Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 841

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
peren - Ikke medlem lenger2010-11-15 17:10
Antall innlegg: 169

Å bli gammel i velferds-Norge
La de gamle settes i fengsel og de kriminelle på pleiehjem.
De gamle vil da få varm mat, tilgang til bad, hobbyer og luftetur.
Ingen vil rane dem og de får penger i stedet for å betale for seg.
De kriminelle kan få kald mat, ingen penger, være helt alene, få gå med bleie i stedet for å gå på do, bli slukket lyset for klokka 20.00 og få dusje en gang i uka.

rbm2010-11-15 17:13
Antall innlegg: 859

Hurra!! Hvilken god løsning..de får til og med enerom i fengselet...!!

ello2010-11-15 19:01
Antall innlegg: 153

Og daglig lufting?

Assistenten - Ikke medlem lenger2010-11-15 19:30
Antall innlegg: 90

Tar av og til ekstravakter i helsevesenet, og en av de største problemene til eldre er ingen av delene du nevner,men ensomheten...og den kan ikke staten ta seg av,det er oss som er pårørende sin oppgave.
Oppklaring: gamle som går i bleier er for det meste ute av stand til å sitt på toalett,eller de klarer ikke å passe på. Det er aldri eller svært sjelden at oppegående gamle må ha på seg bleier. Altså,det er viktig å differensiere mellom ulike grupper av eldre. Jeg sier ikke at dette ikke skjer.,men det er mer sjelden enn allmennheten synes å tro.
Daglig lufting? Hva med å slutte å skyve ansvaret for alle aspekter av livet på staten, og begynne å gi litt av dere selv til fellesskapet? Eller bare ganske enkelt ta deg tid til en eldre du kjenner? Er så lei av pårørende eller bedrevitere som synes at alt her i livet er statens si feil!

ubestemt2010-11-15 19:46
Antall innlegg: 195

Hurra for assistenten!

Jeg har hørt om folk som har søkt om støttekontakt for sin gamle far på pleiehjem med forslag om at det var barnebarnet som kunne påta seg jobben!

Man kan jo ikke besøke bestefar uten å få penger for å gjøre det!

FOLK!

AaseB2010-11-15 19:55
Antall innlegg: 8147

Veldig bra innlegg, Assistenten!
Det virkar som om mange meiner at staten skal ta heile ansvaret med å passe på både ungar og eldre.
Så generasjonen midt i mellom slepp å kaste bort den dyrebare tida si på omsorg.
Det er også veldig trist med dei ressursane mange eldre sitt inne med som ingen er interessert i. Tenk om t.d. dei oppegåande eldre kunne komme innom i barnehagane (og skulane) og delt med seg av livserfaringane sine. Det hadde sikkert gjort dagane meir meiningsfulle for mange eldre, i tillegg til at ungane kunne ha tilegna seg kunnskap dei går glipp av slik det er i dag.

ello2010-11-15 20:09
Antall innlegg: 153

Det er 42 mil mellom meg og min mor på institusjon. Hvordan skal jeg kunne følge henne opp daglig/ukentlig? Fly tur-retur koster 3-4000kr. Alt er ikke like enkelt, uansett fra hvilken vinkel man ser det.

wstine - Ikke medlem lenger2010-11-15 20:18
Antall innlegg: 2369

Så flott å høre at det står fint til i eldreomsorgen!

Jeg da som tror alt jeg leser; om underbemanning, lavtlønnsyrke, gamle som ikke får tilstrekkelig stell osv osv

Så ligger altså svaret i at det er de pårørende som svikter!

Assistenten - Ikke medlem lenger2010-11-15 20:26
Antall innlegg: 90

Lav lønn og underbemanning har jo ingenting med stell og omsorg som de som jobber i helsevesenet gir til gamle. En vanlig sammensuring av ting for å gi vei for klaging.... Men så flott det må være å innse at ting er mer komplisert enn tabloide overskrifter,bra at jeg kunne være med på opplysningsarbeid... Når det er sagt,så sa jeg vel ikke at alt er pårørendes feil,jeg snakket vel heller om at vi alle kan være med på å gjøre tilværeslen for eldre litt bedre... Men det er jo så mye lettere å være sarkastisk og kjøpe lettleste overskrifter,da slipper man jo å bruke tiden på andre enn seg selv...

wstine - Ikke medlem lenger2010-11-15 20:34
Antall innlegg: 2369

Har ikke underbemanning noen ting med stell og omsorg å gjøre??

