Spillrom
| Sjiraffen | 22 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 22 |
Mobilspill
| Pågående | 8 845 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| Stig_75 | 2010-07-21 09:55 | |
![]() | Verst med sommeren - syklister? Ser at spørsmålet (Hva er det verste med sommeren?) på forsiden har følgende svaralternativ: "Syklister overalt! Grr." Er det så plagsomt med andre trafikanter på veien? Forventer alle at de skal kjøre på veien helt alene? | |
| sølvsøyle - Ikke medlem lenger | 2010-07-21 09:58 | |
![]() | Jeg setter gjerne ned farten. Men kan de bak meg vente? | |
| wstine - Ikke medlem lenger | 2010-07-21 10:12 | |
![]() | syklister som konsekvent bruker veibanen og ikke sykkelstien som går parallellt: irriterer, skaper farlige situasjoner og lever unødvendig farlig. Gjerne to i bredden. Bruk sykkelstiene da syklister!! | |
| innocenta | 2010-07-21 10:31 | |
![]() | Fotgjengere som vaser over veien uten å se seg for, og bilførere som ikke overholder vikeplikten ovenfor syklister som faktisk bruker sykkelstiene er heller ikke så ålreit, wristine. Respekten for andre er nok like stor, eller liten, hos folk med andre framkomstmidler enn sykkel. | |
| Tweedygirl | 2010-07-21 10:59 | |
![]() | Er enig med wstine... Sykkelister bør bruke sykkelstiene som er laget for å sykkle på å ikke sykkle ute i veien.. | |
| wstine - Ikke medlem lenger | 2010-07-21 11:03 | |
![]() | Ja jøss! Bønder i byen som ikke vet hvordan de skal takle rundkjøringer er jo også slitsomme. Virile ungdommer med en "sky is the limit"- holdning til fartsgrenser likeså. Turister som virrer rundt. Mopeder med toppfart 40 km. Osv osv Men nå var det jo syklister som var temaet her da. | |
| Torill | 2010-07-21 11:20 | |
![]() | Noen steder er sykkelstier så hullete og dårlig vedlikeholdt at det er en fare å sykle der. Eller de er fulle av parkerte biler. I Oslo sentrum kan de også være fulle av fotgjengere. Men som regel finnes ikke egne felt for syklister. Når jeg sykler velger jeg en kombinasjon av hva som er mulig og hva som er lov. Så kan det hende at det blir litt tøying av hva som er mulig og hva som er lov. Det hadde selvsagt vært fint om det var mulig å sykle på sykkelstier overalt, men sånn er det ikke - iallefall ikke i Oslo. | |
| Sqz | 2010-07-21 12:16 | |
![]() | Ikke noe problem å ta hensyn til syklister som sykler på rekke, men når de sykler flere i bredden, så blir det litt problematisk å komme seg forbi. Syklister i veibanen skal jo forholde seg til regler som gjelder for bilister, så da må de vel sykle så fort som skiltene sier - f.eks. 60 km/t? En bilist som kjører 30 i 60-sonen vil få bot for å skape farlige situasjoner, så tre syklister i bredde i samme fart i samme sone burde vel kanskje også bli passet litt på? | |
| innocenta | 2010-07-21 12:27 | |
![]() | wstine: Poenget mitt var at det ikke går an å generalisere på den måten. Syklister som gruppe er ikke verre eller bedre enn andre, men noen individer ødelegger for alle andre. | |
| Sqz | 2010-07-21 12:35 | |
![]() | Ja, f.eks. de som sykler flere i bredden... | |
| gemini - Ikke medlem lenger | 2010-07-21 12:44 | |
![]() | Jeg traff 6 stk. syklister inne i en tunnel på en motorvei. Det var ikke noe særlig. Gud vet hva de hadde der å gjøre. De hadde flaks for at jeg ikke kjørte dem ned. | |
| ajnor | 2010-07-21 12:53 | |
![]() | Syklister i like proft utstyr som Hushovd og Boasson Hagen som bare MÅ sykle midt i veien, og aller helst 3 i bredden, selv om det går en helt flott sykkelvei parallelt - jo, du, de hater jeg! Dypt og inderlig. Og syklister på motorvei, hva i alle dager er det som foregår i hodet på mennesker som tuller seg ut på en motorvei, eller f.eks. E6 generelt på sykkel? Særlig på vårparten er det helt vanvittig mange flokker med syklister ute på veiene her i vårt distrikt og ja, de sykler alltid i bredden! Grrrrr..... | |
| wstine - Ikke medlem lenger | 2010-07-21 12:59 | |
![]() | nettopp ajnor! grrrrrr innocenta: hvis du leser hva jeg faktisk skreiv......"syklister som konsekvent bruker veibanen....." Mener jeg da at ALLE syklister gjør det? | |
