Spillrom
| Sjiraffen | 0 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 0 |
Mobilspill
| Pågående | 8 601 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| bris1 | 2011-05-27 08:39 | |
![]() | Er det greitt? Er det greitt at det er stilltiende aksept når enkelte mobber sine medspillere? Jeg tenner på alle plugger (de som fortsatt virker, da) når jeg ser at tilsynelatende oppegående mennesker helt åpenlyst gjør narr av personer som har problemer med å uttrykke seg skriftlig. Jeg sier tilsynelatende oppegående fordi jeg ikke kjenner personene som skjuler seg bak valgte spillenavn. Ut fra ranking må jeg gå ut fra at både ordforråd og reaksjonsevne er godt over snittet. Det er ikke oppløftende å registrere det som er i ferd med å skje med bruken av språket vårt. Det kan være - for å sitere en annen trådstarter - fysisk vondt å lese f. eks. dagens aviser. Så kan man spekulere i hva som er årsaken og kanskje til og med ha konstruktive forslag til hva som bør gjøres for å snu utviklingen. Men her i forum bør det være aksept for at alle som har lyst til å uttrykk seg kan gjør det ut fra egne forutsetninger og ståsted. | |
| GreteSB | 2011-05-27 09:02 | |
![]() | Helt enig, bris1! | |
| Ninaxxx | 2011-05-27 09:21 | |
![]() | Nei, det er ikke greitt. Mobbing "i det skjulte"/små slag under beltestedet er lavmål. La det være, dere som sitter på deres høye hest og har en ovenifra-og-ned-holdning til deres medspillere her på ordspill. De aller fleste gjør nok helt sikkert så godt de kan, og det er jaggu godt nok for meg, ihvertfall. | |
| cammie | 2011-05-27 09:24 | |
![]() | Helt enig!! | |
| Maisen | 2011-05-27 09:56 | |
![]() | Mobning er selvsagt ikke ok, men efter min mening bør man være betydelig mere konkret end trådstarter her, når man beskylder andre for at være mobbere. Sten, glashus og så videre. Har du konkrete eksempler bør du også gå til spilværterne med dem. | |
| Gryteklut - Ikke medlem lenger | 2011-05-27 10:07 | |
![]() | Er helt enig med trådstarter. I en annen tråd som omhandler språk,rettskriving m.m prøvde jeg å si fra om dette med mobbing,men uttrykte meg tydeligvis ikke klart nok, og ble slik tatt til inntekt for trådstarters måte å hovere over andres uttrykksmåte\skrivefeil. Vi kommer alle med ulike forutsetninger og ressurser, og det bør være såpass toleranse i dette forumet at også mennesker som ikke har sin sterke side i rettskriving\uttrykksevne trygt kan si sin mening uten å bli latteliggjort. Jeg syns forøvrig at de som mobber \latterliggjør andre ikke kan karakteriseres som hverken oppegående eller særlig tolerante.Har en mistanke om at slike mennesker prøver å kompensere for egen usikkerhet ved å gjøre seg "bedre" på andres bekostning. | |
| bris1 | 2011-05-27 10:17 | |
![]() | Til Maisen Jeg ønsker ikke å være mer konkret i dette innlegget av hensyn til de personene det jeg kaller mobbing går ut over. For alt du vet så har jeg allerede kontaktet spillverter og tatt opp dette. Eller kanskje jeg ikke har gjort det, fordi jeg forventer at noen får en aldri så liten advarsel i det stille. Ved å lese innleggene i forum, nær sagt uansett hva temaet er, så ser man stadig pirking og retting på den/de som udiskutabelt har problemer med å uttrykke seg skriftlig. Hvem av oss er i stand til å avgjøre hva årsaken til problemene er? Og om vi har det, gir det oss rett til å henge ut noen? Hva mener du forresten med sten, glashus og så videre? Er det noen annen måte å tolke dette på enn at du mener at jeg er en mobber selv? Kan du være litt mer konkret? | |
| bris1 | 2011-05-27 10:18 | |
![]() | Gryteklut, takk for innlegget. Det var akkurat slik jeg tolket ditt innlegg, så jeg ble ganske paff da det ble brukt slik det ble! | |
| ------------ - Ikke medlem lenger | 2011-05-27 10:56 | |
![]() | Så er spørsmålet om mobbing på nett er like graverende som andre typer mobbing. Man må prøve å forstå dette nettet litt bedre før man anklager folk for mobbing og andre ting i åpne forum. Det er mindre lurt for å si det slik. Nettet startet som en anonymisert tjeneste og det sier seg selv at folk som utleverer seg selv, eksponeres og ellers har en stor informasjonflyt er mer sårbare og utsatte for "tilbakemeldinger". Hvor grensene for mobbing på nett går er en annen diskusjon, men man kan ikke på lik linje med andre typer mobbing sette himmel og jord i bevegelse. Grove tilfeller griper man jo tak i, så hvorfor bruke energi på alt som ser ut som et angrep? Vet man sikkert at det dreier seg om mobbing fra avsender? Grenseverdiene er definitivt slik at man bør ha litt toleranse. | |
| lugr1512 | 2011-05-27 11:16 | |
![]() | Problemet med skriftlig kommunikasjon er nyansene - dvs ironi og spøkende tone er ikke til å oppfatte, og så misforstås man - - lur regel: å lese gjennom før man poster innlegg, og å lese gjennom med mottakers øyne - kanskje noen ting aldri blir sendt? Men, for noe, er kanskje poenget nettopp å sende DET UT! ikke at det skal mottas ... og være konstruktivt. Noen som kjenner seg igjen? Eller ble den skriftlig kommunikasjonen for tung | |
