Spillrom
Sjiraffen13
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede13
Mobilspill
Pågående8 655

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
spurven2011-06-18 22:17
Antall innlegg: 103

HURTIGRUTA
Har hurtigruta noen berettigelse langs kysten vår?? Erfaringsmessig så er den sikrere og mer nøyaktig enn både NSB og Telenor

nurken2011-06-18 22:44
Antall innlegg: 12

men kanskje ikke like billig da;)

piaf2011-06-19 01:30
Antall innlegg: 995

Sitter på jobben og reiser med Hurtigruta. Helt gratis!

Vi har nettopp lagt til kai i Brønnøysund etter å ha passert Torghatten i midnattssola. Når vi er ferdige med å vinke til alle de glade menneskene på kaia, i vannet og andre steder, drar vi videre til Ylvingen, så vidt jeg har skjønt.

Vanvittig kult prosjekt - og attpåtil verdensrekord i direktesendt TV! Mitt hjerte svulmer av stolthet :)

piaf2011-06-19 02:04

www.nrk.no/nett-tv/d...ek te/nrk2/

Katiem2011-06-19 08:14
Antall innlegg: 109

så høye seertall også :-)

olapaloma2011-06-19 09:46
Antall innlegg: 115

Kunne vore litt meir kommentatar innimellom, i storfjorden, mellom Ålesund og Geiranger var det lagt til mykje av Bruaset. Men det er ein flott tur

Valpen2011-06-19 10:21
Antall innlegg: 448

Har aldri sett så mye vann

JesusLover2011-06-19 12:45
Antall innlegg: 52

Sitter og ser på Hurtigruta samtidig som jeg spiller Ordspill. Kan hende det er derfor det går så dårlig for meg her nå? Uansett, jeg og min mor og min søster tok hurtigruta i fjor august fra Ålesund til Kirkenes (buss Oslo - Ålesund, de andre ville ikke ta båten hele veien fra Bergen), og derfra dro vi med buss ca 20 mil til Tana Bru der vi ble henta med bil og var hos noen venner i Auster Tana noen dager før vi flaksa sørover igjen med fly til Gardermoen. Vi gikk av båten bl.a. i Geiranger (og tok buss over Trollstigen via Åndalsnes til Molde der vi møtte båten igjen) og i Trondheim (Nidarosdomen og Ringve Musikkmuseum) og Bodø og Tromsø. Litt kjedelig båt, "Polarlys", men ellers fantastisk tur... Litt rar følelse å være på havet nord for hammerfest og nordkapp, og runde Melkøya med det nye gassanlegget som det har vært snakka så mye om. Og veldig salt! Trodde det flassa på hendene mine da jeg sto foran på dekk, men nei det var salt det gitt... Salt i lufta, var jo midt på havet... Sær opplevelse for en innlending fra Indre Østfold der en tur på Glomma eller innsjøen Øyern er det nærmeste man kommer å sette sjøbein...

stalljenta2011-06-19 14:10
Antall innlegg: 205

hurtogruta må være en opplevelse å ta da...ser jo utrolig masse fint. foreldra mine tok den for noen år siden :) de vil igjen

Polarrosen2011-06-19 14:18
Antall innlegg: 17

Fantastisk program og reklame for Norge....nå ligger den til kai i min hjem by,Bodø:))

JesusLover2011-06-19 14:24
Antall innlegg: 52

Æ har også bodd i Bodø et par år, men nå bor je i Askim i Østfold igjen der jeg vokste opp

Bodø er pen by

jan2re2011-06-19 15:35
Antall innlegg: 47

Det er bare helt fantastiskt!!

Cygnus2011-06-19 16:04
Antall innlegg: 44845

Tenk, piaf, hvor heldig du var med været for den turen! God tur videre!

Maloh2011-06-19 16:41
Antall innlegg: 136

Jeg sto på kaia her i Molde og vinka til Hurtigruta. Det var kjempestemning på kaia. Moldefolk fra alle ulike miljøer, aldre og kjønn hadde møtt opp og feira liksom at vi var med på Hurtigruteprogrammet sammen med alle dere andre oppover kysten. Dette var noe helt spesielt og kjempeartig. Klart vi trenger Hurtigruta! Den binder oss sammen.

