Spillrom
Sjiraffen17
Krokodillen2
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede19
Mobilspill
Pågående8 824

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
wstine - Ikke medlem lenger2010-12-25 15:59
Antall innlegg: 2369

monarkiet
avskaff monarkiet!

USA - Ikke medlem lenger2010-12-25 16:12
Antall innlegg: 1252

Fysjom så ekkel du er.

Kanskje du bare er sjalu på den kongelige apanasje...... og at en viss håkon valgte Mette ikke ......

Lene T2010-12-25 16:26
Antall innlegg: 2931

Ja, vi ser jo på Stortinget hva vi får der vi har valgbare embeter, så alternativet til monarkiet er virkelig fristende...

snubi2010-12-25 16:41
Antall innlegg: 500

Hehe Lene T ;D

wstine - Ikke medlem lenger2010-12-25 17:05

Hvilken funksjon har monarkiet?
Gode forbilder?

LaBarca2010-12-25 17:06
Antall innlegg: 644

wstine. Begrunn din oppfatning.

Vi har hatt noen festlige diskusjoner i heimen. Hva om Norge ble republikk? Det koster flesk å drive valgkamp, og da blir det ikke kjekke Jonas, pyntelige Knut Arild eller tøffe Siv som går av med seieren. De aktuelle kandidatene jeg kan komme på i farta, er John Fredriksen, Stein Erik Hagen, Odd Reitan og Kjell Inge Røkke.

miamaria2010-12-25 17:07
Antall innlegg: 1002

gjeeesp.....

dole2010-12-26 11:40
Antall innlegg: 25

wstine. Enig med deg i at monarkiet bør avskaffes. Tror ikke engang de er gode forbilder for så veldig mange.

Labarca. Jeg tror du er dårlig til å spå......

miamaria2010-12-26 11:49
Antall innlegg: 1002

LaBarca: jeg gjespet ikke til ditt innelgg, men til wstines.
som du ser på tiden skrev vi samtidig.
du har alltid kloke innlegg! :)

Jerry1 - Ikke medlem lenger2010-12-26 11:51
Antall innlegg: 710

LaBarca: Du kan da ikke mene at vi skal ha en forretningsmann som president i Norge ????

Rabiaz2010-12-26 11:52
Antall innlegg: 897

Hvis monarkiet avskaffes, har vi ingenting å lese om i Se og Hør...SKREKK OG GRU!! Nei, la dem bli!!

LaBarca2010-12-26 15:02

Jerry1, ikke nødvendigvis en forretningsmann/kvinne, men det er ikke mange politikere med svulmende bankkonti i dette landet.
Det kan selvfølgelig tenkes at Rikesen vil betale, men til hvilken pris...

Hvis vi fikk vår egen Silvio Berlusconi, ville Se og Hør fremdeles ha nok å boltre seg i ;-)

wstine - Ikke medlem lenger2010-12-26 17:22

joda, best å beholde monarkiet, om ikke annet så for å holde liv i Se og Hør... ;-)
Ang kostnader: bedre da å koste på seg et monarki?

En avlegs ordning, nedarva fra slektsledd til slektsledd...
Uten politisk innflytelse..... Hva GJØR kongefamilien, egentlig??

Reiser rundt, kaster "liksom"-glans over arrangementer, drar på dannelsesferie (hva nå det måtte være). Stiller opp som høye beskyttere i hytt og pine, uten at det forandrer noe som helst. Svinser rundt med fiffen, blant sine egne, ikledd pels og det hele. Nikkedukker, uten tradisjon for å fronte egne standpunkt, for man skal jo favne flest mulig..........Og da må man jo ikke tråkke på noens tær. Sikkert stas for både gammelrike og nyrike å ha Håkon og MetteMarit i kretsen. Så tar de seg en rundreise til bygdenorge, og bygdenorge går mann av huset, stiller opp langs kronglete veier, roper hurra og så møtes alle på grendaskulen. Og kongen får en trefigur av gamle Ola Plassen. Og skattebetalerne har visst fått sitt. Skal ikke mere til :-))))

HanneIL2010-12-26 18:27
Antall innlegg: 201

Harald er så kul. Leve kongen!

LaBarca2010-12-26 18:57

Jeg er en royalistisk republikaner.
Jeg er tilhenger av demokratiets diktatur.

Norge er et royalistisk demokrati.
Når den dagen kommer at vi får en bred debatt om republikk kontra kongedømme, håper jeg at debatten går på sak og ikke person. Det er alltid saker og personer vi ikke liker, men så fort debatten blir personisfisert, har den en tendens til å bli ufin.

wstine - Ikke medlem lenger2010-12-27 12:12

Personene i den norske kongefamilien er sikkert hyggelige nok.
Men monarkiet som statsform er passè......

mymlen2010-12-27 14:12
Antall innlegg: 701

De gjør jo ingen SKADE, i det minste?!
De er fornuftige og gode forbilder for en del mennesker, ja. Åpne og inkluderende i fht noen av samfunnets virkelige tapere.
I tillegg tror jeg at Mette Marit og Haakon har gjort mye for "den nye familien" d.v.s dine/mine/våre-barn. Når dronning Sonja hygget seg med bonusbarnebarnet sitt Marius foran pressen, ble det stuerent i flere hjem å ha slike konstellasjoner. Hadde vi hatt svenskekongen, derimot, er jeg ikke så sikker på om jeg ville forsvart kongefamilien, hehe...

wstine - Ikke medlem lenger2010-12-27 16:45

hehe ;-). Gode grunner til å beholde kongehuset; de gjør ingen skade, de holder liv i sladrepressen!

LaBarca2011-01-01 10:19

Her er en god grunn:
nrk.no/nyheter/norge.../1 .7441698
Gårsdagens tale var en av de beste han har holdt.
Kongen er upolitisk og kan sparke i alle retninger, denne gangen tror jeg han traff veldig mange av oss.

bris12011-01-01 12:39
Antall innlegg: 2601

Jeg tror at du oppriktig mener det du sier om monarkiet, wstine. Eller kanskje du spisser det litt, for sikkerhets skyld? Du liker nå i allefall å skape debatt.

Dessverre tror jeg at om vi forlater den gamle ordningen og går over til å bli en republikk med folkevalgt president så ville det ikke gå veldig lang tid før du startet en ny debatt med omtrent samme ankepunkter mot den nye ordningen som du nå fremfører mot monarkiet....

Vil det si at jeg er monarkist? Neida, ikke i det hele tatt. Men diskusjonen om endret statsform må inneholde helt andre argumenter enn de fremlagte.

Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?