Spillrom
| Sjiraffen | 0 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 0 |
Mobilspill
| Pågående | 8 599 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| itzy - Ikke medlem lenger | 2011-11-28 00:55 | |
![]() | Juks hvorfor er det lov å skrive noen navn å ikke alle? Å ordbøker er ikke lov under spill, en regel sier det. Men det brukes flittig her inne. | |
| tombola | 2011-11-28 01:38 | |
![]() | Du tenker kanskje på "Pikenes Jens" Ikke alltid lett å forstå hva man lar få plass i ordbøkene. I ordspill kan man også - i det minste til dels - legge uttale av fremmedord. Uttale av mousse, som f.eks i sjokolademousse, oppgis til muss (riktigere hadde vært moss, med o som mose). Registrerte at en spiller fikk bingo på 'mussene'. Akk og ve :) | |
| Kirsti | 2011-11-28 02:07 | |
![]() | Tombola, det siste du skriver er bare tull. Man kan ikke legge uttale av noe som helst. Men en del importord har fått norsk skrivemåte – for eksempel skriver vi sjåfør, byrå og nøytral, ikke chauffeur, bureau og neutral. Mange anser det som en forbedring ... Ordet musse har ingenting med mousse å gjøre. En/ei musse er en sild det første leveåret. www.nob-ordbok.uio.n...ok =bokmaal | |
| gompedyret | 2011-11-28 02:46 | |
![]() | Itzy, noen egennavn er samtidig ord, slik som Jan, Jens, Liv og Kjell-Gunnar. Skulle det ikke være lov å bruke Liv i scrabble bare fordi det også er et navn? Og, hvordan vet du at ordbøker brukes flittig? | |
| terø | 2011-11-28 07:40 | |
![]() | Synes alt er greit som det er, og jeg lærer noe nytt så lenge jeg lever. | |
| Torill | 2011-11-28 07:59 | |
![]() | Itxy, det at noen legger ord du kke kan, betyr ikke at de sitter med en ordbok og leter fram ord under spill. | |
| giggsy | 2011-11-28 09:03 | |
![]() | godt poeng torill, lærer nye ord nesten hver dag , problemet er å huske dem | |
| Seier - Ikke medlem lenger | 2011-11-28 10:31 | |
![]() | For en kjellgunnarete diskusjon! | |
| terø | 2011-11-28 11:27 | |
![]() | Ja, helt Seier - spør du meg! | |
| tombola | 2011-11-28 12:10 | |
![]() | Takk for korreksjonen, Kirsti. Pleier å slå opp ord jeg ikke kjenner fra tidligere. Tenkte ikke på at mussene kunne ha opprinnelse i musse. Men nå "rinner det meg i hu": Fra NRKs fiskerimeldinger i gamle dager husker jeg man fanget så og så mange "skjeppar mussa". Det burde ha ringt en bjelle ... | |
| tvea | 2011-11-28 15:10 | |
![]() | Enig med giggsy ! | |
| Boubou | 2011-11-28 21:03 | |
![]() | Nå er det vel sånn at akkurat på Ordspill er det fritt fram for doping og juks av alle slag - for dem som gidder. Ethvert forbud ville være vanskelig å håndheve. En bra måte å unngå Ordbok-juksing på er å spille raske spill, da det faktisk tar mer tid å bruke hjelpemidler enn å bruke huet (Dop er jeg dårlig på, men den diskusjonen trenger vi kanskje ikke). Om noen spesialiserer seg på å bruke alle mulige hjelpemidler for å vinne kamper og faktisk klarer seg bra, så værsågod, greit for meg. | |
| mymlen | 2011-11-29 07:20 | |
![]() | Har du noen tips om effektivt doping-middel? Står liksom litt fast på rankingen.... | |
| Torill | 2011-11-29 09:01 | |
![]() | Boubou - er enig med deg i at det er vanskelig å håndheve et forbud mot bruk av hjelpemidler. Men du sier "ethhvert forbud ville være vanskelig å håndheve", noe som får det tll å høres ut som vi ikke allerede har et forbud. Men det har vi altså. | |
| giggsy | 2011-11-29 09:28 | |
![]() | mymlen kan anbefale å holde seg unna ordspill om en har litt promille ... var ett langt tilbake steg | |
| itzy - Ikke medlem lenger | 2011-11-29 22:30 | |
![]() | Hva er så Linda? intet annet enn et navn, å ordbøker brukes v at folk liksom detter ut for så å komme inn å legge bombeordene. Har endatil vert m på at en person passet hele veien for så å få avsluttning, Å det enda bokstaen han kunne legge på var der hele tiden. Men her inne tas ikke slike klager på allvor, | |
| VeldiGlad | 2011-11-29 22:38 | |
![]() | Hva er det egentlig du klager på da, itzy? Folk kan jo spille som de vil her. De bruker den taktikken de finner mest effektiv eller morsom. Å vente med å legge en bingo for å få en god avslutning er ikke alltid så dumt, og på ingen måte juks. Forresten: Ei lind er et løvtre og blir altså i bestemt form linda eller linden. Å linde er også et verb som betyr å vikle. Altså - i går linda jeg. Anbefaler ordbok hvis du lurer på hva ord betyr. Ingen egennavn kan legges. | |
| Cygnus | 2011-11-29 22:58 | |
![]() | Itzy: Du har ikke fortalt oss hvorfor du tror folk 'bruker ordbøker'? | |
| Torill | 2011-11-29 23:04 | |
![]() | Her er en gammel tråd med egennavn som er godkjent, fordi de også har andre betydninger www.ordspill.no/foru...e= -0#71060 | |
| itzy - Ikke medlem lenger | 2011-11-30 03:06 | |
![]() | jaja dette viser bare at stedet her ikke er helt rent, en burde nok slette seg herfra. forgår litt av hvert her inne. | |