like mye rett til å leve. men nå ser jeg det i fra den vinkelen av hvilket dyr som skader eller prøver og skade mennesket mest og hvem som er mest nærgående. på ca 2-3 uker nå så har det vært 2 elgangrep mot menneske og ulven har vi ennå ikke hørt noe i fra. Så skal man da utrydde elgen for at den angriper og er farlig? elgen er jammen nærgående og. Rundt her jeg bor går det nå 3 elger rundt husene. den ene sto med frambena på trappa våres.

Tobea - Ikke medlem lenger2010-02-02 19:32
Antall innlegg: 863

Huff, itte bra at de elger seg innpå :)

marianso2010-02-02 19:33
Antall innlegg: 13

Vi skal selvsagt ha begge deler!! Sånn er det med DEN saken! :-)

randi852010-02-02 19:36

Ja det vil jeg og. det var ikke det jeg sa. men jeg ser det fra den kanten som de som vil utrydde ulven fordi den er farlig. elgen er da farligere en ulv.

Ø N2010-02-02 19:41
Antall innlegg: 725

Det er helt klart ulven som må vike i norsk fauna da elgen kun tar mennesker men ulven tar våre kjære afrikatamponger.

miamaria2010-02-02 19:47
Antall innlegg: 1002

enig med trådstarter i at elgen er farligere for mennesker enn ulven.
stikkord: elgpåkjørsler.

men er det noe valg? la ole-brum-loven gjelde: begge deler takk!
alle som har hatt ulv (enn si faktisk BJØRN, luskende i rimelig nærhet av boligområde,lekeplasser og skolevei) konverterer ufattelig raskt til drep-partiet.

en god ulv er en død ulv.

randi852010-02-02 19:55

For mennesker er sånn at det som ikke passer oss skal bort. helt sykt sier jeg.
Sånn som at vis en ulv tar ett mennseke er jo egentlig forstårlig. ulven tenker mat. Men vi mennesker ser det motsatt, vi mener at ulven skal forstå at man ikke skal ta menneske. Hvor sykt er egentlig dette??

Bakerboy2010-02-02 21:25
Antall innlegg: 223

elgen

AaseB2010-02-02 21:30
Antall innlegg: 8147

Prøv å få fellingstillatelse på dei elgane som gjeng til angrep, du. Hadde dei blitt undersøkt av kyndige folk, hadde dei antakeleg blitt satt på sterke doser psykofarmika. Da er det like greit å avlive. Vanlige, oppegåande elgar held seg unna folk.

randi852010-02-02 22:00

ja det er sant aaseB. kan begynne og lure hva som skjer. Men det er vell elgens måte og si i fra om på. Jeg tror dyr er mye mer inteligente enn det vi tror og vet om.

Mooseman2010-02-02 22:05
Antall innlegg: 1596

Skogen er min den, ulv og bjørn bare leier jaktområder, til blodpris selvfølgelig...
Hvorfor skal man fjerne dyr ifra skogen ? Vil dere ha oss i boligområdene isteden ?
Nei, la oss være i fred i skogen, det er jo der vi bor 8=)

JamesO - Ikke medlem lenger2010-02-02 22:05
Antall innlegg: 2649

For å være helt seriøs så er jeg rimelig sikker på at Fylkesmannen ville gi fellingsstillatelse på en elg som hadde for vane å skade folk. Kan nevne at jeg har hørt om at det blir gitt fellingstillatelse på elger som spiser rundballefor som bøndene har høstet i slåttonna.

Min holdning er at ulvikke har noe i skandinavia å gjøre pga sau på utmarksbeite og hundedrap, men også pga. den usikkerhet og frykt som ulven kan skape hos menneskene.

Er en saus liv kanskje ikke like mye verdt som en ulvs liv ? Og dreper ikke en ulv mange sauer, mens en sau aldri dreper en ulv ?

Ergo:

Ulv bør menneskene regulere til områder uten menneskeutsatte beitedyr som sau og rein.

AaseB2010-02-02 22:13

Akkurat, ja...

Beklager, Mooseman. Ikkje ta det personlig, men friske, ville dyr oppsøker ikkje folk.
Dersom det er du som luskar rundt husa til randi85, er det nok et lurt tidspunkt å trekke seg tilbake på.

Det var likevel hyggelig å sjå at du er tilbake:-).

Maisen2010-02-02 22:13
Antall innlegg: 177

Hvorfor skal vilde dyr ikke kunne være i naturen? Så kan husdyr holdes der hvor deres ejere kan passe på dem. Dyreejere som ikke kan passe på sine dyr, bør ikke eje dyr overhovedet. Og mennesker som er bange for vilde dyr bør bo i byen og ikke bosætte sig i naturen.

Jeg var vist i det sort-hvide hjørne idag, ja:-)

norei2010-02-02 22:23
Antall innlegg: 97

Elg er best, den kan vi spise.

JamesO - Ikke medlem lenger2010-02-02 22:29
Antall innlegg: 2649

Maisen jeg eier sau og vet at den eneste måten man kunne passe på dyra i utmarka om noen ville drive på med sau er at staten betalte utgiftene for det og det ville koste minst 2 årslønner (og flere års dressering av sauen til å holde i flokk,) og det er ikke staten villig til å betale, og staten er heller ikke villig til å gi ekstra subsidier til bønder dersom de skulle ha sauene hjemme på innmark istedet for på fjellet i utmarka. oG staten har bestemt at Norge skal ha sauehold og ingen vil drive på med sau om ikke inntekten er bra nok. Så enkelt er det.

Sydsklie2010-02-02 22:37
Antall innlegg: 703

Hvorfor skakke ulv få ete sau når menneske gjør det? Faunaens største predator er menneske. (veldig sort hvit jeg og i kveld :))

AaseB2010-02-02 23:14

"Flere års dressering av sauen til å holde i flokk"

Ja, så enkelt er det:-D

Scrabla2010-02-02 23:46
Antall innlegg: 2275

Det er veldig høy snø i vinter og mye stivfrost der hvor elgen vanligvis finner mat. Elgen kommer ned til bebyggelse for å finne mat på trær og ikke for å skade mennesker.
Og til miamaria: Trafikken dreper årlig tusentalls elger mens det i de fleste tilfelle kun blir materielle skader på bilen. Kjør forsiktig.

randi852010-02-02 23:49

tenk på dette her. vi går jo til en matvarekjede for å handle mat fordi det er enkelt og kjapt. ulven hopper over ett gjerde og tar en sau enkelt og greit. ser dere likheten??

Viser siden: 1 2 3 4 5
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?