Spillrom
| Sjiraffen | 6 |
| Krokodillen | 1 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 7 |
Mobilspill
| Pågående | 8 865 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| brit - Ikke medlem lenger | 2010-11-26 13:20 | |
![]() | Kan vi ikke nynorsk? Er det virkelig så ille som aftenposten skriver? www.aftenposten.no/n...92 2518.ece Håper "linken" virker. | |
| May Lene - Ikke medlem lenger | 2010-11-26 13:28 | |
![]() | ja | |
| wstine - Ikke medlem lenger | 2010-11-26 13:50 | |
![]() | hehe :-) to målformer i vårt bittelille land er håpløst! Slå formene i sammen, frigjør ressurser i skoleverket, la helsepersonell osv slippe å klundre i vei på en målform de knapt mestrer. Start straks! | |
| verb | 2010-11-26 14:54 | |
![]() | To målformer er fantastisk. Et rikere og mer anvendelig språk enn nynorsk finnes knapt. Skriver endel prosa. Bare på nynorsk. Snakker tysk,eng, dansk og spansk flytende. Forstår italiensk, katalan og portugisisk. Så jg er vel en dust. Alle disse landene har flere språkformer. Noen uforståelige, men ingen så vakre som nynorsk, Nen ja.. Jeg er en språkdust. :o) | |
| wstine - Ikke medlem lenger | 2010-11-26 14:56 | |
![]() | allikevel skriver du forumsinnlegg på det prosaiske bokmålet...... | |
| Assistenten - Ikke medlem lenger | 2010-11-26 15:01 | |
![]() | Bra innlegg verb, er selv en såkalt "språkdust": ) | |
| May Lene - Ikke medlem lenger | 2010-11-26 15:02 | |
![]() | Hvorfor skriver dere bokmål viss dere kan beherske 5-6 språk? For å gjøre dere forstått blant de fleste? sier sitt.. | |
| verb | 2010-11-26 15:39 | |
![]() | Wstine. Kommer fra Oslo. Med s og ikke sj. Det prosaiske bokmålet er flott i et forum på ordspill. Ser ingen grunn til å skrive noe annet enn bokmål. Uansett er aftenposten-artikkelen skremmende. Og til May Lene, heter det hvis eller viss? | |
| ajnor | 2010-11-26 16:07 | |
![]() | verb: Det er lov å skrive både hvis og viss i bokmål... ;-) Også litt språkdust, med nynorsk som hovedmål og bokmål som kom helt gratis i ungdomstida. :-) | |
| LaBarca | 2010-11-26 16:08 | |
![]() | 3 målformer. Bokmål, nynorsk og samisk. Jeg bor på grensen til Troms fylke, og der står offentlige annonser i avisa på bokmål og samisk. | |
| Sydsklie | 2010-11-26 16:13 | |
![]() | Jeg er for et skriftspråk. Hva sier dere som er for to skriftspråk til at en bør lære samisk au? | |
| verb | 2010-11-26 16:36 | |
![]() | Vet bare at samisk har mange ord for en og samme ting så det er sikkert et rikt og moro språk. Au :o) | |
| LaBarca | 2010-11-26 16:38 | |
![]() | Hvilket som helst skriftspråk eller ett skriftspråk? | |
| Sydsklie | 2010-11-26 16:44 | |
![]() | Jeg er for ett felles skriftspråk (helst bokmål). Mange er for nynorsk og bokmål. Så spørsmålet mitt til de som er for nynorsk og bokmål. Hvordan stiller dere dere til å ha tre skriftspråk? Ser jeg ordla med litt upresist. :) | |
| LaBarca | 2010-11-26 17:09 | |
![]() | Jeg er glad i ord :-) Skrev et rasende leserbrev til Haugesunds avis engang på 80-tallet pga alle skrivefeilene i avisen. Dagen etter at det sto på trykk, fikk jeg telefon fra sjefredaktøren. Jeg hadde hatt en (én) skrivefeil i innlegget mitt. Jeg hadde skrevet VARSKO og ikke VARSKU. Jeg har også returnert en bok til forlaget full av rødblyant pga skrivefeilene. Litt sær til tider, hehe. | |
| cammie | 2010-11-26 17:10 | |
![]() | Jeg er også glad i språk og synes det var helt greit med nynorsk på skolen. Likevel synes jeg det bør være valgfritt om man vil skrive bokmål eller nynorsk , både på skolen og i offentlige sammenhenger. Synes det er feil bruk av ressurser dersom det blir urimelig merarbeid og merkostnader fordi man absolutt må fatte et brev eller dokument på nynorsk. På Universitetet er mange lærebøker på engelsk, og er man heldig er noen oversatt til bokmål. Synes det blir litt merkelig å forvente at eksamen skal være på nynorsk.... | |
| Brottis | 2010-11-26 17:20 | |
![]() | Ett skriftspråk vil vi ha. Og da velger vi nynorsk ! | |
| cammie | 2010-11-26 17:31 | |
![]() | Er forresten enig med May Lene. Hvis nynorsk er så anvendelig, flott, foretrukket og praktisk så er det litt overraskende at så få bruker det her på forumet ;) Og særlig i denne debatten om faktisk nynorsk! | |
| AaseB | 2010-11-26 17:52 | |
![]() | Det er fordi mange folk synest det er enklast å tekkast andre, cammie. Skal du skrive nynorsk må du gidde å høre på at bokmålsmenneske sutrar over at dei "ikkje forstår" det du skriv. Det er ganske kjedeleg i lengda, egentleg.... Eg skal ikkje dra i gang argumentering om bygd og by her, men eg skulle ønske at "bøndar" hadde litt meir sjølvtillit i byen. (Kanskje med ett unntak, når eg tenker meg om) Eg skriv ei blanding av nynorsk og dialekt som eg kjenner meg vel med. Bokmål blir for kjedeleg. Kjem nok til å fortsette med det heilt fram til vi alle går over til å bruke engelsk;-) | |
| LaBarca | 2010-11-26 18:21 | |
![]() | Som lese/skrivespråk foretrekker jeg bokmål, men på radio/TV spiller det ingen rolle bare de ikke knoter. | |