Spillrom
Sjiraffen | 6 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 6 |
Mobilspill
Pågående | 8 973 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Oheidia | 2011-09-06 23:43 | |
![]() | Norsk bunad? Om to år er min datter konfirmant og hun ønsker seg bunad. Har vært på Husfliden på Strømmen og der kostet bunaden med skjorte, sjal og veske ca kr 30 000. Men så viser det seg at bunaden broderes og monteres i Thailand! Der sitter det kvinner (og kanskje noen yngre barn?) og lager norske festdrakter. De får antagentlig veldig dårlig betalt også! Har undersøkt hos flere som selger bunader og her ble bunadene laget i Kina. Kan man virkelig kalle den norske bunaden for norsk da? Helt utrolig!!!! Akkurat nå vet jeg ikke helt hva jeg tenker og hva jeg skal gjøre. Hva synes dere om dette? | |
Torill | 2011-09-06 23:46 | |
![]() | Jeg synes du skal - sy sjøl eller - prøve å finne en nordmann som er interessert i å tjene 2 kroner timen på å sy en for deg. På den måten får du en norskprodusert bunad om du vil ha det. | |
Oheidia | 2011-09-07 00:04 | |
![]() | Torill, spurte damen på Husfliden om de hadde kurs i bunadsøm. Har hørt om dette tidligere og da har folk sydd selv. Men, damen så nesten rart på meg og det hadde de nok ikke. Har funnet noen damer på nett ( 5 søstre) som syr og ordner bunader til folk og det gjør de selv i Norge. Koster mindre enn hos Husfliden også faktisk. Kanskje jeg tar kontakt med dem. Har ikke lyst til å kjøpe via Thailand eller Kina i hvertfall! Der går min grense, kjenner jeg! | |
kuami | 2011-09-07 00:09 | |
![]() | Det finnes visst systuer i Telemark som syr "norsk". Men lang ventetid og muligens dyrere?? Er det avgjørende om det er en kineser i Kina eller kinesisk innvandrer i Norge, evt nordmann med kinesisk avstamning som syr den her i Norge?? Hva med skotøy og annet som sikkert lages av barn i utlandet? Hvor konsekvente er vi? Og, ja, jeg skjønner symboleffekten - norsk bunad laget i Norge av "ekte" nordmann. Men er ikke egentlig bunaden som sådan innvandret til Norge?? Ikke alle bunader er like ekte i opprinnelse, men laget på et el annet tidspunkt. Romeriksbunaden (siden du var på Strømmen antar jeg det er denne) er det kanskje kurs for å lage ? Hør med Husfliden. Det er ingen bunad i familien hun kan låne el arve? Har hørt at det egentlig ikke er så lurt å gi konfirmanter bunad fordi de ikke er utvokst ennå. Men ja, jeg vet det er mote og gruppepress for å få bunad til konfirmasjonen, iallefall for jenter. | |
Oheidia | 2011-09-07 00:21 | |
![]() | Ja Kuami, du setter spørsmålstegn på noe viktig. Hvor er ting laget og betyr det noe. Synes det er dyrt med bunad og heldigvis har besteforeldre på den ene siden sagt de vil betale for ca halvparten av utgiftene, hvis vi bestemmer oss for det. Ja, er litt usikker på om jenta vår er for ung. Ønsker hun seg drakten fordi mange andre ønsker seg bunad også? Vil hun bruke den som voksen (vet de legger i gode innlegg slik at bunaden kan syes ut og gjøres lengre). Vi må vurdere dette. Men når jeg vet hvor mye tid det tar å lage en bunad og når jeg vet at det sitter folk i Thailand og syr bunader som de nesten ikke får betalt for så blir jeg skeptisk. Her er det noen som tjener seg kjemperike bare på å være bindeledd - og det kjenner jeg blir galt! | |
Glory | 2011-09-07 00:32 | |
![]() | De lokale husflidslagene pleier vel fortsatt holde kurs i søm av "sine" bunader? | |
