Spillrom
Sjiraffen7
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede7
Mobilspill
Pågående8 865

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Tweedygirl2010-11-24 21:03
Antall innlegg: 293

Einar Gelius
Er det bare meg som syns det er merkelig at Gelius ikke tenkte tanken at det kunne bli bråk når han gav ut denne boken??

Rabiaz2010-11-24 21:07
Antall innlegg: 897

Det er nok pga den tanken at han nettopp skrev boken. Noen liker å være bråkmakere.

redhy2010-11-24 21:09
Antall innlegg: 106

Nei ærlighet lønner seg i alle fall ikke i kirken, men det godt at noen tør å ha egne meninger. Det mangler bare at de øverste kirkelige fyrer opp et bål så han kan brennes i god gammel tradisjon.

LaBarca2010-11-24 21:27
Antall innlegg: 644

Levi Fragell var engang i tiden predikant i pinsemenigheten, han vil sikkert like at det kommer en prest på oppsigelse inn i HEF.

sommerfugl2010-11-24 22:09
Antall innlegg: 473

Vi skal være tolerante for så mye og mange i dette landet, men en PR-kåt prest som gjør masse positivt for nærmiljøet sitt - nei, sånt kan vi ikke akseptere, fysjamei!

En kirkens mann skal jo være opphøyd over alle andre og aldri oppføre seg som et menneske med feil og mangler. Nei, han var for utradisjonell og fant på for mye tull så godt vi er kvitt han!

heidihv2010-11-24 22:10
Antall innlegg: 90

Hørte engang hr gelius i et tv-program hvor han fikk spørsmål om frelse, hans svar var "Hva er frelse?" Øh... kirken skal forkynne og det utfra Guds ord, Bibelen. En kristen kirke skal forkynne at Jesus er den eneste sanne Herre og Gud, at Jesus ikke kom til jorda for å skape julestemning, men for å dø for våre synder og at vi kun av Guds nåde kan bli frelst og få komme til himmelen. Man kan si hva man vil, men en kristen kirke må da stå for det kristne budskap - hvis ikke kan man jo bare danne et eget kirkesamfunn og heller bassere det på toleransens misforståtte "alt er greit"-holdning.
Tror Gelius er en trivelig og morsom person, men i en kristen kirke som skal forkynne frelse i Jesus er kanskje ikke hans ideele arbeidsplass.

ajnor2010-11-24 22:14
Antall innlegg: 958

Det er synd at Den norske Kirke ikke har såpass takhøyde og vett at de lar Gelius fortsette!

sommerfugl2010-11-24 22:17

*applaus til ajnor*

kjerstinbh2010-11-24 22:23
Antall innlegg: 11

Man skal være ærlig og åpenhet er en god egenskap. Men det holder lenge å være åpen og ærlig overfor sine nærmeste, man trenger ikke å spre det ut i bokform. Jeg vi helst ikke høre om det. Syns det er litt motbydelig, særlig til prest å være.

sommerfugl2010-11-24 22:30

Jeg har ikke lest boka, ikke har jeg tenkt til å gjøre det heller.
Men heter den ikke "Sex I Bibelen" og ikke "Gelius' private sexhistorier"?!

Dette er hva det står om boka på Tanums netthandel:

Beskrivelse:Sogneprest Einar Gelius har lest Bibelen på nytt fra første til siste ord. Han prosjekt er gjennom bibelsitater å vise det seksuelle mangfoldet som Bibelen omtaler. Hans funn vil overraske og sjokkere. Bibelens beskrivelser av avansert seksuell praksis har lenge blitt dysset ned av kirken. I boken argumenterer Gelius for at Bibelen er for sex. Han løfter frem Bibelens vakre fortellinger om stor kjærlighet og het elskov. Å skrive Sex i Bibelen har vært som en reise både i Bibelens landskap og i mitt eget liv. Det har vært både befriende, avklarende, oppmuntrende og utfordrende for meg som prest - og først og fremst som menneske - å bli konfrontert med alle de bibeltekstene som har sex som tema. Det er bibeltekster hvor sterk erotisk utforskning blir bifalt, ja endog oppmuntret. Det er tekster som åpent og ærlig forteller om våre drifter og lyster. Deilige og forførende tekster blir stående uten at handlingene de beskriver, blir fordømt. Einar Gelius

