Spillrom
Sjiraffen6
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede6
Mobilspill
Pågående8 296

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
tinkerbell2010-04-11 20:47
Antall innlegg: 56

Softgun ok?
Jeg har et par tenåringsgutter som ønsker seg softgun "for alle andre har det". Det er mange av vennene deres som har fått det i den siste tiden, og det ser ut til at det er "dingsen å ha" blandt gutta her denne våren.
Jeg synes ikke dette er en ålreit leke, og ønsker ikke at mine gutter skal få det. Jeg synes ikke det er ålreit at de løper rundt i skogen og leker krig med vernebriller. Det ferdes mange andre i skogen og, som kanskje går intetanende på tur/lufter hunden osv. Gutter er gutter, og jeg har sett at de har skutt med softgun for gøy, uten vernebriller, midt i gaten.
Nå lurer jeg på om det er jeg som er trangsynt, prippen og overbeskyttende!? Er det ålreit at 13åringer skyter med softgun? Tydelig mange foreldre som synes det er greit.
Hva synes dere? er det ok?? Veldig takknemlig for gode argumenter mot :) !! Men tar imot alle syn på saken.

roannima2010-04-11 20:53
Antall innlegg: 302

det er vel såvidt meg bekjent ikke lovlig.....¨har en p 13 selv, som fikk d med sin far.....skal love deg at den er solgt nå .-))

tinkerbell2010-04-11 20:56

ja sant det ikke er lovlig?? Det var det jeg også sa her ikveld, men mine gutter hevdet det var blitt lovlig. " Ihvertfall denne typen softgun det her er snakk om". Men softgun er vel softgun? De kan vel ta ut øyne, alle sammen?

roannima2010-04-11 21:00
Antall innlegg: 302

det blir( mener jeg...) klassifisert som våpen,,,,,

Smarten T2010-04-11 21:00
Antall innlegg: 129

bare si at de MÅ ha på seg briller så går vel det greit. hvis det er lovlig så står vel det ganske sikkert på internett ;)

May Lene - Ikke medlem lenger2010-04-11 21:33
Antall innlegg: 614

Svir litt viss de holder løpet inntil låret og skyter da. Det har jeg opplevd mye, men på 10 meters hold blir det ikke store greia, vet ikke om de når så langt engang :P
Men mener da at slike blir solgt i leketøysbutikker? Du må ikke inn til en våpenforhanlder for å få tak i det da, så tror nokk de er fult lovlige.
Men du burde kanskje nekte softgun viss de begynner å skyte fugler og andre smådyr med det.

Duppedingser2010-04-11 21:33
Antall innlegg: 467

"Norsk lov tilsier at den som eier eller bruker softgun må være fylt 18 år. Softgun kan likevel brukes av personer under 18 hvis disse er under oppsikt av person over 18 år.

Softgun er kopi av orginal våpen og kan forveksles med disse. Politiet kan beslaglegge våpen som brukes på steder som kan skape uro / frykt fra andre tilstedeværende."

www.bt.no/nyheter/lo...95 309.html

www.bt.no/nyheter/lo...10 769.html

www.aftenposten.no/n...24 9503.ece

Søk & les det som står i nyhetsartikler om softgun!
Det har vært en rekke episoder der softgun har utløst en væpnet politiaksjon. I Bergen gikk en ung gutt i full kamoflsje og bærte på våpenet sitt, det var nok til at det ble slått full alarm!

Duppedingser2010-04-11 21:37

Og om du lurte så anbefaler jeg på det sterkeste å ikke utstyre så unge gutter med softgun for å leke krig. Her bør foreldre, skule, utekontakt etc snakke sammen.

Duppedingser2010-04-11 21:46

Kan sitere enda mer fra juristen på ung.no

"I Norge regnes softgun som et våpen, og kjøp, eie, bruk med mer er regulert av våpenloven og våpenforskriften. Som for andre våpen er det 18 års aldersgrense. Politiet kan gi dispensasjon fra denne aldersgrensen til personer som har fylt 16 år og er aktive medlemmer i et skytterlag eller skytterklubb tilsluttet Norges Airsoft Forbund.

Softgun er ikke et leketøy, og det er foreldres ansvar at barn ikke bruker softgun til dette."

Fidelma2010-04-11 21:55
Antall innlegg: 3315

Jeg vil heller anbefale å ta med guttene til en seriøs pistolklubb og la de prøve seg på konkurranseskyting. La de oppleve at skyting handler om konsentrasjon, presisjon og ikke minst sikkerhet - ikke det å løpe rundt i gatene og leke krig.

Det er ikke skytevåpen/lekevåpen i seg selv som er farlige, det er mangelen på respekt for våpen.

Valpen2010-04-11 21:57
Antall innlegg: 448

HAllo ! foreldre, skole og utekontakt snakke sammen foreslår Duppedingser.

Jeg foreslår at Duppedingser er med på samtalen - det er helt påkrevd

May Lene - Ikke medlem lenger2010-04-11 22:41
Antall innlegg: 614

Jeg foreslår også at å leke indianere i skogen også blir forbudt. Tenk så mange øyne som kan bli stukket ut med disse pinnene, som er uten aldersgrense.
For å ikke snakke om politi og røver, la de leke politi, uten røver, og ikke oppfordre de til å bli kriminelle.
Så må vi også forby dem å dra ut på fisketur, siden gutter i denne alderen lett tyr til måkefisking når fisken ikke biter.
Og la de heller ikke få trø-traktorer da de er små, gud forby om de får lyst til å bli bonde som stor.
Leker som "mor, far og barn" må også fjernes, da jentene kan tro at å få barn i tidlig alder er helt greit.
Og så kan de heller ikke hopep strikk eller tau,da disse kan strammes rund alle slags kropsdeler og føre til tap av kropsdel eller i verste fall kvelning.
Og trampolina trenger jeg vell ikke nevne.