Oheidia | 2011-09-07 00:35 | |
![]() | Vel, ikke på husfliden hvor jeg var i dag! | |
kuami | 2011-09-07 00:38 | |
![]() | Mange dilemmaer her. Er det bedre at thaidamer tjener dårlig, men bedre enn ingenting? Hva med den som bærer bunaden? Når er man norsk nok til å gå i bunad? er det nok å ha norsk statsborgerskap, evt hvor lenge/være adoptert/arve svigermors bunad, må man ha stedstilhørighet (og hvor sterk og langvarig må den være), kan man bare velge en man synes er "pen" uavhengig av tilknytning? Jeg bare spør. | |
picassa | 2011-09-07 01:40 | |
![]() | Hva er problemet?Er det det at de i Thailand tjener daarlig,eller det det det at du foeler deg lurt. Husfliden tjener raatt paa aa sette arbeidet bort til andre land der loenningsnivaaet er mye lavere enn i norge, Men at de brodererer styggere enn andre tror jeg ikke noe paa. Det blir sikkert baade vakkert og riktig. ER det nasjonalismen som tyter inn?? Jeg bare spoer? jeg skjoenner ikke hva som er problemet hvis bunaden er slik du oensker den. men etter min mening er konfirmasjon noe ordentlig tull Ny diskusjon????? | |
picassa | 2011-09-07 01:47 | |
![]() | Det er egenlig morsomt aa lese at norske bunader broderes i Thailand og Kina. For ikke mange aar siden maatte man gaa paa kurs i husfliden foraa faa lov til aa brodere sin egen bunad. det gaar tilbake med gamle guder hehe | |
bris1 | 2011-09-07 08:23 | |
![]() | Bunad på konfirmanten er flott, dersom hun ønsker det selv. Jeg broderte til min datter og fikk ei lokal sydame til å montere. Jeg er ikke helt sikker på hva problemet ditt er når det gjelder Husflidens bunader, men om det er at damer fra Thailand broderer for slikk og ingenting (og kanskje (!) barn blir satt til brodering) så ser det som om dette bare antagelser fra din side. Dersom du bekymrer deg for dette må det være lov til å stille spørsmål til Husfliden vedr. dette, og vil de ikke svare er dette en sak for ei god avis som kan gå Husflidens forretningsavtaler etter i sømmene. Her snakker vi om hvilken forretningsetikk Husfliden har, og det må de tåle at vi ønsker å vite noe om. Det er vel ikke viktig hvilken nasjonalitet den personen som broderer har, men at vedkommende får riktig lønn for arbeidet. | |
berrum | 2011-09-07 10:06 | |
![]() | Oheidia; det er mange private som syr og broderer bunader. En del ser på dette som en hobby, og ikke som en stor inntektskilde. Selv fikk jeg sydd min telemarksbunad av en eldre dame i Oslo. Hun hadde tidligere jobbet i Husfliden i Porsgrunn eller Skien. Hun var pensjonert, men ønsket fortsatt å sy. Jeg ble kjempefornøyd med resultatet. Datteren min er også konfirmant om to år. Bunaden hennes skal jeg selv brodere. En venninne av meg skal montere den. Du bør undersøke litt rundt. Det finnes flere alternativer til Husfliden. Kjøpe brukt er jo også en mulighet. Lykke til. | |
Bhå | 2011-09-07 12:32 | |
![]() | Vet ikke om bunadsfolk finnes her, men hva med å forsøke mittanbud.no/ Kanskje det er noen der ute som har mye tid til overs, som mestrer dette fantastiske faget? | |
Oheidia | 2011-09-07 13:47 | |
