Spillrom
Sjiraffen12
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede12
Mobilspill
Pågående8 570

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
LeifSvein2011-04-26 10:14
Antall innlegg: 115

Karakterer til lærere
Det aner meg at det er en del lærere på Ordspill... Hva mener dere om dagens forslag fra Høyre om at elever, visstnok helt ned i barneskolen, skal gi lærerne sine karakterer??
Er lærer selv...

olapaloma2011-04-26 10:22
Antall innlegg: 115

kva syns læraren om at det går an å skriva t.d. wca men ikkje hyper? og til spørsmålet ditt trur eg ikkje at så små elevar bør gje karakterar, og hvis dei på ungdomsskule og vidargåande skal gje karakterar må dei begrunnast

indiana2011-04-26 13:08
Antall innlegg: 18

Et helt vanvittig forslag fra Høyre! Lærernes staus er vel lav nok som den er! I hvilke andre yrker blir en leder (det er det vi lærere er om noen skulle lure...) vurdert av sine brukere, pasienter eller kunder??

BettyBlue2011-04-26 13:42
Antall innlegg: 122

Det finnes mange lærere i den norske skolen som aldri burde vært lærer over hodet! Lærere uten "bortlæringsevne" og lærere som ikke liker/klarer å forholde seg til barn. Karakteren på lærere burd vært satt i lærerhøyskolen. De burde evealueres før opptak, Om de har noe barne/ungdoms tekke, evne til å forklare et problem på forskjellige måter slik at forskjellige barn kan forså.

Når en allerede har blitt lærer er det da kanskje greit å ha en evaluering av dem i skolen. På barne trinnet burde foreldrene også være med i evalueringen. Selvfølgelig på skjemaer. Det skal ikke spørres om enkelt personer LIKER læreren, men om de har evne til å være en god lærer for våre barn.
Det er vel en grunn til at norge ikke ligger høyest i nivå karakter og skolemessig... En utdannelse starter med interesse og evne, utvikles eller ødelegges av lærer.

BettyBlue2011-04-26 13:45

Det finnes selvsagt også MANGE gode lærere!!! :)
Jeg har stor respekt for lærerene, det skal mye guts til å stå foran en gjeng pøbler og prøve lære dem noe de mener de ikke har behov for.

Jeg synes også lærerene burde hatt MYE høyere lønn, det er fremtiden vår de former...

:)

Valpen2011-04-26 13:50
Antall innlegg: 448

Hva synes alle lærerne her inne om at det florerer med skrive- og grammatikalske feil i svært mange innlegg i forum?

For eksempel : DA / NÅR OG / Å kan svær få lenger

BettyBlue har unnfanget et nytt og morsomt ord: Bortlæringsevne

Prøv det som BINGO - går helt sikkert

Valpen2011-04-26 13:53
Antall innlegg: 448

BettyBlue

Elevene du kaller pøbler kommer fra et hjem - skal vi tro at det er noen foreldre som ikke har gjort jobben sin?

Slike hjem er det dessverre mange av

bris12011-04-26 14:01
Antall innlegg: 2601

Eller for eksempel grammatikalske?

BettyBlue2011-04-26 14:41

Valpen

Desverre er det mange foreldre som kanskje ikke burde vært foreldre. Da må vi, samfunnet trå til.

Jeg brukte ordet pøbler i manko på noe bedre. Jeg tenkte da mest på de "klikkene" som dannes i et klasserom, men det finnes også enkelt personer i et klasserom.. Da trengs en lærer med autoritet og forståelse

Cygnus2011-04-26 14:58
Antall innlegg: 44845

Indiana - i mange andre yrker blir en evaluert jevnlig av sine 'brukere' - om enn ikke med karakterer , f eks evaluerer studenter sine professorer!

ajnor2011-04-26 15:09
Antall innlegg: 958

Jeg er lærer, i videregående skole. Jeg lar elevene evaluere undervisningen, meg som underviser og mengde og type undervisning, prøver osv. en til to ganger i året. Jeg gjennomfører også elevsamtaler, det er jeg pålagt, og dette er samtaler som ofte er veldig gode, både for lærer og elev. Mine elever er ikke redde for å si sin mening om min undervisning eller om meg direkte til meg. Det handler om å ha gjensidig respekt og tillit.