Cygnus2010-11-24 22:32
Antall innlegg: 44845

som en annen prest sa - det betyr ikke nødvendigvis at en er et åpent menneske selv om en går rundt med åpen buksesmekk. Men når det er sagt - og for ordens skyld, jeg er da ikke medlem av Kirken den norske eller 'troende' - jeg tror ikke at den berømte boken er grunnen til den biskopale vrede, men en siste spiker - det har vært en god del saker (f eks gravlegging av Lyn) som har samlet seg opp. I alle fall -det er nok en del her som vi ikke vet om - og farveklatten (som noen beskriver - personlig synes jeg han virker som en oppblåst tulling!!!) har tatt konsekvensene eller blitt lei maset!!

harry2010-11-24 22:37
Antall innlegg: 126

Hva i all verden er vitsen med å bli prest når en helst vil framstå som en hedning? Hvis alle hadde oversett denne tullingen, hadde han nok roet seg. Et rop om offentlig oppmerksomhet, omtrent som denne Pilgård-fyren.

zippora2010-11-24 22:42
Antall innlegg: 2

Spørsmålet en må stille, er hva en kirke/menighet egentlig er, og hvem som er sjefen. Hvis en ikke ønsker Jesus som herre i livet, og vil bøye seg for det han sier, har man ingenting i Guds hus å gjøre. Takhøyde må defineres ut fra Guds ord, Bibelen, ikke hva folk på gata mener. Og Bibelen definerer et godt liv, i pakt med skaperen.

redhy2010-11-24 22:43
Antall innlegg: 106

Hvis folket ønsker å bli viet etter sitt ønske bør ikke en sirompa biskop som vi skattebetalere må holde med mat, ferieturer og husrom sette stopper for folkets ønske og de som ikke tåler eller liker å lese ordet sex bør la være å kjøpe boka, kanskje bruke pengene på de fattige så får de god samvittighet og unngår irritasjon.Til dere her som vil fjerne Gelius, skaff dere den sanne kirke for andre penger enn de som kommer fra skattebetalerene. De som er statlige prester bør ha mangefold syn på homofile, moderne erotikk og annet som gjør oss ulike. da er de mennesklig rike nok til å vie etter folkets ønsker, begrave alle uansett levesett og trøste en hver borger som ønsker det. Alle andre biskoper og prester får ordne sine egne sekter og der er det plass til dere som er ekstemkristne her.

Cygnus2010-11-24 23:18
Antall innlegg: 44845

At Gelius sier opp, må han vel ta ansvar for selv, redhy? jeg betaler forøvrig - som skattebetaler - for gelius og diverse biskoper og prester - uten å være kristen og uten å benytte kirken unntatt for konserter - men sånn er det i demokratier, vi betaler for samfunnet som helhet - andre har ikke barn, men pengene deres går til skoler!

benni20092010-11-24 23:35
Antall innlegg: 114

Til alle som etterlyser en åpen og inkluderende kirke, les dette:
www.nrk.no/contentfi...us brev.pdf
Synes kirka har vært en tålmodig arbeidsgiver svæært lenge i denne saken...

tombola2010-11-25 00:18
Antall innlegg: 232

Ting kan sies på mange måter:

Gelius: Jeg trekker meg pga enormt press på familien, og biskopen vil ikke ha meg som sin prest.
Kvarme: Jeg er glad for at Gelius (selv) har valgt å fratre sin stilling.

Mariti2010-11-25 00:54
Antall innlegg: 80

Vi trenser prester som er folkelig,sex er en del av livet. Kanskje kirka og den kristne troen vil få flere medlemmer om de var mer folkelige !

Mariti2010-11-25 00:58
Antall innlegg: 80

trenger

Boubou2010-11-25 08:12
Antall innlegg: 1210

Vi trenger prester som er gode mennesker med stor integritet, flinke til å lytte, og ideelt sett mulig forbilder. At de skal følge sin arbeidsgivers tolkning av policy - altså Bibelen - er vel eller ikke for mye å be om. Gelius er kanskje morsom (nå synes ikke jeg det, men ser at mange setter pris på ham), men er helt tydelig feilplassert. Mannen er slibrig, pr-kåt og grunn (og skriver dårlig - desom utdragene som ble lest på p4 er representative). La oss glemme ham.

Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?