Nei gi gutta en playstation med umenneskelig mange spill, som selvsagt ikke inneholder vold, slik at man unngår slike ting.

tinkerbell2010-04-11 23:14

Tusen takk for alle tilbakemeldinger!
Jeg lener meg på Duppedingser og mener dette er en dings vi kan greie oss foruten! (jeg lot mine kjære tenåringer lese gjennom svarene deres, og de hyllet deg Smarten T:) Jeg mener softgun ikke er et leketøy. Slik du sier Fidelma: de kan lære seg våpen på en ordenlig pistolklubb. Noe annet er helt umulig. Jeg kan ikke garantere at jeg har oppsyn hele tiden, rundt mine barn med softguns.
Men for all del May Lene, jeg digger barn som leker cowboy og indianere og alt annet utendørs, klatrer i trærne, osv. Faller de og slår seg så er det en del av oppvekst og utdanning - det hører dog med! Barn skal være barn, skrubbsår hører med, kanskje skjermer vi dem for mye. Men jeg tror softgun ikke hører med i lek. Det er min mening. Inntil noen overbeviser meg. For jeg kommer ikke til å ligge i hæla på barna mine - dersom de for løpe fritt med softgun. Men, samtidig, når "alle andre" løper rundt med softgun - blir presset enormt, og kanskje evt. skader vanskelig kan påpekes den og den utøveren. Hva vet jeg, jeg tenker desperadotilstander (men så er jeg eldgammel da!)

Duppedingser2010-04-11 23:22

Synest du er usaklig May Lene, softgun er lovregulert og skal ikke inngå i lek for barn. At voksne leker seg med voksne ting kjenner vi alle til.

At det er mange grenser som kan diskuterest er jo klart, men er vel bare å starte en tråd og kalle den "barn & leketøy" det vel?

Sydsklie2010-04-11 23:23
Antall innlegg: 703

La dem få teste paintball - det er kult det.

tinkerbell2010-04-11 23:33

Sant Sydsklie, det er kult. Det har de prøvd paintball og digger det, (men det er ganske dyrt) Jeg synes panitball er helt ok, for da er de på en bane. Men å kjøpe en softgun som de skal ha tilgjengelighet til å bruke hele tiden, anywhere - anytime, jeg ser bare at det kan bli trøbbel. Det KAN naturligvis gå bra, men jeg er redd for uhell. Hjelp disse gutta skyter i bena på hverandre på gøy, uten briller, og det er bare ha-ha-ha (hører jeg et stønn fra deg nå Smarten T :)
Datteren min går på vg. På skolen hennes dukket en elev opp med en softgun en dag. Han skjøt i bakken. Kulen spratt i bakken og rett opp i øyet på en medelev. Det var et uhell, men det er ganske trist. Jeg tenker: hjelp og trøste dersom det var mitt barn (med min blessing)som hadde med seg det våpenet.!

Sydsklie2010-04-11 23:40
Antall innlegg: 703

Paintball blir ikke så dyrt hvis en gjeng skaffer utstyr og lager bane sjøl :).

Men dette er jo om softgun - sorry at jeg spora litt av.
For eller imot? Hm - ikke godt å si. Selfølgelig er en for, hvis det er under kontrollerte former med rett verneutstyr. (Harke peiling på hvor kraftig en slik leke er). Så da ligger ansvaret hos foreldrene, eller?

Vi får se frem til sommer'n tinkerbell så vi kan vinne frem vannpistolene.

Speciale - Ikke medlem lenger2010-04-11 23:52
Antall innlegg: 8

En kompis ble blind på venstre øyet under lek med paintball, og det er absolutt ikke noe lekevåpen. Det er heller ikke til å legge under en stol at barn som har lekt med softgun får ett lite gjennomtenkt forhold til våpen. Om du i ett svakt øyeblikk skulle la de få lov, så for guds skyld la de forsøke seg i en skyteklubb først slik at de får forståelse av hvor farlig våpen er, alternativt om du har noen autoritære mennesker i vennekretsen din som driver med skyting/jakt og la de forklare om at våpen er ikke kult om man sikter med andre på det.

Selv ble jeg oppvokst i en tro at ingenting skal siktes mot andre mennesker, selv ikke en pekefinger. Jeg hadde enkel tilgang til pistoler, revolvere og rifler i hjemmet, men rørte det aldri uten at pappa var i nærheten til tross for at han ikke ville ha merket det om jeg hadde skutt alene i skogen.

Barn og voksne skal ha respekt for all slags våpen, og det lærer man ikke hvis man skyter andre med "ufarlige" våpen.

Speciale - Ikke medlem lenger2010-04-11 23:53
Antall innlegg: 8

Jeg mente selvsagt softgun i første setning.

Smarten T2010-04-11 23:58
Antall innlegg: 129

jeg er delvis enig med speciale, men du lærer jo en del nyttig og da
rull, dukk, løp i sikksakk ^^

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?