Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 724

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
rime2011-02-17 15:25
Antall innlegg: 14

Toro-take-over??
Er det bare meg som av og til bekymrer meg over at vi sakte men sikkert mister evnene til å lage mat fra bunnen av med alle disse ferdig-og pose-produktene som tilbys??

GreteSB2011-02-17 15:40
Antall innlegg: 7777

Syns det er veldig greit med poser innimellom jeg.. Jeg kjøper tilogmed Fjordlandmat av og til når jeg er alene. Men så er jeg også ganske så uinteressert i matlaging.
Når jeg er med samboer bytter vi på og da blir alt lagd fra grunnen av.

Fakkelblomst2011-02-17 15:43
Antall innlegg: 23

Jo, jeg er veldig bekymret. Via posemat får vi i oss mye dritt.

Jerry1 - Ikke medlem lenger2011-02-17 15:47
Antall innlegg: 710

Fordelen med pose- og hermetikkmat er jo at det sparer oss for mye tid som går med til matlaging.

Men det er sant at ferdigmaten reduserer folks evne til å lage mat selv. Selv var jeg ganske gammel før jeg lærte å lage sauser basert på hvetemel eller mais eller potetmel.

kuami2011-02-17 15:57
Antall innlegg: 586

Lær barn og ungdom hvor enkelt det er å lage gryteretter og sauser! Ferdigmaten har så kjedelig smak.

ThinLizzy2011-02-17 16:04
Antall innlegg: 115

Toro er pyton:-(

sommerfugl2011-02-17 16:08
Antall innlegg: 473

Hjemmelaget trenger ikke ta lenger tid. Sjekk innholdsdeklarasjonen på ferdigprodukter og se hvor mange e-stoffer du får i deg. Og lykke til med å finne ut hva de stoffene egentlig er. Det er jo helt tragisk at ingen gidder å bruke tid på matlaging og baking lenger, vi mister mange gode tradisjoner og smaker dersom vi ikke begrenser bruken av hel- og halvfabrikata.

picassa2011-02-17 17:12
Antall innlegg: 596

jeg sliter med alergier og matintoleranse,saa her blir alt laget fra bunnen av.
Wok-pannen har reddet meg.Saa enkelt.
Men det maa vaere sagt at vi er to voksne mennesker her i huset.Ingen barn aa ta hensyn til.

piaf2011-02-17 18:21
Antall innlegg: 995

Ekstatisk statusoppdatering fra ung facebookvenninne i dette øyeblikk:

"Trodde jeg forlengst hadde spist opp alle posesuppene fra Toro...MEN SÅ VAR DET TO TIL GJEMT BAKERST I SKAPET <3<3<3"

Lykke er så mangt!

heidihv2011-02-17 18:27
Antall innlegg: 90

hurra for Wok-panna! :)

mymlen2011-02-17 18:29
Antall innlegg: 701

Ganske morsomt uttrykk egentlig "å lage mat fra bunnen". Hva er alternativet - å lage den fra toppen? :)
Men ellers: godt med hjemmelaget! Min vegetar-datter lager lekre, sunne, fargerike og appetittvekkende måltid på en halvtime. INGEN innblanding av Toro
Ser jeg har et forbedringspotensial....

Katiem2011-02-17 19:33
Antall innlegg: 109

jeg lager mye mat fra Marit Røttingsnes Westlie. Hun har mange fine oppskrifter på hverdagsmat som er laget fra bunn av.

frutimian.wordpress....co m/about/

grandad2011-02-17 20:19
Antall innlegg: 12

Holder meg kun til Henriette Schønberg Erken sin kokebok.Garantert ingen posesauser der.:)

Sydsklie2011-02-17 20:23
Antall innlegg: 703

Er e-stoffene i posemat så farlig?

Tenk på alle stoffene som er sprøytet på grønnsaker. I jorda grønnsaker blir dyrket. Stoffer i dyrefor etc.
e-stoffer og andre kjemikalier er kommet for å bli for å få et effektivt landbruk uten sopp og annet som kan være langt farligere enn kjemikaliene.

I en hektisk hverdag har ikke vår familee tid til å lage mat fra bunnen hver dag. Toro o.l. kan være en god erstatter til bunnlagede sauser, stuinger o.l. Får en brått lyst på ertestuing til kjøttkakene (fra gilde, ikke hjemmelagde for det tar tid) så er det vrient å sette ertene til utvanning. Mange poser kan fjernes med god plannlegging, men.....

nalo2011-02-17 20:34
Antall innlegg: 356

nokenmatblogg.blogsp...ke bok.html

Ingen over, ingen ved sida... denne finn du i mest kvar ein heim her på sørvestlandet. Eg har arva mi frå svigermor. Boka har laus perm og sidene er brune av av elde og matrestar etter å ha vore brukt i 50 år.

ordknapp2011-02-17 20:35
Antall innlegg: 89

Kjedeli å lage mat "fra bunnen" når man må spise den alene. Og lite fristende når man er sliten etter jobb og trening. Det blir jo også så mye oppvask av det...
Men det er veldig mye salt i ferdigmat, og derfor prøver jeg å lage mer selv når jeg har overskudd til det.
Trikset er å lage alt i wok. Eller å starte med flere panner/gryter og til slutt ende opp med en gryte, slik at alt det andre vaskes opp underveis.

Men i dag ble det Fjordland, gitt...

ordknapp2011-02-17 20:36
Antall innlegg: 89

Hvor ble det av g'en min i "kjedelig"? Det var kjedelig, det...

Tedh - Ikke medlem lenger2011-02-17 21:12
Antall innlegg: 238

Enig Sommerfugl. Opplæring tas i mot med glede:)

cammie2011-02-17 21:25
Antall innlegg: 189

Tips for de som ønsker å unngå sprøytemidler etc. er å velge økologisk!
Det er litt dyrere, men i lengden kan det være verdt kronene sine.
Selv kjøper jeg litt av hvert, men velger alltid økologiske egg. Da unngår man i tillegg å kjøpe egg fra de stakkars burhønene. Man får mange gode tips på Grønn Hverdag sin hjemmeside for de som ønsker mattips, samt ønsker å unngå hormonforstyrrende stoffer etc. i shampoo, deodoranter osv. Ulempen i mange tilfeller er dessverre at man får så liten informasjon om hvilke stoffer man bør unngå, samt produsentene er ikke pålagt av myndigheten å merke varene med innholdsstoffene.

Torill2011-02-17 21:49
Antall innlegg: 3668

Når det gjelder kvalitet på mat så vil jeg påstå at smaksmessig og ernæringsmessig er forskjellen på økologisk og ikke økologisk veldig liten i forhold til forskjellen på hjemmelaget og posemat. Det kan være gode grunner til å velge økologisk, men bare det å lage mat fra bunnen vil gi bedre og sunnere mat.

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?