![]() | Berrum, ja jeg skal finne noen i Norge som kan hjelpe meg å sy bunaden til min datter hvis vi bestemmer oss for å gå for bunad. Som Picassa sier, tidligere måtte man ha tillatelse fra Husfliden for å kunne sy bunader og nå kan hvem som helst gjøre det. JEg tviler ikke på at Thaidamer kan brodere bunader og jeg ville nok kanskje ha bestilt en hvis jeg visste at hun fikk godt nok betalt for jobben og at dette prosjektet ikke atter en gang er utnyttelse av fattige kvinner og familier. For bunader er like dyre som før (selv om de nå blir produsert i Kina og Thailand) og fortjenesten er enda bedre for de som selger. Dette reagerer jeg på. Men hvis Husfliden eller andre bunadfirmaer kan dokumentere at fattige kvinner i Thailand får godt betalt og at dette lukter av "fairtraid", ja, så er det greit. Da bestiller jeg gjerne en norsk bunad fra Thailand:) Ellers har jeg sett at det ligger masse brukte bunader på Finn. Berrum, stilig at du skal brodere bunaden til din datter. Det er ikke aktuelt for min del (skulle ønske jeg kunne) men for din datter blir det ekstra stas at mamma'n har brodert bunaden og dette plagget går ofte i arv og da er det ekstra koselig at en i familien har laget dette plagget. Blir litt ekstra verdifullt, tenker jeg! | |
olapaloma | 2011-09-07 15:57 | |
![]() | Her på Voss blir bunaden sydd hjå lokale sydamer, konfirmanten blir tatt mål av og er innom til prøving, Eg kjenner fleire eldre damer som sit med skjorte saum, lurar på kva som skjer i neste generasjon då desse er vekke. Husfliden har kurs i bunadsying, men dei fleste som går der syr til sine eigne barn og ikkje til salg | |
slaraffen | 2011-09-07 17:48 | |
![]() | Jeg fikk bunad til min konfirmasjon for 28 år siden....huhei..som tiden går... Jeg vet ikke hva mine foreldre betalte for den, men jeg vet at de kjøpte bunadstoffet hos Husfliden og min farmor broderte og en annen dame monterte. Jeg har siden brukt den hver eneste 17 mai og konfirmasjon og en og annen barnedåp. Mine venninner som ikke ønsket seg bunad til sin konfirmasjon, kjøpte fancy kjoler i stedet. Men saken er den at samtlige av dem har i alle år angret seg på det valget. Noen har selvsagt gått til anskaffelse av bunad i mer voksen alder, men det er jo en betydelig sum å legge ut, som de i etableringsfasen, småbarnsfasen osv. ikke prioriterer. Om min bunad da for ca 30 år siden hadde kostet 30000,- (noe den nok ikke gjorde) så blir det 1000 kr pr år i festantrekk. Pluss at jeg slipper å fly i butikker å lete etter 17.mai antrekk hvert år... Min datter får sin mormors bunad når hun skal konfirmeres om noen år, og min er brodert av min farmor....blir litt varm i hjertet av å tenke på det... :) | |
sommerfugl | 2011-09-07 17:51 | |
![]() | Bunaden koster vel uansett ikke under NOK 200 så da kommer jo toll og moms i tillegg hvis du bestiller fra utlandet, det kan fort bli dyrt! | |
slaraffen | 2011-09-07 18:38 | |
![]() | www.finn.no/butikk/b...s= 19364434 Kanskje dette kan være noe... | |
Oheidia | 2011-09-07 21:50 | |
![]() | Slaraffen, takk for koselig deling av minner rundt bunaden. Det er et festplagg og jeg er helt sikker på at en bunad kan brukes i mange mange år og dette plagget er virkelig et festplagg. Håper vi går for en bunad. Blir helt sikkert en ny bunad brodert i Norge hvis vi ikke finner en fin brukt på Finn. :) | |
Alfa93 | 2011-09-07 22:51 | |
![]() | Da jeg konfirmerte meg, fikk jeg bunad av mamma. Hun sydde den selv, men fikk veiledning og alt utstyr/ tilbehør i Drøbak. bunadrosen.no/ Hvis du bor i Ullensaker, er det kanskje verdt en tur dit? Jeg tror bunadene deres blir sydd i Norge, uten at jeg er helt sikker. Uansett er det jo bare å sende dem en mail og spørre? Kontaktside: bunadrosen.no/kontakt | |