Jeg er i mot "karaktersetting" for lærere, men alle vi som er lærere bør være åpne for å la elever evaluere oss og komme med tilbakemeldinger til oss, både når det gjelder undervisning og væremåte.

krini2011-04-26 15:51
Antall innlegg: 58

Ja til å ha lærerstudenter som lærlinger med veileder i et år, da får man klar beskjed om man egner seg som lærer eller ikke. Det er kvalitetskrav godt nok!

kuami2011-04-26 16:18
Antall innlegg: 586

Overalt ellers i samfunnet skal ledere/tjenester vurderes, så elever burde også få muligheten til å vurdere lærere. selvsagt bør de få en innføring i hva og hvordan det skal gjøres. Det er jo egentlig bare en videreføring av hva ajnor gjør nå. Tenker meg en skriftlig evaluering som også rektor kan bruke i sine medarbeidersamtaler med lærerne.

VeldiGlad2011-04-26 16:38
Antall innlegg: 1077

Hvem skal sette karakter på rektor da?

Fakkelblomst2011-04-26 16:50
Antall innlegg: 23

Det er synd at dette yrket har fått så dårlig rykte. Jeg synes det er flott å jobbe som lærer. Hvem er det som sverter læreryrket mest, jo det er jo lærerne selv.
Jeg tok lærerutdanningen i voksen alder, og var meget motivert, men skrekk og gru for noen dårligere lærere det var på høyskolen. Personlig tror jeg ikke lærerutdanningen bør bli lenger, vi trenger ikke at elevene skal vurdere oss. Det må skje i utdanniingen. Så bytt ut mange av lærerne på høyskolen, så blir det et myde bedre resultat.

spurven2011-04-26 16:52
Antall innlegg: 103

Mine spontane tanker: Da jeg i sin tid gikk 4-årig lærerskole blei vi bedømt ang. egnethet allerede i opptaksprøve. Også gjennom de fire årene blei vi også vurdert - husker noen "falt igjennom".
Jeg tror sannelig det ikke finnes en yrkesgruppe som blir så "silt" som oss lærere. Skjønner egentlig ikke at jeg turte velge det yrket. Det har vært bra år, men jammen var det godt å "legge inn årene" etter over 35 yrkesaktive år. Vi arbeider med levende materie og er bevisste på at vi former mye av fremtiden til barna sammen med foreldrene på et tidlig stadium. Fortsatt er det foreldrene som sitter der med hovedansvaret, hva med dem? Trengs ingen utdannelse og egnethet for å bli foreldre! Elevvurdering av lærere - blir ikke det svært subjektivt?Og nå tenker jeg hele tiden på barnetrinnet og tidlig ungdomstrinn i grunnskolen.

Kokodrillen2011-04-26 16:54
Antall innlegg: 149

Kanskje noen burde sette karakterer på Høyre-politikere ?

gerdmarie2011-04-26 16:54
Antall innlegg: 265

Etter å ha vært lærer, rektor, skolepolitiker og skoleadministrator, deler jeg fullt og helt "ajnors" innstilling til temaet lærervurdering. Medarbeidersamtalen jeg hadde, vår og høst, med mine lærere var grunnlagt på lærernes egenrefleksjon på våren og undervisningsplanlegging om høsten. Når det gjaldt min rolle som rektor, brukte jeg tillitsvalgte og ble vurdert ut ifra skolens årsplaner, gjennomføring og fremtidsplaner. Det fungerte bra.

Vidic2011-04-26 16:56
Antall innlegg: 20

Jeg synes det kan være gode grunner til å la elevene si noe om hvordan de opplever undervisningssituasjonen sin. Spørsmål som handler om hvorvidt læreren virker godt forberedt, klarer å formidle stoffet, evner å veilede eleven videre osv. er absolutt noe de bør kunne si noe om. Dette handler om å ta elevene på alvor. Det er tross alt dem som er viktigst i skolen.

ajnor2011-04-26 17:10
Antall innlegg: 958

Det er nettopp sånne spørsmål mine elever får, Vidic! De får blant annet spørsmål om de oppfatter at læreren er godt forberedt til timene, om hvilke undervisnings- og arbeidsmetoder de lærer best av, hvilke de mener vi bør bruke mere, typer prøver, tidsbruk og om de synes karakterer og andre tilbakemeldinger er riktige og rettferdige. Og noen flere...

(Men jeg har ikke laget alle spørsmålene selv, altså! Jeg har en kollega som hadde laget en versjon av en sånn undersøkelse, og den har jeg bygget videre på.)

Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?