Cygnus2011-06-19 17:22
Antall innlegg: 44845

Trenge hurtigruten, ja! Om så bare var av kulturhistoriske grunner, mener jeg! Da den første hurtigruten gikk av sted ( tidlig på 1890-tallet, trur eg), var det ansett som farlig og uforsiktig å seile om natten, men enkelte ildsjeler brant for saken (Richard With, den første hurtigrutekaptein og senere reder) og det ble virkelighet! Og den ferden som nå filmes, viser jo presis den viktige rolle hurtigruten har hatt og til dels ennå har langs vår lange kyst! Desto morsommere at det sitter noen og spiller ordspill ombord!!

JamesO - Ikke medlem lenger2011-06-19 17:35
Antall innlegg: 2649

Reisetid og anløpssteder [rediger]
Den nye Hurtigruteterminalen i Bergen

En seiling (rundtur) Bergen–Kirkenes–Bergen tar 10 døgn og 16 timer om vinteren og strekker seg over 12 døgn. Nordgående seiling tar 5 døgn og 11,5 timer om vinteren. Sørgående seiling tar 5 døgn og 2,25 timer. Skipene ligger i havn 24 timer i forbindelse med julaften. Bortsett fra julaften og innstillinger grunnet planlagte verkstedopphold, har alle havnene daglige anløp av både nordgående og sørgående hurtigrute. Unntaket er Vadsø som bare anløpes på nordgående. I sommerhalvåret (fra midten av april til midten av september) går nordgående hurtigrute inn Geirangerfjorden. Skipet legger ikke til, men passasjerer kan stige av og på ved hjelp av en ekspedisjonsbåt. Sørgående hurtigrute går inn i Trollfjorden i sommerhalvåret, unntatt ved dårlig vær eller forsinkelser. Her er det ingen av- eller påstigning.

På dagtid signaliserer skipene vanligvis sin ankomst med fløytesignaler. Nordgåendes signal er et langt, et kort, og et langt støt i fløyten (morsesignalet for bokstaven K). Sørgåendes signal er to lange, et kort, og et langt støt (morsesignalet for bokstaven Q). Omkring 5 minutter før avgang varsles passasjerer og gjester med et kort støt i fløyten. Når to hurtigruteskip møtes i leia, hilser de hverandre med fløytesignaler om dagen, og lyssignal om natten. Nordgående hilser først.

solfridpeder2011-06-19 18:47
Antall innlegg: 219

Hei alle sammen--ta dokker en tur med hurtigruta--så skjønner dere hvorfor--når hurtigruta møtes på lyngstua i troms tuter de--sør--nord--.Plukk opp alle ordspillere--haha--god sommer--hurtigruta kommer uansett vær.

Esther - Ikke medlem lenger2011-06-19 19:24
Antall innlegg: 1

Er en drøm det :o)

piaf2011-06-19 19:31

Cygnus - er det jeg som har misforstått, eller tror du at jeg er ombord i båten? (Jeg tror det jo selv, men det er en annen sak ...)

Rolige dager på jobben - selvhjulpne pasienter og nesten alle på perm i helgen. Jeg og min svenske kollega legger oss i stabilt sideleie med hver vår pc og setter over til MS NordNorge så fort vi får sjansen. Litt dumt at hun har en sånn spoiler-pc som ligger et halvt minutt foran min, men litt smart er det jo også; hvis jeg er veldig spent på hva som skal skje i fremtiden, kan jeg bare kaste et blikk på hennes pc, så får jeg vite det. Men det ødelegger jo litt av moroa, så jeg prøver å la det være.

Været på vaktrommet (eller "luggarn", som vi kaller det) er like stabilt som på hurtigruta. Vi har lært oss en del nordnorske dialekter og gått til innkjøp av to spruteflasker med saltvann, også leker vi innfødt og passasjer og vinker og spruter på hverandre annenhver gang.

Vi trives aller best når sendingen er fri for både musikk, intervjuer og kommentarer. Maksimal autensitet og trivsel på jobben!

Akkurat nå er det stamsundværingene som hopper og danser og spiller trompet for oss. Snart seiler vi videre inn i solnedgangen, med kurs for Svolvær.

Skip o'hoi!

Tweedygirl2011-06-19 19:38
Antall innlegg: 293

Vill annbefale alle å se på i kveld, rundt klokka 23.00 kan jeg tenke meg, da går hurtigruten inn i Trollfjoden. Det er en opplevelse det er vært å få med seg. Kjempe trang fjord der den snur inni der, å det er bare snakk om små meter's klaring på hver side... :))

Viser siden: 1 2 3 4
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?