Spillrom
Sjiraffen7
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede8
Mobilspill
Pågående8 540

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
wstine - Ikke medlem lenger2010-10-10 10:19
Antall innlegg: 2369

neger
www.nrk.no/kultur-og.../1 .3781150

Ja, er "neger" virkelig et negativt ladet ord? Hva mener ordspillerne om dette?

miamaria2010-10-10 10:29
Antall innlegg: 1002

jeg synes det er hårreisende å endre litterære kunstverk rettet mot barn pga "strømninger i tiden".
historieløst!

tombola2010-10-10 10:53
Antall innlegg: 232

Inntil ikke så alt for lenge siden har vi her i landet brukt begrepet neger rent deskriptivt på person med mørkere hudfarve.

Så har noen plutselig lært oss at ordet innebærer noe nedlatende og fornærmende, og en del mennesker mener vi da må krype til korset og forandre språket.

Nobelkomitéen gir i år fredsprisen dels for å verne om trykke- og talefriheten.

Noe som tross alt skurrer?

Ekstremkåre - Ikke medlem lenger2010-10-10 11:13
Antall innlegg: 3

Hør her nå da, KJØTTSKALLER. (og her mener jeg ordet kjøttskalle kun som et deskriptivt ord, det er slik det er brukt i min familie siden tidenes morgen, ikke kom her å si at dere har problem med å bli kalt kjøttskalle, dere har da vitterlig kjøtt i skallen.)

Neger er ordet slavehandlerne satte på slavene. Det betyr riktignok ganske enkelt 'svart', men det kan tenkes at dagens mennesker med afrikansk avstamning vil foretrekke å ikke bli påmint slavetiden, og det kan tenkes at det ikke er i vår interesse heller å minne dem på den grensesprengende mishandling og urett som ble begått. Også nordmenn var slavehandlere, vår helt tordenskiold begynte f.eks. sjøkarrieren på et slaveskip.

At ord skifter konnotasjon er ikke nytt. Du ser det tydelig på hvordan psykiatriske klinikker har skiftet navn gjennom tidene, hvordan ord som dårekiste, åndssvake og galehus har forsvunnet ut av offisiell språkbruk etterhvert som det forbindes smerte med ordene. Det er dette som kalles å bli sivilisert.

Greier dere å få dette inn i kjøttskallen, JUBELIDIOTER? (jubelidiot er et ord min slekt oppfatter helt nøytralt, og jeg går ut fra at dere er eninge med meg i at det er avsender som har definisjonsrett for hvordan et ord skal oppfattes.)

Rabiaz2010-10-10 11:43
Antall innlegg: 897

Fint innlegg!

wstine - Ikke medlem lenger2010-10-10 12:02

hva med "indianer", er det negativt ladet?

verb2010-10-10 12:42
Antall innlegg: 87

Bra Ekstremkåre. La oss ta hensyn og vise respekt. Selv har jeg ms og bruker rullestol. Føler meg kke invalid, men bevegelseshemmet

JamesO - Ikke medlem lenger2010-10-10 12:45
Antall innlegg: 2649

Ekstremkåre er på ville veier. Neger er av FLERTALLET i Norge ikke oppfattet som rasistisk og er derfor IKKE et rasistisk ord når det brukes på normal måte i Norge.

Stig_752010-10-10 12:59
Antall innlegg: 218

@James: Siden du er bastant på at flertallet i Norge mener det ikke er rasistisk - i dag - kan du ikke hente frem en undersøkelse som viser dette? Hvis du leser saken det er lenket til i det første innlegget ser du at undersøkelsen er tre år gammel. Jeg ser heller ikke noe i saken som sier noe om hvordan spørsmålet er formulert. Man kan i svært stor grad styre spørsmålet for å få ønsket svar.

Jeg er for eksempel ganske sikker på at flertallet i Norge heller vil ha lavere matvarepriser enn å gi bønder 11 milliarder årlig.

VeraWang - Ikke medlem lenger2010-10-10 13:02
Antall innlegg: 30

JamesO:Wow!! etter dine betraktninger om kunst er det interessant å se ditt bruk av ord, og hvor bastant du er i dine uttalelser. "Ungmannsyn" må jo bare parallellen til din "gammelmannsyn"...Skulle gjerne sett noe statistikk for påstanden om flertallet... Miamaria besvarer egentlig,ufrivillig vil jeg tro,spørsmål ved å å bruke setningen "strømninger i tiden". det er ikke slik lengere at det er greit å bruke ordet neger om en mørkhudet person,nettopp fordi "strømninger (før) i tiden" ga et negativt og rasitisk syn på mennesker fra det afrikanske kontinentet. Selv om det er vanskelig å argumentere for å omskrive på en kunstnerisk uttrykk,er det heller ikke greit at barn lærer å bruke dette ordet for mennesker fra et så stort og mangfoldig kontinent. Om man argumenter mot,vil jeg nok en gang trekke frem miamarias historieløst,om enn bruke den i helt motsatt betydning.

