Spillrom
Sjiraffen9
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede9
Mobilspill
Pågående8 856

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
wstine - Ikke medlem lenger2010-10-11 23:19
Antall innlegg: 2369

lærer
Mange ledige lærerstillinger!!!

Hvorfor blir ikke nettopp du lærer?

frunelia2010-10-11 23:43
Antall innlegg: 2

Er det så rart at det mangler lærere. Mer utskjelt jobb finnes nesten ikke. Jobber lange, harde uker osv
Nei takk!

Reet2010-10-11 23:55
Antall innlegg: 249

Jobber lenge?? 12 uker ferie hvert år? Nja, si det. Er vel bare for upolitisk korrekt til å ta på meg et slikt ansvar.

Per M2010-10-12 00:59
Antall innlegg: 125

-

- Har ikke levd lenge nok ennå til å tilegne meg nok erfaring og kunnskap til å bli en lærer....

-

slengbukse2010-10-12 01:25
Antall innlegg: 69

Det er det jeg blir om forskerkarrieren går til helvete. Så krysser fingrene for å slippe.

innocenta2010-10-12 08:30
Antall innlegg: 186

Kanskje jeg blir det engang. Gymlærer.

seierherren- - Ikke medlem lenger2010-10-12 09:43
Antall innlegg: 168

Reet: Lærere har ikke 12 uker ferie hvert år. De har avspasering, og tro meg; den er fortjent. Veldig mange lærere må bruke store deler av kveldene og helgedagene på retting og forberedelser.

Men etter reform nummer 50 på ti år er det vel slutt på denne avspaseringen nå. I stedet flytter man alle planleggingsdager sammen og konsentrerer dem i de periodene elevene har ferie. Så sikkert smart ut på papiret til en eller annen blåruss.

Læreryrket er dessverre for dårlig betalt i Norge. Men jeg tror det er en meget interessant og takknemlig jobb dersom en har den rette innstillingen.

ajnor2010-10-12 10:13
Antall innlegg: 958

Jeg kan vel ikke bli noe jeg allerede er.

Og 12 uker ferie???? Hæ? Jeg har 5 uker ferie, jeg, som andre norske arbeidstakere. De andre dagene jeg ikke er på jobb, avspaserer jeg.

Vet du for eksempel hvor mye tid vi lærere bruker på retting, Reet? Full stilling i vdg. skole, 2 klasser i norsk og 2 i engelsk. Det er ca full stilling. Høsthalvåret: Vi har ikke anledning til å gi karakter på mindre enn absolutt minimum 2 besvarelser + muntlig.

Ok, here goes: 2 besvarelser engelsk, 2 i hovedmål og 2 i sidemål pr elev, 2 klasser = 60 elever. 6 innleveringer pr elev = totalt 360 innleveringer i høsthalvåret. Det tar lang tid å rette hver besvarelse, og det er absolutt rimelig å regne 30 min i snitt. 360 x 30 = 10 800 min = 180 timer. Det absolutte minimum som går med til retting i løpet av høsthalvåret er altså 180 timer. Nesten 5 "normalarbeidsuker" som kommer i tillegg til forberedelse til timer, vurdering av og tilbakemelding på muntlige prestasjoner, selve undervisningstida osv, osv. ....

Selve undervisningen, tida i klasserommet, det er bare bonus og den gøyale delen, det... Fremdeles interessert, Reet?

nalo2010-10-12 10:42
Antall innlegg: 356

For å vera lærar bør ein vera pedagogisk, diplomatisk, ha tålmod og sjølvinnsikt. Det einaste eg har av dette er sjølvinnsikt - nok til å sjå at læraryrket ikkje er for meg.

AaseB2010-10-12 10:51
Antall innlegg: 8147

Haha, nalo:-D

Reet2010-10-12 11:27
Antall innlegg: 249

Det var et voldsomt regnestykke, Ajnor. Jeg tviler ikke på at det er helt riktig! Men for oss legfolk ser det ut som det er 6 timers dager og veldig mange ferier i tillegg til planleggingsdager.

Ideelt sett ville det vært fort gjort å rette oppgavene dersom du har lært elevene såpass at det ikke er særlig mye å rette på i besvarelsene deres ;-)

Seriøst: Jeg beundrer lærere (de fleste, men på ingen måte alle!) for den jobben de gjør. Hadde jeg bare hatt egenskapene tålmodighet og selvbeherskelse tror jeg absolutt læreryrket hadde vært supert for meg!

Rikard23 - Ikke medlem lenger2010-10-12 11:32
Antall innlegg: 115

Fordi jeg er oppegående.

innocenta2010-10-12 12:04
Antall innlegg: 186

Det er litt pussig hvor ofte folk tror at alle andre har en enklere jobb enn dem selv. Jeg tror ikke jeg har tålmodighet til å være lærer egentlig, ikke pga elevene, men fordi jeg ser hvordan foreldre oppfører seg. Det skulle f.eks være unødvendig å fortelle foreldre til 5.klassinger at ungene trenger matpakke hver dag, klær etter vær, og oppfølging med leksene. Og så har vi de som mener at deres barn selvsagt skal gå foran alle andre, eller at regler om fridager ikke bør gjelde deres barn.

Lene T2010-10-12 15:47
Antall innlegg: 2931

Jeg er lærer. Og stortrives! - Selv om jeg selvfølgelig gjerne skulle hatt bedre betalt etter å ha invistert i 4 år på høgskolen :-)

berrum2010-10-12 16:12
Antall innlegg: 322

Jeg jobber i skolen og er lektor. Topp jobb, men til tider slitsom. Skulle selvsagt gjerne hatt en lønn som sto mer i forhold til antall år med studier.

ajnor2010-10-12 16:52
Antall innlegg: 958

Hehe... 6-timers dag, ja.... Joda, i klasserommet, ja! Men læreryrket er som du sikkert forstår nå, ganske mye mer enn det som foregår i klasserommet. Som sagt, jobben i klasserommet er den gøyale delen, den delen som gir oss overskudd og ork til alle timene med retting, forberedelser og dokumentasjon. Og til alle møtene....

Det er gøy å være lærer i klasserommet og i samhandling med elevene, det er gøy å være lærer sammen med gode og flinke kolleger, jeg trives som plommen i egget, jeg, altså! Men kunne jo forsåvidt godt tenkt meg å fått litt bedre betalt for 6 1/2 års høgskolestudier og kunne tenkt meg å slippe at alle har en bedrevitende mening om jobben vi gjør og om "alle feriene" våre.

VeraWang - Ikke medlem lenger2010-10-12 17:16
Antall innlegg: 30

Fin lesing ajnor: )holder på å kvalifisere meg til lektor,og gleder meg til å begynne. Det er vel to yrkesgrupper som har fått mye mediakreert pes de siste årene,lærere og ansatte i helsevesenet...

Rikard23 - Ikke medlem lenger2010-10-12 20:57
Antall innlegg: 115

Velfortjent pes sådan!

mysteria - Ikke medlem lenger2010-10-12 21:05
Antall innlegg: 1124

Rikard23: hva mener du?

Octavia2010-10-12 21:14
Antall innlegg: 106

Jeg er lærer og jeg kan kun slutte med til de andre lærerne her. Lærerne jobber mye og får ikke lønn som fortjent etter 6 års studier, men en spennede jobb det er det:)

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?