| Stig_75 | 2010-07-21 13:57 | |
![]() | Jeg syklet alene fra ganske langt nord ved Randsfjorden til Oslo forleden. Blant annet langs riksvei 4, men også langs sykkelveier og småveier hvor det var skiltet at syklister skulle ferdes. Stort sett gikk turen veldig greit. Jeg lå langs veiskulderen, hadde nesten hele tiden kontroll på om det kom biler bak meg og sjenerte knapt nok noen. Imidlertid ble jeg utsatt for trafikkfarlige situasjoner hele turen. Det kan ikke være særlig tvil om at jeg, som syklist på riksveien, er såkalt "myk trafikant". Jeg har kun hjelm som beskyttelse. Likevel kjørte flere biler forbi meg i 70-80 med kun centimetre som klaring. Det vil si at dersom jeg hadde vinglet det minste like før de skulle forbi ville jeg blitt truffet, sannsynligvis med fatalt utfall. Det var selvsagt fåtallet av dem som kjørte forbi som kjørte slik, men det holder uansett at en treffer meg. Da frister det faktisk litt å sykle midt i veien for å sperre neste gang, så får jeg heller svinge av med jevne mellomrom - slik traktorer for eksempel gjør. Da unngår jeg i det minste trafikkbøller som prøver å sikte på meg. | |
| Duppedingser | 2010-07-21 14:51 | |
![]() | Det verste er arrogante bilister! Irriterende når de ikke bremser skikkelig ned for fotgjengere som er midt i feltet. Jeg blir nesten aldri sint, men bilister som er nærgående, har en hissig kjørestil, eller er arrogante klarer iallefall å forvandle meg til en krutttønne på et hundredelssekund. Enten jeg er fotgjenger eller syklist. Det er klart at det finnest "farlige" syklister også. Mange syklister har ikke de rette ferdighetene for bykjøring. Og som syklist må man absolutt ha full konsentrasjon når man veklser mellom fortau og veibane, kjører slalom mellom folk, krysser veibaner og være bevisst blindsonen til store kjøretøy. Men jeg ville egentlig frem til at jeg synest det er helt idiotisk å henge ut syklister som noe negativt i trafikken, og man har da ekstremt mange som sykler hele året til og fra jobb. | |
| resturantmat | 2010-07-21 15:11 | |
![]() | Jeg trodde det bare var tull | |
| sommerfugl | 2010-07-21 16:27 | |
![]() | Hvis flere i dette landet hadde lært seg Kardemomme-loven så kunne vi ha levd i fred og harmoni med hverandre. Jeg har stemt for at insekter er mer irriterende enn syklister, men det som ergrer meg er de som sykler i veien, men som ikke respekterer hverken lyssignal, vikeplikt eller fotgjengere. Jeg opplever at mange syklister (ALTSÅ IKKE ALLE) er lite konsekvente og kjører på uansett om det er grønt for bilene eller fotgjengerne. For å kunne regnes som fotgjenger må faktisk syklisten gå av sykkelen, men mange (ALTSÅ FREMDELES IKKE ALLE) kommer bare susende avgårde uten å se seg for og skaper dermed farlige situasjoner både for bilister og andre myke trafikanter. Jeg tror vi også med fordel kunne sett til København hvor syklister og bilister ferdes omhverandre uten altfor store problemer... | |
| kness - Ikke medlem lenger | 2010-07-21 17:02 | |
![]() | Look to Amsterdam! Syklister i overveldende flertall med licence to kill - uten at det later til å plage verken bilister eller fotgjengere. Man så bruker de ikke hjelm heller, da. Også er det helt flatt og sykkelstier overalt. Det gjør susen. | |
| Sqz | 2010-07-21 19:01 | |
![]() | Klart vi skal ta hensyn til de myke trafikantene! Men det er likevel utrooolig irriterende at noen må sykle flere i bredden... Hvorfor i himmelens navn gjør folk slikt? Er det noen her som kan oppklare den saken? Snakk om å utfordre skjebnen! Har forresten ikke sett noen hverken i København eller Amsterdam som sykler flere i bredden i veibanen... | |
| shan07 | 2010-07-21 21:39 | |
![]() | Første du blir blind på er... Vanlig praksis på gang og sykkelveier er kjerringer, gubber, unger bikkjer og katter som vaser avgårde to og fire i bredden. Skjønner godt at de gjerne vil ha en sykkel i 35 km/time forbi øra... I en del land er det ikke tillat å kjøre forbi nærmere enn 1 meter. Det er et nærmest sjelden unntak i Norge. Bedre å dø på sykkel enn å dø med foten på pedalen. | |