Rikard23 - Ikke medlem lenger2010-10-10 13:05
Antall innlegg: 115

Jeg både er og føler meg hårsår, og ville derfor aldri følt meg støtt hvis noen kalte meg det.

JamesO - Ikke medlem lenger2010-10-10 13:06
Antall innlegg: 2649

Da jeg vokste opp var neger betegnelsen på en mørkhudet person og ikke et rasistisk begrep. Og slik var det blant omtrent 100% av befolkningen. Å endre et språk i et land fordi det kommer flyktninger til landet og folk med andre kulturer vitner om en svært skadelig selvutsletting av egen kultur og an fullstendig feilaktig og naiv væremåte i forhold til nye landsmenn med annet morsmål og kultur.

Synes det er skammelig og utrolig at det faktisk diskuteres i dag at ordet neger skal kunne ha en rasistisk betydning i Norge. Selvsagt har det sikkert skjedd at unge barn av et fåtall naive foreldre og et fåtall forkvaklede naive lærere har lært at neger er resistisk ord, men det er altså fullstendig feillæring på verste nivå.

rbm2010-10-10 13:31
Antall innlegg: 859

Hm..dette er en interessant betraktning James O jeg har heller aldri oppfattet at ordet neger var rasisitisk!! Da jeg vokste opp var dette bare en måte å skille folkeslag på, kineser,neger,hvit,indian er, osv.var helt vanlige beskrivelser av mennesker for å forklare hvor de kom fra.!
I ettertid og nåtid er vi blitt FORTALT at dette er galt...Pussige greier...Selv syntes jeg at svarting og pakkis var et stygt og nedsettende ord da det ble brukt slik også.

Kirsti2010-10-10 13:35
Antall innlegg: 1946

James O, det er ikke nødvendigvis feillæring selv om du er uenig ... og du kan heller ikke ta utgangspunkt i din egen virkelighet og fastslå at slik er det for alle. _Du_ kjenner ingen som ikke mener noe negativt med ordet "neger?" Greit nok. De eneste menneskene _jeg_ har vært borti de siste tjue årene som bruker ordet "neger", er mennesker som ikke vil ha noen problemer med å kalle seg rasister. Er din virkelighet sannere enn min? Er menneskene du kjenner mer representative for "flertallet" enn menneskene jeg kjenner?

Dette dreier seg ganske enkelt om respekt for andre mennesker. Hvis noen synes det er ubehagelig å bli kalt neger, pakkis, soper, tjukkas, stygging, haltepink eller bondetamp, så lar man være å kalle dem det.

rbm2010-10-10 13:37

OG det å være afrikaner trenger ikke å bety at man er svart eller neger..gjør det?? Mange indere,hvite,arabere,etc, er fraAfrika som verdensdel,akkurat som vei er europeere,men alle er ikke hvite...så i min verden er neger og har alltid vært en beskrivelse av et folkeslag (negroide)

bearo2010-10-10 13:55
Antall innlegg: 888

Dokke kan få kalle meg neger så mykje dokke vil. Alleihopa.

Tedh - Ikke medlem lenger2010-10-10 14:27
Antall innlegg: 238

John Carew hadde mellomlanda i Dubai og handla masse gull smykker. Dagen etterpå kom han slentrende på treningsfeltet med en haug gullkjeder rundt halsen. Da smeller det fra Nils Arne Eggen: Du Carew, nå har du så mytji gull på dæ, så du ligner på en neger!

wstine - Ikke medlem lenger2010-10-10 14:41

Tedh: artig :-)
Tipper Carew flirte selv!

maret2010-10-10 14:47
Antall innlegg: 19

ja, jeg vet ikke, jeg liker ikke å bli kalt lapp selv om det en gang i tiden var helt gjengs. Så om noen ikke vil bli kalt neger synes jeg det er helt greit.

rbm2010-10-10 15:10

Lapp= kommer fra Lappland Ikke sant?? Ikke noe negativt i det etter det jeg kan erindre..bodd i Finnmark i 6 år...Det blir vel satt i sammen heng med at man er same..er det negativt? Ikke i mitt hode

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?