Jøss, jeg er enda mindre opplyste enn jeg trodde...

asantesana2010-11-15 21:00
Antall innlegg: 2

Vi har barnevern og dyrevern... Vi har ikke eldrevern...

picassa2010-11-15 21:03
Antall innlegg: 596

Jeg er enig med peren.
Forslaget er interessant.det maa bli en fantastisk fordelaktig forandring for de gamle.

Cygnus2010-11-15 21:20
Antall innlegg: 44845

for å være helt ærlig så virker perens forslag ganske klokt - det er litt merkelig at en kan stable eldre inn i hauger, slik en gjør - sykere og friskere om hverandre! I rike Norge!

Aske2010-11-15 21:23
Antall innlegg: 27

Lurer på hvor mange vakter du egentlig har hatt i det såkalte helsevesenest du snakker om ,Assistenten?? Dette har du ikke greie på......eller så liker du bare å ha en sær vinkling på realitetene... Det du driver med er ikke opplysningsarbeid,men heller det motsatte...å tilsløre virkeligheten. Nevner i fleng: Du hevder at lav lønn og bemanning ikke har noe med stell og omsorg som blir gitt til de eldre.Dette henger jo ikke på greip, når man vet at rekruttering til omsorgsyrker er dårlig bl.a på grunn av lave lønninger,at kvaliteten på hjelp og omsorg blir kvalitativt dårligere\mindre hyppig når den må posjoneres ut for i det hele tatt å dekke et minimum av behov.

Aske2010-11-15 21:25
Antall innlegg: 27

Dessuten er det feil å si at svært få eldre må bruke bleie på dagtid. Det er det faktisk mange som må gjøre...

gerdmarie2010-11-15 22:00
Antall innlegg: 265

Jeg er ikke sikker på hvor gammel en eldre er. Noen som vil definere det? Dessuten tror jeg faktisk at "asistenten" vet bedre enn jeg hva som skjer i helsevesenet i forhold til gamle. Hva er grunnen til at så få vil utdanne seg til tjeneste i helsevesenet? Sykepleiere har ikke sååå dårlig lønn, men de vil ikke arbeide i forhold til eldreomsorg. Hva med hjelpepleiere? Vil de arbeide innenfor eldreomsorgen? Neppe. Dermed havner vi trolig i en situasjon med stadig mangel på folk til denne tjenesten. Hva slags lønn er vi villig til å tilby personer som skal arbeide innenfor eldreomsorgen for å øke rekrutteringen?

peren - Ikke medlem lenger2010-11-16 11:10
Antall innlegg: 169

Gerdmarie: vi er vel sågamle som vi føler oss..Hvem er den elste ordspilleren? ,ser bort fra de som er født 1900

anino2010-11-16 11:14
Antall innlegg: 196

Må henge meg på Askes svar her! Har selv jobbet i hjemmesykepleien i flere år. Kjenner meg ikke igjen i det Assistenten skriver.
Mange må gå med bleie, får ikke det stellet som de burde hatt (les: dusj hver 14 dag).

miamaria2010-11-16 12:17
Antall innlegg: 1002

egen erfaring med offentlig omsorg for familiens eldre (vi snakker om folk som passerte de 90 og forsatt bodde hjemme da) er udelt GOD.
selv bor jeg i bushen. her er det alltid plass på sykehjemmet og rehab-avdelingen (den er beregnet på korttidsopphold ved påkommende behov samt avlastning for familiemedlemmer som for en stor del har hovedansvaret for den gamle det meste av året), løsninger blir tryllet frem om det blir "kø". - vet dere forresten, kjære ordspillere, at 80% av alle pleietrengende i norge blir pleiet hjemme av sine nærmeste, med god og viktig hjelp/støtte fra det offentlige hjelpeapparatet dersom det ønskes? her stanger nok likestillingen hornene av seg.

en sykehjemsplass koster konkret over 50.000 i måneden.

tekopp - Ikke medlem lenger2010-11-16 12:20
Antall innlegg: 71

Jeg begynner å lure på om noen av dere har vært i et fengsel? Jeg jobbet i berøring med flere fengsler i mange år, og ville tusen ganger heller bodd på alders- eller sykehjem. ikke bra der heller, men likevel.

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?