| Maisen | 2011-05-27 11:29 | |
![]() | Til bris1 For mig er ubegrunnede påstande om mobning alvorligt. Og ja, det er også en form for mobning. Jeg synes egentlig jeg var meget klar. Når det gælder temaet som var sprog, mener jeg at det kom klart frem at man kan have sine grunde til at skrive som man gør, men at trådstarter opfordrer til at tage skriftsproget alvorligt. Jeg kan ikke være mere enig. | |
| bris1 | 2011-05-27 11:53 | |
![]() | Maisen, der var du klar nok. Takk for det. Vi har tydeligvis ikke samme oppfatning av hva som oppfattes som mobbing, men det går greitt for min del å leve med det. Vi kan vel være enige om å være uenig. Min reaksjon på det jeg kaller mobbing relaterer seg for øvrig ikke bare til innlegg i tråden om temaet språk. ----------- Det er nok mangt og meget jeg ikke skjønner med dette nettet, men tror ikke det er mindre lurt at jeg gir uttrykk for hva jeg mener likevel. Jeg er ikke dummere enn at jeg ser hva anonymisering kan medføre, men at man opptrer anonymt fritar ikke noen fra å opptre høvelig. Og hva regnes som grove tilfeller? Og så toleranse, da. Det kan være en god trening i øvelsen toleranse å godta at bagasjen vi har med oss inn hit er svært forskjellige fra person til person. lugr1512 Ironi er en vanskelig øvelse, og kan helt klart være vanskelig å oppfatte i en skriftlig diskusjon. Er det ironi i den siste setningen din? | |
| Kirsti | 2011-05-27 16:07 | |
![]() | Nei, det er ikke greit. Selvsagt ikke. Når det er sagt: Jeg reagerer på at "alt" i dag skal kalles mobbing – for mobbing er en ondsinnet form for plaging som pågår over tid. Det er dessverre blitt altfor mange som skriker opp om mobbing så snart de utsettes for litt heftig kritikk, for eksempel. Og en skal vel ikke se helt bort fra at kommentarene du reagerer på, egentlig ikke var så vondt ment, bris1. Men ja, også godmodig erting fremstår dessverre lett som mer ondsinnet enn hensikten var når det fremlegges skriftlig. Glimtet i øyet, smilet, latteren i stemmen ... alt det blir borte når kommentaren kommer i form av bokstaver på skjerm eller papir. Vi er antagelig nokså mange, vi som gjør lurt i å ha det i bakhodet av og til. | |
| mymlen | 2011-05-27 16:30 | |
![]() | Jeg har tenkt samme tanken selv, Bris1, i løpet av siste dagers lesing på forum. Velger å tenke at den som blir unødvendig spydig kanskje handler på impuls og ikke reflekterer så mye over innleggene de svarer på. At enkelte gjengangere her inne får så hatten passer når de stikker hodet fram for å provosere, det gjør ikke så vondt i empatien min. Tipper det heller ikke var den slags "mobbing" Bris1 siktet til... | |
| Porthos | 2011-05-27 16:33 | |
![]() | Alle har vel forskjellige terskler for ting,personlig syns jeg skrivefeil i overskrifter for nye tråder i debattforum er en uting. Uten at jeg bruker tid på å legge inn kommentarer adressert til den som har skrevet feil. Jeg syns det norske språket er viktig å holde i hevd,i mangelen på ett bedre ord. Mitt eneste inlegg i denne tråden. | |
| Porthos | 2011-05-27 16:35 | |
![]() | innlegg | |
| bris1 | 2011-05-27 17:00 | |
![]() | mymlen, du har helt rett! Det var ikke kommentarer til oss som stikker våre hoder fram jeg siktet til, nei. Takk for utdyping av begrepet mobbing, Kirsti. Jeg er enig med deg, alt skal ikke kalles for mobbing, så min bruk av ordet blir muligens feil. Har litt vanskelig for å se det godmodige i noen av spillernes hyppige retting av andres skrivefeil, så erting blir for snill betegnelse av fenomenet. | |
| Tweedygirl | 2011-05-27 17:52 | |
![]() | Helt enig med trådstarter her, syns det er unødvendig mye "hakking" på brukere som kansje ikke alltid har perfekt rettskriving. registrerer også hvem som er aktive på å svare i denne tråden, å hvem som ikke har sagt sin mening her enda...... Noe å tenke på kansje.. | |
| VeldiGlad | 2011-05-27 18:51 | |
![]() | Godt skrevet, Kirsti! Det som er synd med kommunikasjon over nettet er at man bare har skrift å gå etter når man tolker. For noen går dette veldig fint. Personlig syns jeg det kan være vanskelig da jeg i virkeligheten er (helt sikkert i overkant) ironisk og småertende. Prøver da å skrive på en måte som er tydelig nok og unngå personlige angrep. Enkelte i forum gjør seg selv til målskive ved å angripe andre. Enkelte kritiserer i hytt og vær for humoreffekt, for å starte diskusjon eller muligens av andre grunner. Jeg syns det bør være plass til litt av hvert i et forum som dette med så mange ulike personer og meninger, men selvsagt ikke mobbing. Men det er også viktig å huske hva mobbing er, noe som absolutt ikke er ment godt. Vil også nevne at det å huske på at skriftlig kommunikasjon er noe annet enn muntlig kan være nyttig både når en skriver OG når en leser innlegg. Blir en fornærmet kan en kanskje si ifra på en skikkelig måte personlig til vedkommende? Selv ville jeg heller satt pris på det enn å protestere på andre måter. Men som sagt, vi er forskjellige, og kommunikasjon er en vanskelig sak! :) | |
| stalljenta | 2011-05-27 19:02 | |
![]() | enig med bris :D | |